NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Weng finalvinnare i årets EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Hans-Erik Weng tog sin första seger i säsongsfinalen av Evolution Challenge.
* Cupvinnaren Jimmy Joge tvåa i mål och därmed också svensk mästare I Grupp N.
* Markus Hällbo tog tredjeplatsen, både i tävlingen och i Mitsubishi-serien.
* John Stigh plockade hem titeln mästare co-driver.
* Motorproblem tvingade Patrik Johansson att ge upp efter halva dagen.

Hans-Erik Weng med co-driver Henrik Hulterskog tog säsongens första seger i den sjätte och sista deltävlingen i 2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, KMK Trofén i Katrineholm. Hela tävlingen igenom fightades de med årets mästare, Jimmy Joge/John Stigh, och lyckades vinna med 5,5 sekunders marginal. Joge/Stigh var å sin sida 10,4 sekunder före trean Markus Hällbo/Lars Gustafsson.

KMK Trofén var final för både Mitsubishi-serien och Rally-SM, och innehöll fyra sträckor på grus. Dessa kördes en gång på förmiddagen, och sedan ytterligare en gång efter uppehåll för lunch och service. Den totala tävlingslängden var 68 km.

Redan i den femte deltävlingen i Trollhättan, kunde Jimmy Joge säkra 2010 års förartitel och i Katrineholm tog de tillräckligt med poäng för att John Stigh skulle bli Evo Challenge mästare som co-driver. Av bara farten blev de också svenska mästare i Grupp N. Deras dag började bra, då de var snabbaste Evolution Challenge-ekipage på första sträckan. Visserligen bara en sekund före Weng/Hulterskog och Patrik Johansson/Jesper Johansson som körde sträckan på exakt samma tid.

Hällbo/Gustafsson startade också bra, endast 1,2 sekunder bakom på fjärde plats. De tätade också till på sträckan efter, för efter den var det bara 1,6 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi-ekipagen. Johansson/Johansson hade ledningen med 0,4 sekund, vilket de ökade till 4,8 sekunder på sträcka 3. Men på SS4 hörde konstiga ljud från motorn och de tvingades ge upp – trots att de kört sträckan bara 0,1 sekund långsammare än Joge!

Vid lunchuppehållet var ställningen den att Weng/Hulterskog ledde med 6,2 sekunder före Joge/Stigh. Hällbo/Gustafsson 4,3 sekunder bakom på tredje plats, frustrerade över en punktering de drog på sig på sista sträckan och som de förlorade tio sekunder på. Annars hade de varit i ledning.

Efter att ha reparerat sin bil sedan rullningen i femte deltävlingen började Anders Jonasson/Jörgen Lindahl få tillbaka självförtroendet. En snurrning på SS4 gjorde att de låg fyra. Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson hade gjort lite småändringar på sin bil sedan Västrallyt i Trollhättan, och var nu nöjda med hur den gick. Men de erkände att de bitvis tagit i för hårt och istället tappat i tempo.

En som klämt ut absolut max ur sin Evo VII var Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats, bara tre sekunder bakom Karlsson/Walfridsson. De rapporterade att fortare än så gick det inte att köra med deras bil. För Cindy Brüggemann och Christian Larsson, hennes stand in som co-driver, hade det blivit en snurrning på sträcka 1 och dåligt fäste på de följande. Vid service skulle de göra några smärre förändringar och sedan hoppas på bättre tider under eftermiddagen.

Weng/Hulterskog var mycket nöjda med hur rallyt utvecklats för deras del, och planen för eftermiddagen var att vinna samtliga sträckor. Ändå var det fortfarande tätt mellan de tre i topp, bara bråkdelar av sekunder skilde dem åt.

Joge/Stigh rapporterade att de tyckte det var svårt att hålla tillbaka och köra säkert, allt för att inte äventyra SM-guldet i Grupp N. Därför var de oerhört lättade när de körde över målrampen i Katrineholm som svenska mästare.

Eftermiddagen blev felfri för Hällbo/Gustafsson och därmed säkrade de tredjeplatsen, inte bara i tävlingen utan i hela Evo Challenge. Fyra blev Jonasson/Lindahl som var nöjda med att den nyrenoverade bilen fungerat perfekt. Femma Carlström/Norman som passerade Karlsson/Walfridsson på sista sträckan då de fått problem med bromsarna bak.

Dagens mest otursförföljda var Brüggemann/Larsson. På sista sträckan kom de lite för fort in i en hårnål, gled in i en bank och rullade. De samlade på sig några bucklor, men fast beslutna att fortsätta körde de in som sjua. Fredrik Alsdal/Per Schlegel levererade en ny problemfri runda och återvände till Katrineholm som åtta.

Förtjusta över dagen och sin egen prestation kunde Weng och Hulterskog skära mållinjen som segrare. Det var deras första vinst i Evolution Challenge för säsongen, och glädjen blev inte mindre av att de var trea totalt i KMK Trofén.

”Jag är jätteglad! Allt har fungerat perfekt idag”, sa Weng. ”Bilen har aldrig känts bättre och det är underbart att för första gången få vinna med Evo X:an. Och fortsätter det så här blir det inte den sista. Jag ser redan fram emot nästa säsong!”

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, PPG Växellådor, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sweden.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 41:33.3
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 41:42.8
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 41:52.4
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 42:17.8
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 42:24.7
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 42:48.0
7 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Christian Larsson 46:01.1
8 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 46:08.6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2010-10-11 16:23






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.