Ford, Citroen och Mini hoppar på tåget från start - det gäller självklart det nya WRC reglementet. VW och Toyota är två märken som nämnts i snacket om att eventuellt göra en satsning. VW har fortsatt intresse, där väntar man på beslut från högsta ledningen. Som "ensam" aktör i Rally Raid kategorin vill man nu synas i andra salonger där intresse är större. Men som först skulle det kunna bli ett begränsat testprogram säsongen 2012 för full satsning 2013 men då krävs ett beslut inom nära framtid om det inte ska döja ut ännu ett år. Toyota har aviserat att deras planer är lagda på is, där gör man istället en större racingsatsning på bl.a. "LeMans konceptet".
Suzuki körde ett år i WRC serien, lade vid den ekonomiska kollapsen ned satsningen men från Monster Sport Europe som fortsatt driver lite rallysatsning - nu senast med stöttning av Suzukiåkare i Junior VM kan något nytt vara på gång. Monster Sport Europe har inget med energidrycks tillverkaren att göra utan Suzukientusiasten Nobuhiro "Monster" Tajima. Att i första hand utveckla en super2000 bil för kunder, där efter att utveckla en FIA motor - 1600 motor - även där för kundprojekt om biltillverkaren inte vill satsa fullt ut. Men för att satsningen ska komma igång krävs startkapital.
Skoda som skördar stora framgångar i super2000 klassen sägs ha funderingar på en VM motor, men ännu väntar Franska motorbyggaren Oreca på besked om start för utvecklingen. Även här blir det i första hand fråga om kundsatsningar. Kanske inväntas här besked till koncernkollegan VW tagit ett beslut - eller kan rent av Skodasatsningen vara en förberedelse och utvärdering för VW?
Andra aktörer som nämnts har varit Saab - mycket sedan man på motorsidan inledde ett samarbete med BMW där en motor nu utvecklas för Mini. Men att det blir en satsning från Hollandsägda Saab är inte alls troligt, först krävs det pengar, stora pengar och det från ett företag som nu är långt ifrån att just tjäna pengar.
Någon som gick mot strömmen, d.v.s. först inte utvecklade en super2000 bil är nykomlingarna Mini - men de har istället planer på att delfinansiera sitt bolag med hjälp av att i efterhand utveckla en super2000 motor och sälja kundbilar.
Någon helt utan intresse för super2000 är Citroen, de kör bara WRC bilar och det i egna teamet, nästa säsong kommer de enligt uppgifter inte släppa någon bil till privatkunder. Ska man tävla för Citroen utanför fabriksteamet krävas att bilen helt sköts av Citroens mannar - risken för spionage är stor enligt Citroen.
Publicerad: 2010-12-05 20:54