|
Patrik Johansson summerar South Swedish Rally. PRESSRELEASE
VIP event fredag.
Alvesta Taxi transporterade VIP-gästerna med två bussar via Urshult och Tingsryd till SS3. Efter lunch på restaurang Stenladan i Urshult bar det av till service-platsen i Tingsryd där det blev tillfälle att träffa Patrik, Jesper och mekanikerteamet. Ute på SS3/SS6 väntade ett VIP-tält med plats för 150 gäster att sitta och äta. Ett 140-tal gäster utspisades med en buffettallrik från Kvarnhagskällan i Växjö. Patriks Rallyteam invaderade gårdsplanen och alla sponsorerna till SSR 2013 syntes lång väg med banderollen prydligt upphängt på ladugårdsväggen.
Fredagens sträckor.
På fredagen avverkades 3 specialsträckor innan service för att attackera samma sträckor en andra gång och dagen avslutades med en 2,5 km lång specialsträcka på industriområdet i Tingsryd. Robin Friberg vann SS4 och Patrik tappade 2,8 km till Robin på asfaltprovet men vann 5 sträckor och gick till nattvila med 8,9 sekunders marginal till Robin och 14,0 sekunder till Martin Berglund och en tredjeplats totalt i rallyt. En rattrostig Anders Jonasson var distanserad med 37,4 sekunder, en godkänd insats.
Efter rutinservice och översyn och med fyra nya däck var Mitsun klar för nattvila i Parc Ferme. Pirellidäcken höll imponerande bra på grussträckorna men 2,5 km ”drifting” satte sina spår.
Lördag med dramatik.
Patrik startade som tredje bil i SSR på lördagen. Skulle bli spännande att se hur mycket lösgruset betydde för tiderna. KRIS!! Efter SS9, lördagens första sträcka, larmade Patrik att motorn bluddrade och var orkeslös. I mekanikergänget spånades om möjliga orsaker, allt från bränslepump och sensorer till ECU. På de fyra första sträckorna tog Patrik Friberg in 11,6 sekunder och övertog ledningen med 2,7 sekunder. Vi kan bara spekulera i hur mycket som orsakades av motorproblemen och hur mycket som berodde på lösgruset med en så tidig start. I servicen konstaterades att bränsletrycket var för lågt varpå den nya bränsle-pumpen i tanken byttes ut mot reservpumpen.
Dagens biltekniker arbetar med dator. I preventivt syfte beslöts att sänka turbotrycket och öka bränslemängden något i hopp om att motorn skulle hålla för de sista fyra sträckorna. Thomas Weng (motorbyggaren) programmerade om styrdatorn i bilen datorn från sin PC.
Med lösgruset borta gjorde Patrik en attack och knockade motståndet direkt på SS13 och tog tillbaks 6,0 sekunder på Robin och återtog ledningen i klassen. Det kröp upp lite sten i och mellan spåren så det gällde att köra lite defensivt för att undvika punkteringar och skador på bilen. Robin hade oturen att hitta en stor sten mitt i vägen på SS14 och slog sönder kylare och skyddsplåt så illa att han tvingades bryta tävlingen. Martin Berglund var fortfarande en utmanare med segerchans, 16,6 sekunder efter Patrik efter SS14. Allt skulle avgöras på de två sista sträckorna. Berglund tog in 1,8 av de 16,6 sekunderna som fattades över 6,5 km på SS15. Att ta 14,5 sekunder på 15 km, 1 sekund per km, är en utmaning. Skulle Martin satsa på seger eller bevaka andraplatsen och 12 SM-poäng. Martin satsade på 12 SM-poäng och utmanade inte Parik om förstaplatsen i klassen. Samtidigt hörde vi att ledande Eyvind Brynildsen hade mekaniska problem. Två vinnarskallar i Mitsun stod upp på sista
sträckan och tog in 6,7 sekunder på Brynildsen men det fattades 2,4 sekunder på mållinjen. Växjös Anders Jonasson visade än en gång att man inte måste vinna de första sträckorna. En förnuftig körning gav en tredjeplats i resultatlistan för Anders. KUL!
Slutet gott...
Eyvind Brynildsen, Patrik och Martin Berglund klämde in sig före snabbaste WRC ”värstingbil” i den totala prislistan. Sammanfattning en mycket bra tävling på bra vägar i strålande väder och med mycket dramatik. Nu blir det till att öppna den nya motorn och se hur allvarliga skadorna är. En lycklig sextett i mål efter två dagars tuffa utmaningar på rediga smålandsvägar.
Motorskadorna hindrar tyvärr en start i Ljungby men vi ses igen i Dackefejden lördag 15 juni.
Ett Stort Tack till alla våra sponsorer och supporters. Ni betyder mycket för oss.
» Pressrelease från Patriks RallyTeam.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2013-05-12 20:25
|
|
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024. Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.
Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...Publicerad: 2024-11-20 21:44 Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05. Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.
Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...Publicerad: 2024-11-20 20:30 Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025. Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.
Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...Publicerad: 2024-11-20 20:27 Shakedown, följ live med WebTV och Resultat. Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!
Resultaten går också li...Publicerad: 2024-11-20 20:20 5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg. Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.
Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...Publicerad: 2024-11-20 19:50 Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat. Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.
Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...Publicerad: 2024-11-20 17:25 Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen. Vinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.
Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...Publicerad: 2024-11-19 21:39 Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det. Till helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.
Men ra...Publicerad: 2024-11-19 20:33 Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan. WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.
Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...Publicerad: 2024-11-19 20:27 Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2. Planen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...Publicerad: 2024-11-19 16:59
|
|
Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var. ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status! Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar. Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj. TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan. Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen. Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024. McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines. Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally. Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen. Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024. Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor. Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken. Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden. Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie. Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5. Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren? Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport. Calle Carlberg, Rally är en lagsport! Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |