Det fanns ingen större chans på poäng för Mads Östberg och Jonas Andersson, efter lördagens haveri låg Fordföraren 13:e totalt med tio minuter fram till poängplats - en marginal som helt klart är oinkörbar med bara tre sträckor. Chanserna var att kopiera Citroens koncept från Sverige där Mikko Hirvonen använde taktiken att plocka strafftid för att starta sist av WRC åkarna och därmed ha bäst vägar inför PowerStage sträckan. VW använde sig av samma igår när man lät Jari-Matti Latvala köra sent för att testa inställningar, då hade man dock ingen chans på extra poäng, men väl snuva andra på bättre vägar.
Men när förarna idag vaknade hade FIA och arrangören ändrat planerna för Ford och VW teamen - det som tilläts för såväl Citroen som VW tidigare var nu regelvidrigt - de ekipage som inte startade på sina positioner skulle straffas, där med var det Norsk/Svenska ekipaget i stort sett helt utan chans på poäng i Mexico - att starta två eller 12:a är stor skillnad på de Mexicanska vägarna!
När väl sträckan körts hade den Svensk/Norska duon visat att det omöjliga var möjligt, som bil nummer två på vägarna va rde också näst bäst på sträckan, dock slagna rejält av Sebastien Ogier - trea på sträckan var också det imponerande, först startande Jari-Matti Latvala.
Publicerad: 2013-03-10 18:00