- Man tävlar i många klasser mestadels efter antal cylindrar samt i huvudsak två årsklasser.
- 1954 eller tidigare, samt 1965 och äldre är två "huvudklasser". Ett nästan fritt reglemente där de enda begränsningarna är vikt, motorvolym, förgasarstorlekar, samt inskränkningar i fälgbredd. Inga modifikationer får göras på karossen. Plastdörrar, skärmar är bl.a. förbjudet.
- Exempel på bilar som deltar är Studebaker, Lincoln, BMW, Mercedes, Volvo.
- Hela tävlingen körs på asfaltvägar där man finner allt från serpentinvägar i bergen till de långa rakorna i öknen.
- Arrangören tillhandahåller noter, förutom roadbook, men toppbilarna skriver egna noter.
- Serviceuppehåll sker varje kväll med fritt mekande. Ingen Parc Ferme eller liknande över natten. Toppekipagen har också avtalat med verkstäder så de kan renovera bilen varje natt och byter t.ex. utväxlingar som skall passa för nästkommande dag. Skulle du bryta en dag får du starta om igen när du reparerat och hunnit ifatt de övriga bilarna.
- Man räknar med att tävlingen ses av mallen 3 och 4 miljoner åskådare och varje kväll är det TV sändningar. I varje stad rallyt övernattar är det stor fest. Går man ut i overall eller någon form av teamkläder får man räkna med att skriva autografer.
Helt klart ett spännande äventyr! Hur det gått för de Svenska ekipagen, om de nått målet vet vi först den 16:e.
Publicerad: 2006-11-09 06:03