* 24 årige Conrad Rautenbach från Zimbabwe som senaste förra året körde Citroen C4 WRC för Citroens Juniorteam är på väg tillbaka. Han tvingades avstå VM tävlande under året säsong efter den dyra fjolårssäsongen. Han inledde årets säsong för Prodrive med en testversion av den nya Imprezan, det blev en fjärdeplats i mästerskapsinledningen i Sydafrikanska Mästerskapet. Men nu byter han bil, en Ford Fiesta super2000 står klar för helgens tävling. Det är tänkt att bli ett läroår med bilen tills nästa år då bilen går i huvudklassen.
* Det värsta regnen på 20 år har just Jordanien upplevt. Det innebar att deras VM deltävling i Rally som körs i månadsskiftet var i fara för en kort stund. Nu jobbar organisationen ihop med militären för att återställa främst vägarna som spolats bort. På vissa ställen har man tvingats bygga helt nya vägar då de tidigare spolats bort. 90% av arbetet är nu klart enligt organisationen, kanske var det tur att tävlingen bara lockade ett 35-tal förare!
* Många nya namn har tillkommit i främst S-WRC och P-WRC serien senaste tiden. Holländaren Dennis Kuipers är en av de senaste att avisera start i S-WRC serien, han likt många andra väljer Ford Fiesta som tävlingsbil. Från Svenskt håll är det Per-Gunnar Andersson som tillkommit, han kör så många deltävlingar han får budget till i Tjeckiska teamet han vann Rally Sweden för. I P-WRC serien är det Patrik Flodin som fått klart med en full VM säsong för Ryska URT teamet.
* Kalendern för WRC serien 2010 skulle ha presenterats i slutet av förra veckan. Men beslutet sköts upp och nytt datum är senast 16 april, först då kan vi vara säkra på om det blir ett Rally Sweden 2011. Många trodde att beslutet om ett roterande schema för de villiga arrangörerna var på väg bort kan nu ana oro. FIA har nämligen deklarerat att man är intresserad av att fortsätta rotera arrangörerna för att sprida VM serien till fler länder!
* Klart är det i alla fall med reglemente för de nya VM bilarna, byggda på super2000 reglementet men en viktig skillnad. Motorn blir en 1.6 liters turbo motor med direktinsprutning baserad på en motor från egna bilkoncernen eller byggd av fristående motorbyggare, då byggd med strängt reglemente.
Publicerad: 2010-03-17 19:31