SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Super2000 eller R4 för Rudengren?
Vem kör vad i rallyskogen 2011, del2!

En av rallysportens gladare åkare är Markus Hällbo som alltid möter upp med ett glatt leende även om bilen krånglar och konkurrenterna kör fortare. Hur är läget inför nya året?
- Här i Stora Skedvi ska vi börja med att gratulera en silvermedaljör i EM-historiska Klass II - Mats Myrsell, Porsche Carrera. Kan inte vara helt tokigt med två rallygalningar från lilla Skäve som visar framfötterna i rally. Han tvåa i EM och vi femma i SM! Det finns kanske tusen hushåll här, skapligt!
Men hur går det för dig och din bil i verkstaden?
- Min gamla bil, 2007, har "muttrats" ned av min personal, jag hinner inte längre. Det är tur att jag har servicegubbarna och Gugge. Allt ska gås igenom, dock väntar vi med renovering av motor till sista stund innan SM premiären så vi kommer med friska grejor, innan blir det massor av test i Januari. Nu ska Öhlins göra sitt, sen får vi tillbaka dämparna och så lite småplock som stänkskydd och kolfiber som ska "renoveras" och nya stolar ska i.
Jag tror att vi får borsta upp oss inför 2011, det dyker upp nya snabba bilar, men med allt djävulskap vi haft under året, har även kunskap växt så det blir nog en bra fight.
Som jag sa så inleder vi med "Svenska", värst sladd vinner, det är en utmaning som jag tror både ni och era läsare trivs med. Jag vill också passa på att skänka en tanke åt vår chefsmek Leif som vurpade på jobbet under renovering av en maskin och tillbringat mycket tid på "plåsterhuset".

Jonas Johansson och co-driver Martin Holmdahl tävlandes för MK Ran Askersund i en Toyota Corolla åkte fränt i Rally Sweden 2010 - blir det samma attack i år?
- Vi kan ju alltid försöka, jobbar för fullt för att kunna sy ihop en full SM Säsong till 2011. Det skulle vara kul att kunna få jämföra sig på allvar mot Leif P, Johan H, Jimmy Olsson och alla de andra tokarna!
Vi är optimister, så jag tror på att de kommer bli ett kanon år, med den uppbackningen av servicefolket i teamet så kan ingenting gå fel!
SM, vad mer kan vi väntas oss?
Först och främst så kommer vi åka vintertävlingarna i SM, alltså Svenska Rallyt och tävlingen i Åre. Men det ser även bra ut för att kunna åka resten av tävlingarna! Utanför SM får vi se vad som bjuds.
- Det blir samma vita Toyota, i nuläget håller den på att få sig ett litet "facelift" med ny dekor på bilen! Ett litet vintertest ligger i planen innan Svenska Rallyt, om det blir på hemmaplan eller ej får vi se!

Johan Rudengren, du gjorde spännande inhopp med en Skoda Fabia super2000 vid SM finalen 2010, vad händer 2011?
- Vi har sålt Mitsubishi Lancer EVO 9:an och tog en grupp N EVO VI i byte. Vi vill gå vidare och jobbar för att sälja även vår WRC bil innan vi börjar ett nytt projekt.
Och vad kan det bli?
- En S2000 bil är målsättningen och då med ett fullsponsoravtal med ett större företag. Men får vi inte sålt WRC bilen ser vi det svårt att starta i januari 2011.
Vilka tävlingar, cuper, mästerskap kommer vi hitta dig i om det blir satsning?
- Kommer vi till start blir det full SM serie med start i Svenska Rallyt, möjligen en komplettering med en utlandsstart.
Super2000 är intressant men vi har hört annat också.
- Skoda s2000 var tanken fram till idag, (läs början av december). Men nyheten om att EVO X:an får lättas 200 kg, får andra kolvar och stakar samt sekventiell växellåda gör att vi kommer att överväga att fortsätta i en Mitsubishi, då i R4 klassen. Men vi får se, mycket hänger på försäljningen av befintliga bilar.

Kjell Fransson - år efter år ser vi dig flitigt tävlande och i toppen av trimmat i södra Sverige - fortsätter du på samma vis?
- För det första måste jag få tacka alla sponsorer, servicepersonal, kompisar, familjen och mina fantastiska kartläsare för en kanonsäsong 2010 - utan dem fungerar det inte. Året slutade med seger i både serie och final för SSRC och vinst i DM. Eftersom det är dem serierna vi satsar på kan det inte bli bättre.
Men 2011?
- Inför 2011 plockas bilen ner för renovering, det mesta mekaniska skall skickas i väg för översyn och lite ny färg skall det bli på karossen. I övrigt inte några större skillnader på bilen.
Jörgen Lindahl skall åka med även 2011, kanske med lite hjälp från Jenny Åkesson och Mikaela Lindblad när det kolliderar med Jörgens SM åkande.
Och det blir i Sydsverige vi ser er?
- Ja, vi satsar på DM och SSRC som i mina ögon är det bästa i tävlingsväg man kan åka. Både när det gäller upplägg och kvalitén på tävlingarna. Fantastiskt jobb som alla arrangörer utför.
Jag kan ju också nämna att det finns fler ekipage i "teamet", sönerna Pierre och Peter åker ju också en del. Pierre åker ju Gr.H Golf och Peters kör rallcross. Efter ett första läroår i rallycrossen, med bara trasiga transmissioner, sju växellådor har gått sönder, hoppas vi på att det skall komma lite framgångar även i den grenen för Peter.
Än en gång tack till alla som hjälper oss, utan er skulle det inte gå avslutar Kjell!

Även i Motala hos Christer Carlsson är det många bilar att hålla ordning på.
- Min egen Opel Asconan ska jag försöka få färdig för Appendix-k och prova den några tävlingar.
Sedan är det tänkt att den yngre sonen, Dennis ska börja åka ungdomsrally med sin Suzuki Swift gti och då är jag åter "tvungen" att sätta mig i högerstolen igen. Vi håller på att göra i ordning hans bil för den har inte gått tävling sedan 2002.
Den äldre sonen Rasmus som åkt fort i ungdomsrally kommer nu börja åka som C-förare, han kommer fortsätta med sin Suzuki Swift gti. Han kommer försöka åka de få tävlingar som finns i Östergötland men också Suzuki Cupen beroende på hur mycket pengar han kan få ihop, han pluggar fortfarande.

Precis som i förra delen så kommer beskedet från en förare att det inte blir något tävlat.
- Det blir inte mer kört nu, att det ska vara så svårt att få vård som Svensk medborgare i Sverige säger Nicklas Nilsson.
Det lilla jag åkt i år har jag fått köra med smärtstillande och det är inte någon bra lösning, jag har väntat i 2 år på en operation av axlar och knä. Handledarna svara inte i telefon, skyller på varandra eller är tjänstlediga så någon vård blir det inte. Man tror inte att det är sant vart pengarna går till i detta land, men jag får vänta och se - något rallyåkande blir det i alla fall inte, det går inte.
Hur går det med nybyggda bilen?
- Jag ska sälja den grymt pigga 940´n som jag bara testat alldeles för lite. Kanske man kan komma tillbaka om något år när jag förhoppningsvis mår bättre hälsomässigt. Tycker det är så enormt tråkigt att man ej kan åka när man har så bra stöd som jag haft, att då inte kunna fortsätta.

En av de flitigt tävlande i Smålandstävlingarna är Robert Norss.
- Jag har inget klart för tillfället för 2011. Denna säsong som var blev inte riktigt som vi hade hoppats på, med bland annat ett jättehaveri i Hondans nya motor och drivaxel problem som gjorde att min motivation tog slut. Men det var kul att få låna Mats BMW 325 och gasa med ett par tävlingar, vilket det gick rätt så bra i, slutade 3:a i BBRC för B förare GrH.
Men troligtvis blir det i Gr.H med Golf 3:an och det är smålands DM som gäller 2011. Om vi får ihop det så blir det nog några inhopp i BilsportBörsen RallyCup också.
Det jag vet med hundra procent är att jag kommer att ha en ny kartis, Alexander Evertsson, Vetlanda RRC hoppar in då min förra kartis, Mats Norss ska åka Appendix K med sin BMW 323a som byggs just nu.
Så det blir klassiker i teamet också?
Ja, utöver BMW´n så ska det även byggas en Volvo Amazon till appendix K som jag ska prova lite med.
Räkna med att vi kommer att vara riktigt på bettet till säsongen 2011.


Tidigare delar i serien "Vem kör vad i rallyskogen 2011:"
*
"Vem kör vad i rallyskogen 2011, del1!".


Publicerad: 2010-12-30 10:12






Rovanperä toppar Safarirallyt, Andersson bäst i WRC2 och dubbla punktering för Solberg.
© Oliver Solberg Rally.Förmiddagens loop med tre sträckor avverkade i Safari Rally Kenya, det har inte varit helt händelsefattigt. Thierry Neuville touchade en jordbank och slog punktering, tappade lite tid och tar sig till service som sjätte bil i listan, 48 sekunder bak ledaren.

I topp ses dubbelt Finskt, Kalle Rova...

Publicerad: 2024-03-29 10:11


Fullt startfält för Påskaftonens Stenbocken Sprint.
© emotorsport.seKlassiskt Påskrally på lördagen i Norrköping, dags för Stenbocken Sprinten hos Norrköpings MK där en sträcka på Himmelstalundsområdet körs tre gånger. Tidigt var de 120 platserna bokade, man var strax över 140 anmälda innan anmälan stängde och gallringen fick ta vid för att nå maxtaket.
Sex åkare u...

Publicerad: 2024-03-28 18:48


Följ fredagens sex sträckor i Safari Rally Kenya.
© Skoda Motorsport.Safari Rally Kenya rullar igång på allvar, 19km långa Loldia inleder rallyt efter torsdagens korta publiksträcka. Lite kortare Geothermal på 13km tar vid innan den 31,5km Kedong avslutar första loopen.

Tillbaka för en välbehövlig service på 40 minuter innan ekipagen rullar ut på en andra vända öv...

Publicerad: 2024-03-28 18:41


Två Svenska klassvinnare i Yokohama Mästerskapet Öst.
© emotorsport.seTätt värre i absoluta toppen av Yokohama Mästerskapets, Öst´s första deltävling i Danmark, en sträcka på asfalt och betong gick två gånger i varje riktning. 27:44,5 minuter krävdes för att ta tävlingen till mål för snabbaste bil, det Anders Lysen i en klart vässad Suzuki Swift R+ EVO. Närmast bakom,...

Publicerad: 2024-03-28 18:31


Neuville före Tänak - Andersson före Solberg i WRC2 i Safari Rally Kenya.
© Hyundai Motorsport.Dubbelt Hyundai i toppen av Safari Rally Kenya efter första sträckan, 4,8km Super Special Kasarani. Snabbast genom sträckan Thierry Neuville med 0,1 sekund till Ott Tänak. In som trea Kalle Rovanperä med 0,7 sekund framåt, samtidigt Takamoto Katsuta jagandes tiondelen bakom.

Esapekka Lappi, Elfyn...

Publicerad: 2024-03-28 14:33


Information om Rally Anderslöv, stort intresse för gruspremiären.
© emotorsport.seIntresset för Rally Anderslöv har i år varit mycket stor, men tyvärr kan inte Trelleborgs MK hantera mer än cirka 120 startande i årets upplaga av Rally Anderslöv.

Efter att anmälan stängs 26/3 klockan 18.00 beslöt tävlingsledningen att Klass 1 A – B förare i Grupp E kommer inte att få starta i R...

Publicerad: 2024-03-28 05:31


McRae teamkamrat med Östberg i ERC serien 2024.
© emotorsport.seAlister McRaes son Max McRae inledde rallytävlandet på allvar förra året, satsade då på Junior EM serien där han körde fort men hade både tekniska problem och egna misstag som stoppade honom från framskjutna placeringar. I Lettlandslutade han t.ex. femma i klassen, en minuts prickar för felaktig ink...

Publicerad: 2024-03-28 05:17


Uppladdning inför långfredagens Konst & Rally i Örebro.
© Nils-Brage Pettersson.Förberedelserna i Örebro pågår för fullt inför påskhelgen, där är det dags för påskutställning med både rallybilar och konst hos Karin och Nils-Brage Pettersson.
Vi får se hur vädret kommer att bli, men jag är härdad. På ”Konst & Rally” vare sig det är under konstrundan Ljusstråk i Bergslagen, elle...

Publicerad: 2024-03-27 22:05


SS1 i Safari Rally idag på förmiddagen.
© Oliver Solberg Rally.Efter onsdagens shakedown väntar en lugn rallystart i Safari Rally Kenya, klockan 10:26 Svensk tid körs den 4,84km långa Super Special Kasarani som inleder rallyt.

En mjukstart mot vad som väntar i helgen med 36 mil på riktigt besvärliga vägar, vi kan dock väntas se sträckor som stryks, både unde...

Publicerad: 2024-03-27 21:54


Gallring till Rally Anderslöv, en klass har plockats bort.
© emotorsport.seDet slutade på 140 ekipage till Rally Anderslöv, anmälan stängde under tisdagens kväll till Bilsport Rally Cups premiär 2024.

Redan tidigare stod det klart att en eventuell gallring skulle ske genom att en eller två klasser, beroende på storlek skulle helt lyftas bort från tävlingen, d.v.s. en el...

Publicerad: 2024-03-27 21:27


Tidigare nyheter:
M-Sport satsar på ERC - full säsong med Jon Armstrong.
Östberg och Barth i full ERC satsning med Citroen C3 Rally2.
Rovanperä och Neuville delade tid på shakedown, dubbelt Svenskt i WRC2 toppen.
Svenskt till tjeckiska Historic Vltava Rallye i april.
Torsdagsrally i Danmark - flera Svenska ekipage med och krigar.
WebTV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya, start 8:00.
Imorgon klockan 8:00, TV och Resultat direkt från shakedown Safari Rally Kenya.
Andervang och Felke om helgens seger i Tyskland.
Paddon ska försvara EM guldet, återvänder till Sverige.
Dags för Safarirallyt, se Shakedown, Startfält, Tidsplan, TV-tider m.m.
Högt tryck på Rally Anderslöv, så går en eventuell gallring till.
Startlistan för WRC Croatia Rally, 68 tävlande - Andersson ende Svensk.
Sex WRC arrangörer klara för 2025, 15 länder jagar de 7-8 sista platserna.
Rally-TV i påsk, så sänds WRC Safari Rally Kenya.
Hansen klasstvåa i Holländska Zuiderzee Rally.
Storseger för Andervang i Tyska ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg.
Ingram vann brittiska rallypremiären.
Frank Tore Larsen söker revansch i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Oliver Solberg vill nå toppen, jagar poäng i veckans Safari Rally Kenya.
Rally SM i Tierp, Rally Uppland bjuder in Appendix K.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Safari Rally Kenya 27-31/03


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.