|
Inför SSRC finalen – läget i Grupp E. PRESSRELEASE
Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver 147.000:- från grundserien skulle nu ytterligare 120.000:- fördelas.
Slutspelet, finalen, körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda på två fantastiska, småländska specialsträckor. Två varv på banan gör att 52 utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fyra klasserna. I alla klasser slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.
Gästskribent i avsnitt ett om Grupp E är Dennis Tillgren, teamchef GT Rally, mannen som vet allt om denna klass och de ekipage som kommer att utkämpa finalen.
”De har avverkat drygt 47 mil specialsträckor sedan SSRC 2014 startade i våras. När den stundande finalen är över, har klubbarna planerat rallyn, fått tillstånd, avlyst för att sedan reparera dryga 50 mil smala, kurviga grusvägar. Vilken bedrift det är när man tänker efter en smula. Det är däremot långt ifrån alla förare som körde första tävlingen som har lyckats ta sig till slutmålet i samtliga rallyn. En del har valt ut godbitar från det rallysmörgårdsbord som klubbarna serverat, andra har provat att tugga i sig alltsammans. I Grupp E är det fyra förare som rullat iväg till specialsträcka ett i samtliga rallyn. Alla med drömmen om att ta sig till målet med den allra snabbaste tiden. Det syns i SSRC:s prispottlista att förarna i Grupp E är förhållandevis snabba och fram för allt driftsäkra. Bland de tio främsta finner vi inte mindre än fyra från Grupp E.
Bland A- och B-förarna toppar Erik Bergman, Skillingaryds MK. Han är en av de som inte startat i all deltävlingarna, ändå är han först på listan före näste man, Stefan Ottosson, Vetlanda RRC, som heller inte kört alla. Trots det har de här båda ”kört skiten” ur resten av gänget i Grupp E. Thobias Svensson, SMK Hörby, har försökt att hålla jämna steg, men lyckats med ”stolpe ut” i tre rallyn och det fungerar inte om man vill vara i topp. Om jag jämför Bergman och Ottosson i de sex tävlingar de kommit i mål tillsammans, utan incidenter som avåkningar och sprängda växellådor, har de kört 25 mil specialsträckor med en snitthastighet på drygt 87 km/t (vi snackar standarbil nu, tänk på det) och då skiljer det bara dryga 38 sekunder mellan dessa båda fartfantomer. I Ottossons favör faktiskt. Efter nästan tre timmars rally är det bara en dryg halvminut mellan dem. De har levererat spänning i vartenda rally de kört tillsammans. Ibland har de rullat in i mål på en SS med mindre än en sekunds diff. Det kommer att bli stenhårt i finalen! Thobias Svensson är självklart också på plats i Vetlanda och det är ingen omöjlighet för honom att detronisera både Bergman och Ottosson.
Linus Svensson, Gullabo RC, och Carl Ryke, Karlskrona AK, har lyckats med bedriften att köra samtliga deltävlingar dock utan att komma i mål med hel bil i alla. I slutet av säsongen har dessa båda herrar fått upp farten rejält och hotat trion i täten med riktigt vassa tider. Bästa rallyt för Linus Svenssons del, måste varit Kullingtrofén där han hade en fin tredjeplats totalt i Grupp E. Han har haft flera tredjeplatser under säsongen, men ingen med så många förare efter sig i resultatlistan som i just Kullingtrofén. Han har brutit två rallyn och då kom Carl Ryke naturligtvis före honom. Carl har haft det motigt, bland annat med en krånglande växellåda, men efter att han funnit felet, har det börjat gå riktigt fort i skogen. I TV-Svängen lyckades Carl köra från Linus med dryga tio sekunder vilket måste ha känts riktigt behagligt. De här bägge herrarna har därmed kapacitet att röra om i grytan om de får till det i finalen.
Är det någon bland rallypubliken som vet vem Ola Schön är? Killen från Tomelilla MK som kört samtliga SSRC:s deltävlingar och ligger trea i prispottlistan? Nähä, jag tänkte väl det. Ni har gett er iväg från sträckan när Ola, Keith, Jesper, Hampus och alla de andra bland C-förarna i Grupp E kommer. Gänget som får harva runt bland de sista, ofta på riktigt urusla vägar med risk att möta er komma gående på sträckan. De har det inte lätt med sina standardbilar. Det är ingen överdrift att påstå, att startordningen har betydelse och det är inte lätt att prestera kanontider långt bak i fältet med en Grupp E-bil. Trots det går det undan och driftsäkerheten hos Ola Schön i hans röda Merca har varit hög. Det är egentligen bara i TV-Svängen som han inte nådde slutmålet trots att han var i ledningen efter sista specialsträckan, det hände något på den allra sista transporten in till Hörby. Hade han klarat sig i mål, hade han fått 60 poäng ytterligare och därmed passerat Stoffe Nilssons 713 i prispottlistan. Surt sa räven. Det är inte mycket som är skillnad mellan succé och fiasko när det gäller rally. Keith Wennberg, Skillingaryds MK, här även han startat i samtliga rallyn i SSRC. Han har dock tvingats stå minst ett trappsteg nedanför Ola Schön på pallen i de flesta tävlingarna men finns på startlinjen i finalen och man vet aldrig; har han en bra dag så kan det bli riktigt spännande i toppen.
Det skall bli spännande att vara på plats för att följa Grupp E-gänget och presterar de som de gjort hitintills under 2014, då snackar vi sekunddramatik! Det kan vi lova!”
» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2014-09-30 20:12
|
|
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. Hyundai Motorsport stuvar om i ledningen av företaget, trots att guld och brons säkrades för förare blev det bara ett silver i mästerskap för tillverkare. Nu väljer man att strukturera om i företaget och teamets ledning inför 2025.
Christian Loriaux värvades från M-Sport 2021 där hans titel var t...Publicerad: 2024-12-21 17:25 VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34
|
| |