Hur bra är egentligen det "nya WRC reglementet"? Även om klassen/bilarna ännu lider av en del barnsjukdomar kan helgens rally Jordan avslöja vad som kan bli av serien i dess inledning. De tuffa vägarna tog hårt på S-WRC ekipagen, en bil kom inte ens från start, dock med tekniska fel. Två bilar bryter redan på ss3 då stenar tagit hårt på bilarna. På sträcka fyra bryter ännu en bil. På sträcka fem bryter ett femte ekipage, det efter en avåkning. När torsdagens sista sträcka körts är endast två ekipage kvar - sju bilar har försvunnit. Samtliga startar om andra dagen, redan efter två sträckor har en av bilarna brutit igen, tekniskt. Ännu en bil på sträckan efter, det åter efter sten som slagit sönder. Fyra bilar borta vid andra dagens slut - alla utom en kan dock starta om. Redan efter första rundan sträckor på sista dagen har två bilar försvunnit. Totalt når sex bilar målgång efter tre dagars tävlande. Men de långa och många tidspåslagen för brutna sträckor ger en underlig resultatlista. 12 minuter skiljer mellan ettan och tvåan - anmärkningsvärt att endast en bil, vinnaren, har kört samtliga sträckor utan att behöva bryta. Nästan timman skiljde första och sista bil!
I den stora WRC klassen,dagens huvudklass, startade 10 bilar och lika många tog sig till mål!
Vad händer nu när dagens S-WRC serie, i modifierat skick tar över efter de stryktåliga WRC bilarna 2011? Får vi se samma antal brutna ekipage då? Har fabrikanterna bättrat på bilarna? Kommer arrangören tvingas välja bättre vägar eller förstörs inte vägarna på samma sätt? Eller utökar man reglementet för att kunna skydda bilarna bättre?
Inom kort, under närmsta dagarna kommer också det slutliga beskedet om det blir Rally Sweden som får agera första deltävling med det nya reglementet då FIA och WRC promotorn har möte om 2011.
Publicerad: 2010-04-07 21:39