Fortsatt fyra "fabriksbilar" från Ford och Citroen. Det är slutsatsen av en artikel som florerat i media under dagen. Både Ford och Citroen bekräftar att de siktar på att köra två team var, precis som idag när VM serien 2011 startar sin nya era. VM serien inleds för övrigt med Rally Sweden, räkna med en fullspäckad mediauppslutning kring de nya bilarna.
Säkert kommer också teamen att bemannas av delvis nya besättningar, nu är det dubbelseger som gäller för teamen, nu räcker det kanske inte längre med en stor plånbok för att hamna i fabrikens andrateam. Att Dani Sordo får axla en förstabil i Citroens "privatteam" ger inga högre odds - om nu inte Sebastien Loeb väljer att avsluta sin karriär på toppen av WRC reglementet. Om Kimi Räikkonen fortsätter är lika osäkert, och i så fall - får han verkligen plats hos Citroens andrateam? Hos Ford ligger Per-Gunnar Andersson bra till, några lyckades resultat för Ford i årets starter kan öppna dörren för en fast sits i serien 2011, och då utan att behöva gå in med några större summor pengar. De pengar som är tänkta att sparas med det nya reglementet ser nu ut att gå till fler bilar istället och fler förare utan stor plånbok.
De nya bilarna hos Ford och Citroen är Fiesta och DS3 - båda bilarna är långt gånga i utvecklingen och hos båda tillverkarna är det nu motorerna det arbetas med, det var den sista specifikationen som klubbades. För Fords del körs motorn i testbänk för fullt och i slutet av sommaren väntas den vara klar för vidare tester i rallyskogen. De tester som görs idag sker med dagens WRC motorer, flera video från Citroens tester har florerat sedan länge.
Den stora frågan är vilka andra fabrikanter som har bilar redo för 2011 - kommer Prodrive med Mini ut för VM scenen eller väljer de att hoppa på i mitten av säsongen för att utveckla och göra sig redo för 2012? Kommer Skoda som det sägs att bygga en 1600 maskin till sin Fabia eller väntar koncernen till VW´s RallyRaid satsning är över och istället sätter fokus på VW i VM?
Publicerad: 2010-06-15 22:29