Spekulationerna i de stora medierna går heta om vem som kör vad i Rally VM 2011 - nytt reglemente, billigare bilar och förhoppningsvis fler bilar! Men vem kör egentligen vad?
Klara förare är Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala hos officiella Ford teamet - de kör Ford Fiesta WRC. Fabriksteamet hos Citroen bemannas av Sebastien Loeb och Sebastien Ogier - de rattar var sin Citroen DS3 WRC. Hos Mini är endast Kris Meeke kontrakterad, han körde tidigare IRC serien för det brittiska Peugeotteamet, den platsen tar nu landsmannen Guy Wilks och fortsätter sin karriär i IRC serien. Guy i sin tur lämnar brittiska Skodateamet, sitsen var inte ledig länge, snabbt kontrakterade man unge Norske Andreas Mikkelsen som annars spekulerades om en sits i Fords "farmarteam", nu blir det istället super2000 Skoda i IRC serien.
Privat och andrateam?
Igår blev klart att Mads Östberg kör full säsong med nya Ford Fiesta WRC, ett av M-Sport stöttat eget team - Adapta Motorsport. Kanske tar de över Stobarts roll som själva funderar på att dra sig tillbaka efter flera år i sporten. Frågan är bara om det blir någon ytterligare bil i teamet. Klar för Ford och nio deltävlingar är Federico Villagra som i år haft eget team, Munchi World Rally Team - han fortsätter och då i en Ford Fiesta WRC, kanske finns det i Munchi plats för en andra bil i ett begränsat WRC program för någon förare?
Daniel Sordo har länge spekulerats i om han väntas lämna Citroen efter att ha blivit petad ur fabriksteamet, han har fört diskussioner med Ford. Men vid målgången av Wales Rally GB sade han själv att han gärna satt i en Mini WRC nästa säsong - rykten säger att kontraktet redan är skrivit, med sig tar han sponsorn Santander som blir ett bra tillskott i kassan hos Prodrive som ännu saknar pengar för sin satsning. Marcus Grönholm snackades länge om comeback och då hos Mini, något är nog trots allt på gång, hans hemsida är nedlagt i väntan på ny - det brukar peka på en ny satsning, kanske blir han testförare i Mini eller får han en roll hos Ford?
RedBull vs Monster.
Kimi Räikkönen som kört för Citroen Junior Team i år kan mycket väl lämna teamet, Citroen är inte nöjda med de uteblivna resultaten, sponsorn RedBull sägs ha tröttnat på Kimi´s stil mot både fans och media och funderar på att lämna honom. Kanske byter han dryckesjätte, bildar team med Ken Block som är mer eller mindre klar för en ny säsong hos Ford i Monster World Rally Team - kanske tar han alltså med sig Kimi. En annan som redan inför året placerades ihop med Ken var Australiensaren Chris Atkinson som blev utan styrning när Subaru lade ned sin satsning - mycket talar för att han på något vis kommer tillbaka, men kanske i SWRC serien med Monster som partner?
Petter Solberg har haft ett par riktigt häktiska år som tävlande teamägare, möjligen blir han erbjuden en Citroen i ett tilltänkt andrateam hos Citroen - men då kostar det stora pengar. Kanske kan han få med sig sina sponsorer, bl.a. MadCrog på idén. Frågan är annars om han fortsatt orkar dra ett eget, eller om han helt enkelt slår på stort och kan få med en betalande andraman för att underlätta egna sponsorjakten.
Matthew Wilson, son till Ford bossen kommer på något vis ha en Fiesta WRC nästa säsong, frågan är bara i vilket team, bildar han par med Östberg eller får Henning Solberg en fortsättning och kör i ett "sattelit team" precis som nu ihop med Wilson?
En som definitivt inte kommer tillbaka är den fröjdige ryssen Evgeny Novikov som gjorde ett mindre lyckat år i en Citroen 2009 - nu har han lagt hjälmen på hyllan, nyss fyllda 20 år!
Hur ser det ut i S & P WRC serierna?
När det gäller P och S WRC serierna så har det utryckts från Norge att Anders Gröndal som i år kört ett begränsat PWRC program jagar en full säsong ihop med Prodrive och grupp N Subarun. Eyvind Brynildsen som haft ett stormigt år i SWRC serien med en Skoda har blandat bra resultat med sämre, han skriver i ett pressmeddelande att han siktar på en fortsättning. Andra som sägs vara redo är Dave Weston Jr, rykten säger att han kan vara aktuell i en Subaru för Ryska URT Teamet. Vad det gäller Svenskarna i som i år kört i serierna är det tyst, men säkert råder febril aktivitet för att nu sy ihop någon satsning, troligen krävs det för mycket pengar för att ta steget upp till stora WRC serien.
Fredrik Åhlin vann en plats i nya FIA Academy - ersättaren för JWRC serien. Där tävlar man med identiska Ford Fiesta R2 bilar och utöver de sex utvalda platserna kan man köpa sig in på fler platser, en som sägs vara sugen är Calle Ward som nu beger sig mot England för uttagning internationella Fiesta serien om ett praktikår hos M-Sport. En köpeplats kostar dryga miljonen, men och andra sidan finns stora prispengar att hämta hem för de snabba, uppgifter gör gällande att man t.o.m. kan köra till sig en WRC styrning i en Ford säsongen 2012.
Känslan är att främst SWRC serien kommer växa till sig deltagarmässigt, de som inte får en WRC plats kan på ett "billigt" sätt visa upp sig på VM scenen i snabba bilar och ett tufft mästerskap. Kanske får vi till och med se någon av dagens WRC åkare i serien nästa säsong om de inte får en ordinarie plats bland de stora.
Publicerad: 2010-11-16 21:51