NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Joges tredje EVO Challenge seger för året!
PRESSRELEASE

* Jimmy Joge tog säsongens tredje seger.
* Patrik Johansson inte långt efter på andra plats.
* En intensive kamp utkämpades om första och andra, samt tredje och fjärde plats.


Deltävling fyra i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden vann Jimmy Joge med co-driver John Stigh. South Swedish Rally blev deras tredje seger för säsongen, men först efter en riktigt hård kamp med Patrik Johansson/Jesper Johansson som ledde inledningsvis. De fick dock ge sig, bara 11,1 sekunder bakom Joge.

Ännu tuffare var det mellan trean och fyran. Anders Jonasson tog till slut sista pallplatsen, endast 6,5 sekunder före Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog.

South Swedish Rally är landets största grustävling, med start och mål i Ljungby. Förutom Evolution Challenge ingick tävlingen också i Rally-SM. I år inleddes tävlingen med rekognosering redan på torsdagen, tätt följt av två korta publiksträckor på kvällen. Rekognoseringen fortsatte sedan på fredagsmorgonen, med sex sträckor fram emot kvällen. Ytterligare åtta sträckor kördes under lördagen.

Redan torsdagen skvallrade om att det skulle bli en spännande helg. Joge/Stigh och Johansson/Johansson körde i mål på SS1 med exakt samma tid! Fast efter de två korta sträckorna var det Jonasson/Lindahl som gick till nattvila i ledning med 1,7 sekund.

De två publikvänliga sträckorna var inte fullt så vänliga mot Jari Saarinen/Jörgen Carlsson. De gled ut lite brett i mitten av SS2 och slog i en sten så att ett hjul och en del av bakfjädringen förstördes.

Efter omstarten på fredagen gick Johansson/Johansson upp i ledning, då Jonasson/Lindahl hade svårt att hitta fäste på det hala underlaget. Johe/Stigh körde punktering och skadade ett däck, ett problem som blev till ett hjärnspöke för Joge de kommande två sträckorna.

Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson fick också en punktering. Annars sa tjejerna att de börjar vänja sig vid Pirellidäcken på grus. Vid första serviceuppehållet, efter tre sträckor, gick alltså Johansson/Johansson in som knapp ledare med en marginal på 6,7 sekunder.

När de tre sträckorna skulle göras en gång till gick det inte vidare bra för Markus Hällbo/Lars Gustafsson och Joachim Carlström/Jörgen Norman. Efter att ha haft riktigt lovande tider innan, fick de nu problem. För Hällbo/Gustafsson var det bakdiffen och för Carlström/Norman växellådan. Troligen spelade det faktum in att starten på sträckan var asfalterad.

När bilarna återvände till Ljungby på fredagskvällen för nattvila såg det ut som följer i Evolution Challenge: Johansson/Johansson var 4,1 sekunder före Joge/Stigh, och Weng/Hulterskog bara 0,9 sekund före Jonasson/Lindahl. Kampen skulle definitivt bli intensiv under lördagen, som det såg ut.

Joge/Stigh fick en flygande start redan på den första av de åtta sträckorna på lördagen. Han var 10 sekunder snabbare än Johanssons, som tyckte att morgonens regn hade gjort så att det var svårt med både fäste och att sätta bromspunkter. Joge/Stighs ledning ökade under de kommande två sträckorna till 21 sekunder. Mellan trean och fyran var det ännu jämnare och nere på 0,3 sekunds marginal, med Weng/Hulterskog med det lilla övertaget mot Jonasson/Lindahl.

Efter en lovande start började Joachim Grahn/Joakim Nilsson tappa mark och med bara fyra sträckor kvar fick de bryta med transmissionsproblem.
Bättre gick det för Karlsson/Walfridsson som nu satte topp-tre tider och därmed höll femteplatsen i Evolution Challenge. Sexa mästerskapets andra kvinnliga förare, Cindy Brüggemann med co-driver Henrik Lennartsson, som nu hade fått upp farten ordentligt. Sjua Fredrik Alsdal/Per Schlegel.

Med bara den sista etappens fem sträckor kvar att köra efter serviceuppehållet var det givet att de fyra toppstallen skulle gå till attack, allt medan vägarna torkade upp.
Johansson/Johansson försökte återta första platsen. Under eftermiddagen närmade de sig Joge/Stigh men hade fortfarande tid att hämta in.

Under tiden pågick kampen om tredje och fjärde plast. Det var aldrig mer än ett par sekunder mellan Weng/Hulterskog och Jonasson/Lindahl. Först på SS15 förändrades positionerna och Jonassson/Lindahl lyckades ta 7,4 sekunder på Weng/Hulterskog. Den 16:e och sista sträckan skulle bli helt avgörande – och där åkte de sekundlika! Därmed gick sista pallplaten till Jonasson/Lindahl som var 6,5 sekunder före Weng/Hulterskog.

När det var dags för line up inför sista sträckan var det också sista chansen för Johansson/Johansson att ta sig förbi Joge/Stigh. De tog verkligen i, och satte snabbaste Mitsubishi-tid på sträckan. Men det hjälpte inte, Joge/Stigh klarade av att ta sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge med 11,1 sekunder tillgodo.

”Det har varit en kanontävling och jag är verkligen glad över min tredje seger”, sa Joge. ”Vi hade en härlig kamp med Patrik och Jesper genom hela rallyt och det gjorde det extra spännande och svårt att vinna. Därför är jag mycket belåten med resultatet och att vi utökar ledningen i mästerskapet.”

Den femte deltävlingen i Evolution Challenge Sweden blir någonting nytt för serien. Den 12-13 juni blir de tävlande en del i ett event för sponsorer och återförsäljare nära Stockholm. I anslutning till detta kör deltagarna en rallysprint.

För första gången får årets totalvinnare av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland och Sverige samma pris: en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally. Den tävlingen är final på IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den av de tre Evo-teamen som kör snabbast då blir krönt till European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och Holmgrens Mitsubishi, Ljungby.

Evolution Challenge Sweden deltävling 4 resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:25:02.7
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:25:13.8
3 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:26:22.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:26:29.1
5 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:27:53.3
6 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson 1:30:35.6
7 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:38:04.0
Brutna
SS2 Jari Saarinen (Mantorp)/Jörgen Carlsson Avåkning
SS6 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Drivaxel
SS6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Växellåda
SS12 Joachim Grahn (Yngsjö)/Joakim Nilsson (Kristianstad) Transmission

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 46
2 Patrik Johansson 41
3 Anders Jonasson 22
4=Markus Hällbo 17
4=Joachim Carlström 17
6=Cindy Brüggemann 15
6=Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Tobias Gustafsson 7
11= Jari Saarinen 6
11= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 5
Co-drivers
1 Jesper Johansson 41
2 John Stigh 36
3 Jörgen Lindahl 22
4 Christer Carlsson 21
5= Lars Gustafsson 17
5= Jörgen Norman 17
7 Henrik Hulterskog 15
8 Miriam Walfridsson 12
9 Henrik Lennartsson 8
10 Anders Berglund 7
11= Henrik Apelskog 6
11= Joakim Nilsson 6
13 Eveline Walfridsson 4
14 Per Schlegel 3
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2010-05-18 18:39






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.