Vi har hört det tidigare, idag kom en ny vända i de segdragna förhandlingarna om WRC - VM kalendern 2014. En kalender skulle varit presenterad för drygt en månad sedan, än idag finns ingen helt klar kalender med påskrift från arrangörer. Att såväl Grekiska som Italienska arrangörerna tvingats dra sig ur VM cirkusen - detta med ekonomiska orsaker är känt, de klarade med nöd och näppe av sina arrangemang i år – då har dock inte bokslutet gjorts! En av anledningarna är stoppat stöd från staten i de respektive länderna. Samtidigt finns det fler arrangörer som kan försvinna i framtiden - bland annat Rally Sweden meddelar bolagets VD Glenn Olsson idag till de Värmländska den lokala Värmlandstidningen, nwt.se. Anledningen är de kraftigt ökande avgifterna till promotorn för att få en plats i kalendern. Årets faktura på att vara arrangör slutade på 2,7 miljoner, redan då hade en saftig höjning gjorts mot tidigare år. Nu vill det gemensamma promotorbolaget med RedBull Media House och Sports Man Group göra en ny höjning – och det är inga småpengar per år. Tanken är att skriva flerårskontrakt med flera arrangören, en av de intresserade är Rally Sweden, men då lämnas ett bud höjd med rejäla slantar, något den Svenska arrangören inte tänker gå med på. Inte nog med att avgiften höjs, samtidigt får arrangören kraftigt minskade möjligheter att själva marknadsföra sig och sina egna sponsorer i samband med tävlingen och TV produktionerna - vilket i sin tur innebär minskade sponsorintäkter för arrangören.
Inget besked om 2014.
Något helt klart besked inför 2014 finns inte, men Rally Sweden tror och jobbar för en tävling i februari - men där efter kan det bli slut på VM festen i Sverige – om inte promotorn ger efter på sina krav, de riskerar att missa rutinerade arrangörer i rallytokiga länder.
Nya länder in i serien?
Samtidigt som flera inarbetade arrangörer - flera av dem som också årligen ligger i topp när FIA och teamen rankar arrangemangen - riskerar nu att försvinna. In kommer nya arrangörer, många helt utan kunskap i vad ett VM rally innebär. Polen sägs vara aktuell för deltävling 2014, Brasilien är ett annat namn som ligger bra till, lika så Kina där motorsportintresset är på topp. Synonymt med de här länderna är också att staten går in med finansiella medel för att klara arrangemanget – det handlar då om få åriga satsningar på en ny ”fluga” för landet att synas utåt!
Bland de som riskerar att hamna utanför, utöver Sverige, Grekland och Italien nämns länder som Finland och England – alla med anrika arrangemang men med svag ekonomi.
De flesta, om inte alla, trodde nog att RedBull koncernen skulle bli den perfekta aktören, pengar bakom, ett stort intresse och engagemang i de projekt de tar sig till, men nu ser det ut att bli något helt annat. Istället för att promota och själva gå in som partner i serien handlar VM äventyret om att tjäna tillbaka de pengar man satsar i egen marknadsföring. Organisationen har inte kunnat ge någon klar bild vart de extra pengarna ska spenderas som kommer in på de ökade avgifterna – hittills har inte mycket setts av löftena att öka startfälten med lägre startavgifter eller bättre TV produktioner!
Ett liv efter VM - på klassiker?
Den Svenska arrangören talar trots allt om ett live även utan VM – då pekar man mot de klassiska arrangemangen, sommar som vinter i form av äldre bilar – att leva på enbart aktiva Svenska ekipage håller inte i längden, och även om någon av tävlingarna får EM status ger det inga större strömmar tävlande från Europa – det innebär dyrare och mer påkostade arrangemang som ska betalas av de startande, det innebär högre avgifter och då försvinner bredden. Samtidigt ser den största ”hypen” kring ”Historic Rally” börjat lägga sig – kostnader har skenat och bilarna blivit allt för moderna i toppen!
Publicerad: 2013-08-07 23:05