NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Händelserik final i VOC SverigeSerie.
PRESSRELEASE

Med bara tre av VOC Rallys totalt tolv pallplatser klara innan finaltävlingen var avgjord, så var laddningen på topp. Det blev också en tuff och händelserik final när klassen avslutade årets SverigeSerie Rally Rikspokalen i Örebro.

Ett talessätt i rally är att inget är klart förrän seriens sista rallys sista sträcka är avgjord. I en så tät och tuff klass som VOC Mekonomen Rally så är det mer än bara ett talesätt, det är en ren sanning.

Årets finaltävling i SverigeSerien, Rikspokalen i Örebro, bjöd på några speciella utmaningar. Den största bestod i att tävlingens första sträcka var väldigt lång och spelade därför en avgörande roll. En tuff utmaning att direkt på dagens första sträcka hitta det rätta tempot.

Redan klara SverigeSeriesegrarna Emil och Sofie tog ytterligare seger

Hela den här säsongen har varit unge supertalangen Emil Bergkvists i VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass, och senare på säsongen också i SM i otrimmat tvåhjulsdrivet.

– Men den här helgen var det nära att det gick fel redan på dagens första sträcka. Det var en ladugård som någon byggt på ett lite dumt ställe, skrattar Emil. Men, Volvobilarna är tåliga och smällen blev inte så hård så det var bara att fortsätta. Vi lyckades faktiskt ändå vinna sträckan.

Emil med CoDriver Sofie Lundmark vann den här dagen med ”bara” 14 sekunder och det före en sällan sedd gäst i SverigeSerien, Magnus Olsson från Järbo, som för övrigt också hade en närkontakt med samma vägg.

– Det är faktiskt så länge sedan jag senast körde SverigeSerien att jag inte kommer ihåg vilket år det var. Men det här gav mersmak. Jag ska försöka att få ihop en satsning på full säsong redan nästa år, säger Magnus.

Sista pallplatsen i Elit A tog den alltid lika glade värmlänningen Pär Nordahl och han hann faktiskt med en sträckseger på dagens andra sträcka på vägen.

Tuffare blev dagen för Kristoffer Karlsson. Han åkte av ordentligt på SS1, slog i en brunn så illa att det tråkigt nog blev ambulansfärd för Kristoffer och CoDriver Albin Timell. De klarade sig dock bra och fick åka hem efter observation men en fraktur hos Kristoffer hindrar honom från att åka rallybil i några veckor.

Extra surt är detta för paret som inte bara tappade en säker pallplats i SverigeSeriens Elit A i smällen utan som med detta med största sannolikhet är tvungna att avstå finalen i Nordic West Euro Cup i Österrike om tre veckor, och därmed riskerar att tappa en tämligen säker seger i den serien.

– I totaltabellen för 2013 så var Emil Bergkvist och Sofie Lundmark redan klara segrare. Andraplatsen knep fjolårssegraren Arne Rådström med CoDriver Thomas Nilsson. Och den sista pallplatsen tog en annan av klassens unga jättetalanger, Anton Brorsson som har David Arhusiander i sin högerstol, sammanfattar klassansvarig Roger Fransson.


Victor Karlsson tog ytterligare en seger i Elit B

I SverigeSeriens lägre elitklass, Elit B har Patrik Adolfsson dominerat den här säsongen. Men i Örebro fick han nöja sig med en andraplats. Namnet för dagen var Victor Karlsson.

– Victor hade det tufft i början av säsongen men har avslutat jättebra. Själv var han orolig att det ändå skulle spricka. Då Victor kom till Kristoffer Karlssons avåkning så hade precis personskadeflaggorna kommit upp. Han gjorde precis som man ska och stannade för att hjälpa till. Med detta så fick Victor en konstruerad tid på sträckan enligt rallys regelverk. Nu visade det sig att Victor med den tiden vann med god marginal så helt klart är att placeringarna ändå blev korrekta, bra jobbat av tävlingsledningen, och ett välförtjänt grattis till Victor.

Bakom Victor så hade Patrik Adolfsson och Jonas Thorsell en raffinerad tiondelsstrid.

– Den minnesgode kommer ihåg att Jonas vann en annan otrolig tiondelsstrid i Finland för några veckor sedan, då med Robert Blomberg. Den här gången drog Jonas det korta strået och förlorade med ynka 0,6 sekunder striden om silverplatsen till Adolfsson.

Flera hade problem i klassen

– Per Allo som låg tvåa innan finalen drogs med en jobbig förkylning och kunde inte göra sig själv rättvisa den här dagen. Till råga på allt så körde han dubbelpunka på dagens sista sträcka och tvingades bryta. Dennis Askling som också var inblandad i striden om pallplatserna körde sönder ett bromsok och tappade tid redan på första sträckan. Vilken dramatik.

När dramat var över kunde vi summera årets SverigeSerie också i Elit B. Det blev en klar seger för Patrik Adolfsson med pappa Fredrik ”X-et” Erixsson i högerstolen. Victor Karlsson med CoDriver Jonas Sandberg tar andraplatsen och den sista eftertraktade pallplatsen kniper Dennis Askling med bisittare Jonas Arvidsson.

Westerberg vann Cupklassen

VOC Mekonomen Rallys Cupklass vanns i Örebro av Patrik Westerberg. Patrik tog kommandot redan på dagens första långa sträcka och lyckades att utöka den ledningen på andrasträckan. Till följd av den försening som blev av ambulanstransporten på SS1 så var arrangörerna tvungna att stryka dagens sista sträcka för klassens Cuptävlande, den tid man hade godkänt att hålla vägen stängd för rallyt hann helt enkelt ta slut.

– Mycket det här året har handlat om Andreas Broberg, Eddie Lundqvist och Mikael Bodén. Men sedan Patrik Westerberg och Kent-Ola Björklund anslöt till serien under andra halvan av säsongen så har de också i högsta grad varit med i handlingen.

I Örebro var det Westerberg som vann före Broberg med Björklund på tredje plats.

– När vi summerar SverigeSerietabellen VOC Mekonomen Cup för säsongen så var Andreas Broberg med CoDriver Tobias Lis klara vinnare innan finaltävlingen. Andraplatsen tog Eddie Lundqvist med Tim Joons i högerstolen. Och den sista pallplatsen tar Mikael Bodén vägledd av Dennis Rådström.





Ny prestation av Pontus Lönnström i juniorklassen

Bland juniorerna har Pontus Lönnström dominerat hela året, och det på fantastiska tider. Vi får inte glömma att våra juniorer inte får köra på noter och därför har ett rejält handikapp mot seniorklasserna.

Bakom Pontus så bärgade Dennis Persson andraplatsen och Tobias Petterson gjorde prispallen komplett.

Med segern i Örebro så var Lönnström med kartläsare Mikael Lönnström ytterst nära att landa säsongen i VOC Mekonomen Junior Cup på en drömserie, 150 poäng, fem segrar på fem räknade resultat. Nu stannade Pontus på 147.

På andra plats landade ett intressant namn, Lina Björklund med pappa Patrik Lindberg till höger om sig, en riktigt lovande ung tjej i en rallysport som verkligen behöver fler kvinnliga förare. Med sin framfart så vinner hon också ohotad VOC Mekonomen Rallys tjejserie.

Tredjeplatsen i serien tar Simon Andersson med Krister Gladh som kartläsare.

En sak är säker, med så här duktiga tävlande i ungdomsrally så ser framtiden för VOC Mekonomen Rally och för svenskt rally i stort väldigt lovande ut.

Ohlson vann stenhård avslutning bland våra Old Boys

VOC Mekonomen Old Boys Cup utvecklas även den till en allt tuffare serie. Med SverigeSeriens vänliga regler där man kan tävla som Old Boy redan från det år man fyller 50 så fylls klassen på löpande med riktigt vassa förare.

De senaste åren har Brage Lundmark prenumererat på segrar men i år har Brage på riktigt blivit utmanad av Lars Ohlson. Och en avåkning i Finland, tillsammans med en punktering i Örebro, det har man inte råd med om man ska lyckas vinna en tuff serie.

Lars Ohlson vann i Örebro före nestor Ingvar Nilsson med Tommy Ohlsson på tredje plats.

I SverigeSeriens Old Boy Cup vinner därmed Lars Ohlson med CoDriver Göran Widell ynka 1,5 poäng före paret Brage Lundmark och Greger Hägg. Och med Ingvar Nilsson med CoDriver Mikael Schuster på tredje plats.


Vi kan se tillbaka på en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rally

Säsongen 2013 blev något ganska extra i VOC Mekonomen Rally

• Vi har landat samarbetet med en ny huvudpartner för klassen som vi så länge har behövt och jobbat för. Och den partnern är inte vem som helst, utan Mekonomen, nordens största bolag för reservdelar och tillbehör. Med detta har vi också lagt grunden för fler samarbeten till nytta för klassens tävlande framöver.

• Vi har kunnat ta bort alla avgifter för förarna och istället ersätta dessa med rabatter på allt och för alla i klassen, oavsett om du kör SverigeSerie eller ej, och oavsett om inköpen gäller din privata bil eller rallybilen.

• Vi har fått nya sponsorer speciellt till SverigeSerie och har med detta kunnat införa en prispott till ett värde av hela 100 000 kronor i klassens SverigeSerie.

• Vi har kört ett antal fantastiskt fina rallyn i klassens SverigeSerie där säsongen startade på värmländska vinter-VM-vägar och också hann med ett besök på legendariska finska VM-vägar. Och där skrev vi också svensk rallyhistoria med det att vi var det största svenska rallystartfält som någonsin startat utanför landets gränser.

• Klassen har ”levererat” fyra nya förare till juniorrallylandslaget. Emil Bergkvist, Philip Haag, Niklas ”Värmdö” Karlsson och Mattias Ohlsson – alla har de sina rötter i VOC, och alla körde de i klassen till för lite sedan… somliga varvar fortfarande andra klasser med VOC Mekonomen Rally.

• Vi har fått en till världsmästare med rötter i klassen: Jättestort och senkommet grattis till Pontus Tidemand för segern i Junior VM.

Men viktigast är ändå alla fantastiska prestationer som klassen, här kan jag inte lista för då blir det här en uppsats. Och alla fantastiska personligheter och den sköna sammanhållningen i den här klassen som lyckas kombinera tävlande i stenhård konkurrens med ett kamratskap i absolut toppklass, det är unikt!

Vi kan se fram emot ett 2014 som kommer att bli minst lika spännande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2013-11-21 18:59






Så körs Historiska EM serien, tio deltävlingar 2025.
© Latvala Motorsport Oy.Kalendern för FIA European Historic Rally Championship presenterades äntligen, där ses en kalender om tio deltävlingar med start i Spanska Rally Costa Brava i mitten på mars. Final blir det i Portugal i början på november, en lång säsong för dem tävlande.

En mix av nya och gamla rallyn för serien...

Publicerad: 2024-12-11 22:00


Riktlinjer för Rally1-klassen 2027 klubbade, men långt från färdigt reglemente.
© emotorsport.seEfter massiv kritik från både tävlande och team klubbades en klart mildare linje för WRC seriens framtid fram, egentligen handlar det mer om riktlinjer som slogs upp för framtiden när FIA World Motor Sport Council träffades.

Från 2027 ska ett nytt reglemente komma att gälla, det är planerna men m...

Publicerad: 2024-12-11 21:29


Hannah först i listan till Sigdalsrallyt, NM-premiär 2025.
© emotorsport.se Idag öppnade anmälan till Norska rallymästerskapets premiär, snösäkra Sigdalsrallyt med 97km special på åtta sträckor.

Hos NMK Modum & Sigdal den 11:e januari är det dags, startfältet väntas växa i flera klassen, bland dem Rally2 klassen, tre givna titelfavoriter är Henning Solberg, Frank-Tore L...

Publicerad: 2024-12-11 20:02


Poängskalan för WRC-serien justerad inför 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Allt fler beslut är klubbade under dagens möte hos FIA World Motor Sport Council - bland annat uppdateras det från året hårt kritiserade poängssystemet i WRC serien.

Men det blir bara i detaljer mot vad många hoppats, från att tidigare ha fördelat poäng redan efter lördagens etapp ges nu poängen...

Publicerad: 2024-12-11 18:13


Hyundai bötfällda efter WRC finalen.
© Hyundai Motorsport.25´000 euro kastade Hyundai Motorsport in på FIA´s böteskonto i samband med WRC finalen i Japan. Anledningen var att vid efterkontroll stämde inte bakre differentialen på Thierry Neuville och Andreas Mikkelsens Hyundai i20 N Rally1 Hybrider med de senaste homologeringshandlingarna.

Vidare kontrol...

Publicerad: 2024-12-11 17:21


Sarah Rumeau i stor WRC2 satsning ihop med franska mästerskap.
© Iron Dames – Iron Lynx Motorsport Lab. Oliver Solberg och Diego Dominguez blir inte ensamma om en WRC2 satsning 2025, från Frankrike kommer Sarah Rumeau och co-driver Julie Amblard med ett stort Rally2 program nationellt och globalt.

Självklart är det Citroen C3 Rally2 som gäller för tjejerna, ett program om sju WRC deltävlingar som ...

Publicerad: 2024-12-10 20:04


South Swedish Rally har flyttat från Älmhult till Olofström, redo för tre års SM finaler.
© emotorsport.se Olofström och Kulturhuset kommer att vara rallycentrum för South Swedish Rally 2025, 2026 och 2027. Rallyt ingår under dessa tre år i Rally SM och kommer också att vara finaltävlingen i Rally SM alla tre åren.

Det är nästan lite nostalgi att vi nu är i Blekinge, där vi genom åren haft en hel str...

Publicerad: 2024-12-09 21:42


Dominguez bland de första att presentera WRC2 satsning för 2025.
© Teo Martin Motorsport.WRC3 mästaren Diego Dominguez från Paraguay tar steget upp till Rally2 2025, han är en av de första förarna att presentera en WRC2 satsning inför 2025.

Från Ford Fiesta Rally3 till Toyota GR Yaris Rally2 för 24-åringen nästa år när han hoppar in hos Spanska Teo Martín Motorsport, premiär i WRC2 k...

Publicerad: 2024-12-09 21:35


Solberg ansluter till Toyota-familjen, kör Toyota GR Yaris Rally2 i WRC2 2025.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg byter till världens största biltillverkare när han ska försöka bli världsmästare med det finska Printsport-teamet i 2025.

Den svenska rallyföraren kommer att köra en Printsport-kontrollerad Toyota GR Yaris Rally2 i WRC 2-klassen – vilket är den näst högsta nivån i sporten.
Pr...

Publicerad: 2024-12-09 20:17


Eriksson kör vidare för GK Door Team Sweden, Back SM och SM Veckan 2025.
© emotorsport.sePå Motorsportsalongen presenterade sig Dennis Rådström och Sunniva Rudi som fortsatt tävlande för GK Door Team Sweden, för 2025 i en helt ny Toyota GR Yaris Rally2.

Senare har också Christer Hedlund ihop med Elina Svensson meddelat att de kör vidare med VW Polo GTI R5 för teamets färger och till...

Publicerad: 2024-12-09 19:58


Tidigare nyheter:
Fiesta Rally3 Trophy kör vidare, men inte i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Team Nybe tar en paus efter 13 framgångsrika säsonger i rallyskogen.
Sydsvenska Mästerskapet presenterar fem deltävlingar 2025.
Rallymingel i adventstider, del 1 från Konst, Rally & Glögg andra advent!
Fem heta förare för Pumastyrning hos M-Sport i WRC-serien 2025.
Crugnola vann Monza Rally Show.
Rally Trögstad laddar för rallyfest nära Svenska gränsen, erbjuder pengar tillbaka.
Sju Rally1 ekipage redo för fulla säsonger 2025.
Vintern har kommit till Hälsingerallyt, det här väntar i rallyt.
WRC-träning för Rovanperä och Forumaux nästa helg, kör franskt rally inför Rallye Monte Carlo.
Anmälan till North Rally Boden har öppnat, SM-premiär 2025.
Katrineholm blir huvudort för KAK Midnattssolsrallyt 2025, tävlingsdatum 11–12 juli!
Biljettsläpp för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till EM-festen 2025.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia får sällskap av Rally-SM 2025.
Midnattssolsrallyt & Slottssprinten vid Ericsbergs Slott 11-12:e juli 2025!
Elva deltävlingar i kalendern för Hälsingeserien 2025.
Rallyvärldsmästarna kör helgens Monza Rally Show.
Rally-SM möter ERC i en spektakulär rallyhelg.
Sex deltävlingar, kalendern klar för Bilsport Rally Cup 2025.
Fourmaux på heltid i Hyundai Motorsports WRC uppställning för 2025.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.