Tre biltillverkare är långt gångna och redo att inom kort släppa ut sina första R5-klassade bilar till försäljning. M-Sport som bygger Fordbilar tillsammans med Peugeot var tidiga att avvisera bygge - tester har dragit ut på tiden och först efter sommaren väntas vi se de första kundbilarna redo för tävling. Med tanke på intresset för reglementet har teamen sats på prov, här gäller det att leverera en vinnarbil - annars dalar försäljningen.
I vintras trodde såväl M-Sport som Peugeot att de skulle ha vagnar på vägen redan den 1:e april - lagom till den fjärde VM deltävlingen, men så är inte fallet. Vidarutveckling och granskningen hos FIA´s tekniker har dragit ut på tiden, men efter sommaren ska bilarna vara redo, då kan också ett tredje märke vara redo, Citroen som efter krav från sponsorn Abu Dhabi bygger en Citroen DS3 R5.
Opel gasar ur krisen?
Andra som meddelat att de har en R5 vagn i planerna för sina kommande rallysatsningar är framför allt Opel, de börjar till nästa år rullar ut sina småbilar i tvåhjulsdrivna klasserna R1 och R2 utförandet, där efter väntar en R3 variant under nästa år och till 2015 ska en Opel Astra R5 vara redo för rallyvägarna - kanske ett försökt att i sista stund rädda ett allt mindre säljande bilmärke.
Malaysiska Proton har länge haft en super2000 bil med team skött av Brittiska MEM-teamet - fjolåret gick till SWRC satsning men också hemmamarknaden och FIA Asia Pacific serien. Till i år är rallybudgeten i botten - inget besök i VM och det ser fortsatt tungt ut för hemmamästerskapet där dock Alister McRae väntas köra en bil. Märket meddelade i vintras att de siktar på att bygga en bil för R5 reglementet - huruvida planerna fortsatt är aktuella återstår att se efter neddragningar och mindre försäljning.
Skoda bygger nytt till 2015.
VW-teamet har meddelat officiellt att de inte tänker utveckla sin Polo till något annat än den VM vinnare i WRC klassen som den visat sig vara - det är istället upp till deras koncernkollega, Skoda att ta det steget. Skoda har under flera år dominerat super2000 klassen och är koncernens märke för den privata marknaden, det var också med lärdom och med Skodan som testbil VW började sitt arbete med WRC serien. Skoda Motorsport meddelar att de skissar på en ny bil - men först till 2015 kan det bli aktuellt för rallystart, i slutet av nästa år presenteras en ny Skoda Fabia för den "privata" marknaden - det är på den som nästa generation rallybil ska byggas!
Fler märken sägs vara intresserade - Toyota har haft planer för såväl WRC som R5 modell, de meddelade dock i början av februari att de lägger rallyplanerna på is - långloppsracing går före. Hyundai bygger i20 WRC för fullt i den tyska fabriken, även om de inte kommit så långt som de öppet vill visa siktar de på debut 2014 - i ett senare stadie kan en R5 variant vara aktuell.
R5, den nya VM klassen.
De nya bilarna, den nya klassen blir en ersättare för super2000 klassen som har en lång historia, även om intresset och de första bilarna dök upp först flera år efter att reglementet skrevs har den under flera år varit en häftig klass. Allt eftersom har FIA skapat mellanklassen - RRC där teamen lätt tillåts bygga om sina WRC vagnar för de nationella mästerskapet men som också går i den billigare VM klassen WRC2. De nya R5 bilarna ska renodla klassen och bli den nya klassen för "privata" team och steget under WRC - till nästa år väntas bilarna gå ihop med dagens bilar för att till 2015 ta över VM WRC2 serien.
Många är dock de som talar om att ett skifte för att lätt få med fler tillverkare till VM serien kan vara möjlig inom en femårs period!
Publicerad: 2013-03-20 21:48