|
Emil Bergkvist visar klass trots materiella problem under SM finalen. PRESSRELEASE
Så här sa Emil inför SM finalen: Då vi inte har något med SM poäng att göra så är målsättningen i första hand att ha roligt och försöka bjuda våra partners/supportrar på fin aggressiv bilkörning, får vi sedan till det så är det en bonus om vi kan ge de andra bakhjulsdrivna en match om snabbaste bil i bakhjulsdrivet sa Emil.
Emil och Jocke gav alla de andra en match så länge materialet var med oss, efter SS 3 låg Emil 6a endast 1,3 sek efter Jimmy Olsson och 2,1 sek efter Johan Carlsson på en andraplats. Fram till ledande Tobbe Söderqvist som var outstanding var det 18,2 sek.
Emil och Jocke började få rätt känsla i bilen under SS 3 efter det att Micke på Rieger hjälpt till med att justera fjädringen efter fredagens sträckor . Bestämde sig för att ligga på lite mer under SS 4, allt går kanonbra tills drivaxeln smäller av, vilket känns för *SURT* just då.
Men något vi lärt oss är att aldrig ge upp och vi hade som mål före tävlingen att bjuda igen till de som stöttar och tror på oss här i Sverige med fin aggressiv körning, så vi trailrar in bilen till serviceplatsen där vårt servicegäng byter drivaxel under ledning av bilens ägare Micke Bonnen Larsson, kanonbra jobbat.
Vi får starta om och beger oss under stort jubel ut till SS 7, där vi fortsätter på linjen med att öka tempot och det visar sig ge resultat, för vi slår till med snabbaste tid av samtliga tvåhjulsdrivna bilar 1,6 sek före Söderqvist som är tvåa på sträckan och 1,8 sek före Jimmy Olsson på tredje plats.
Beger oss ut till SS 8 med en härlig känsla i bilen, börjar på samma sätt som på SS 7 och allt känns bra då vi blir utan bromsar in mot ett vägbyte, Emil säger: Vi hade precis klarat av ett riktigt häftigt parti på sträckan och ökade farten ut över några åkrar där vi kommer in mot ett Höger 1 i vägskäl, när jag trycker på bromspedalen händer ingenting, försöker att ta vägbytet men glider ut mot ett träd. Tur att det inte blev värre.
En sträcka kvar - ingen sidoruta, framrutan spräckt och med broms endast på vänster framhjul kändes det inte så roligt då vi vet att alla våra tillresta Samarbetspartners/Supportrar står efter starten på SS 9, Jocke säger: Vi pratade ihop oss och bestämde att vi kör sträckan och ger allt under första delen för att bjuda våra Partners och Supportrar på riktigt häftig bilåkning. Jag tror vi lyckades för jag har aldrig åkt så fort i en rallybil tidigare, helt magiskt förstår inte hur Emil kan köra så fort med rutan spräckt och broms endast på vänster fram avslutar Jocke .
Efter ca 3 Km lugnar vi ner oss och åker igenom sträckan för att ta oss till slutmål, dit vi kommer med en bil som vi har lite jobb på innan den ska lämnas tillbaka till Micke Bonnen Larsson.
Sammanfattningsvis är vi skapligt nöjda med tanke på omständigheterna, lånad bil som vi hämtade under måndagen, skruvning in i det sista till torsdag eftermiddag och max 3 mil test före tävlingen visar vilken talang Emil är, spelar ingen roll om han åker framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet eller vilken klass han åker i så är han med i toppen och krigar. Vi i Teamet är även övertygad att även så skulle vara fallet om han fick chansen i en fyrhjulsdriven bil avslutar Lars Brodmar som är Teamansvarig för Emil Bergkvist Motor.
Nu laddar Emil för uttagningen till ADAC Rallye Opel Rallye Junior Team som går av stapeln 17-18 oktober nere i Tyskland, där Emil kommer att delta tillsammans med 3 tyskar (Dinkel, Pusch, Tannert) och en dansk (Madsen) för att göra upp om en plats i Opels Junior Team inför 2015.
Helgen efter det så avgörs Opel Adam Cup där Emil ligger tvåa inför avslutningen och har chansen att vinna totalt, för närvarande är han två poäng bakom ledaren Madsen och har allt i egna händer.
Tack alla för en kanonhelg i Uppsala och håll nu tummarna för Emil Bergkvist Motor under den spännande avslutningen på 2014.
» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2014-10-06 16:55
|
|
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. Hyundai Motorsport stuvar om i ledningen av företaget, trots att guld och brons säkrades för förare blev det bara ett silver i mästerskap för tillverkare. Nu väljer man att strukturera om i företaget och teamets ledning inför 2025.
Christian Loriaux värvades från M-Sport 2021 där hans titel var t...Publicerad: 2024-12-21 17:25 VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34
|
| |