MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i 4WD.
PRESSRELEASE

Inför slutspelet, finalen, som körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda skall vi nu ta en titt på läget i den minsta men snabbaste klassen 4 WD. Även i denna klass slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Vem kan hota Stoffe i 4WD?
I klass 4WD tävlar alla förarklasserna mot varandra men frånsett enstaka ekipage är det gamla kända kort bland A-förarna som dominerar denna klass. Under året har Stoffe Nilsson, Hässleholm blivit besegrad två gånger. I Simrishamn av Joachim Grahn och i Ljungby av Åke Jacobsson. Årets dominant och också segrare i Prispottslistan har dock varit Stoffe och vi väljer att tillägna denna release till SSRC:s mångåriga dominant och se tillbaka på en rallykarriär längre än ett kvarts sekel.

Alltså, dags att så här långt sammanfatta den karriär som startade för 26 år sedan då en 13-årig Stoffe satte sig bredvid sin pappa Tommy för att debutera som kartläsare och ta de första stegen på den karriär som var tänkt att leda till en karriär ute i världen och WRC. Så har många 13-åringar tänkt men få har varit så nära att verkligen nå dit som Stoffe Nilsson.

Kartläsarkarriären gav mycket värdefull erfarenhet att ta med i eget tävlande, bland annat ett Sydsvenskt Mästerskap med Leif Nilsson 1990.

Eftersom familjen säljer Subaru så gjordes debuten förstås i en sådan bil som pappa Tommy lämpligt nog hade ställt undan efter sin egen karriär för sonen att ta över när åldern var inne. På minsta möjliga antal tävlingar togs stegen genom C- och B-klassen på samma höst 1993. Att det kanske ibland gick lite fortare än vad förmågan medgav visade att denna höst förutom A-licens också innebar två karossbyten på Subuarun. Året efter fick Stoffe ta över Tommys nyare Legacy och med den vann han bland annat DM.

Subaru Sverige och dess återförsäljare satsar åren 1995 till 1998 på Stoffe som förare i en SM-satsning. Den stora utmaningen var då att slå Mitsubishi-duon Bäcklund och Walfridsson och det blev under den perioden brons som bäst 1998.

Året efter, 1999, inleddes med den krasch som var på alla rallyintresserades näthinnor efter bilder som spriddes över hela världen. Stoffe gjorde en fullfarts- rullning in bland träd och telefonstolpar i Svenska Rallyt. Han slogs medvetslös och fick ansiktsfrakturer. Detta ledde till ett fyra månaders uppehåll och comebacken skedde i SSR. Det gick bättre än vad någon kunde förvänta och de ledde klassen med en minut inför sista sträckan men segern försvann i takt med att punkteringarna kom.

I slutet av året, som Stoffe ser som sitt mest framgångsrika, var farten så hög att den tidigare oslagbara Mitsubishiduon fick se sig slagna med ibland upp mot två sekunder per kilometer. Detta gav gensvar ute i världen och Stoffe blev kallad till England och Prodrive. Det ledde till start i Brittiska VM rallyt, de låg som bäst trea av 58 startande i Grupp N när det otroliga inträffade. På ett backkrön på en transport mötte de en åskådarbil på fel sidan. Nu kör man ju i England alltid på fel sida vägen men denna gång var det riktigt fel. Frontalkrocken var oundviklig och tävlingen var över.

Prodrive vill gå vidare och bygga Grupp N bilar till fler marknader och hade då den svenska Subarun som förebild. Men nu drabbas Stoffe av det som så många andra duktiga rallyförare gjort innan honom – det räcker inte bara med talang, du måste han en stor plånbok också. Sådana resurser fanns inte i Vinslöv och motivationen rann av honom.

Men så hösten 2001 kom Svenska Peugeot med erbjudande om att köra en Super1600 men med möjlighet att med den som insteg kunna kommer till större uppdrag ute i Europa. Innebar en hel del utprovande av en före detta asfaltsbil för att få den grusduglig och resulterade i en SM medalj men däremot ingen väg ut i Europa.

Med detta som bakgrund är Stoffe där så många förare är. Barn och familj, hus och yrkesliv prioriteras och det blir tre år utan rally men sen, 2005, dammas den gamla Subarun av och med sambon som nyutexaminerad codriver börjar de köra lite lokala tävlingar och förstår än en gång hur förbaskat roligt det är med rally.

Ny bil byggs men de får den inte att fungera motormässigt och köper då en äldre bil som får duga fram till 2009 då kunskapen hos mappningsföretaget hunnit i kapp och den nybyggda bilen får göra debut i Kongen 2010 med totalseger som följd. Den bilen är det sedan som gett de framgångsrika åren fram till och med detta år. Med vägegenskaper, traction och driftsäkerhet som prioritet före motoreffekt har de haft några segerrika år i SSRC och i år även i Svenska Rallycupen.

Hur ser då 2015 ut? Stoffe svarar: -”Först skall vi klara av finalen, vill förstås ha revansch på Åke Jacobsson, Emådalen som slog mig förra året. Sen är det tänkt att bilen skall säljas. Nästa år räknar jag med att vrida på startnyckeln i vårt Nationella Specialprojekt. En bil som karossmässigt kommer att se ut som den segerrika S10:an men som kommer att innehålla godis som kan ge en ännu bättre bil än min nuvarande. Så ett intressant mål kan vara att vinna både SSRC och Svenska Rallycupen om cupledningarna kan koordinera sig så att de inte kolliderar. Och du en sak till, sist men inte minst, måste jag ta möjligheten att tacka min pappa Tommy som stöttat mig, byggt bil och sett till att de fungerat i alla år.”

Så den stora frågan kvarstår, vem kan hota Stoffe Nilsson denna finaldag?


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-13 21:48






Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Tävlingsledare Linda Telehagen tillsammans med övriga organisationen önskar alla välkomna till årets Dackefejd.
- Vi fortsätter med vårt samarbete med Destination Kosta, vilket varit väldigt lyckat och uppskattat av både tävlande, publik och organisation. Denna gången utökar vi till 2 sträckor som...

Publicerad: 2024-04-18 09:28


Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing. Shakedown ännu inte helt avslutad inför Croatia Rally, snabbast med tre åk, även om flertalet i Rally1 klassen fick sina tredje rundor strukna då de stoppades.

Rallypensionären Sebastien Ogier slog till med snabbaste tid i sitt andra åk, 0,7 sekunder bakom Elfyn Evans. Thierry Neuville går in m...

Publicerad: 2024-04-17 21:54


Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
© emotorsport.se Till sommaren får ni se Patrik Hallberg i en R5 igen, denna gången blir det under SM-Veckan i Västerås där han fått chansen att köra Christer Hedlunds VW Polo GTI R5.

- Detta ska bli riktigt skoj! Jag har längtat sedan vi gick i mål på Gotland att få chansen igen och är otroligt tacksam för möj...

Publicerad: 2024-04-17 21:42


Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
© Hyundai Motorsport.Lagom till frukost, klockan 9:00 startar sändningen från shakedown inför Croatia Rally i vår WebTV & Video avdelning. Det är sträckan Okic på 3,65km som körs, första bil ut är Thierry Neuville med start klockan 9:01.

Första vändan går i VM tabellens ordning, sedan är det fritt att köra och för Ra...

Publicerad: 2024-04-17 20:16


Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
© emotorsport.seRallyintresset håller sig på en bra nivå, om vi tittar framåt ses 160-talet ekipage anmälda för Vilda Ryd Racet där då Bilsport Rally Cup går ihop med Historiska RM serien och Klassiska / Historiska Rally Cuperna i slutet va månaden.

Den första maj körs traditionsenligt Lill Jumbo hos Falköpings ...

Publicerad: 2024-04-17 20:15


Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
© Toyota Gazoo Racing.Torsdag förmiddag innebär shakedown inför Croatia Rally, årets fjärde WRC deltävling. 3,65km långa Okic körs med start klockan 9:01 där VM ledande Thierry Neuville går först, Elfyn Evans och Adrien Fourmaux följer.

Efter Rally1 klassen följer WRC2 ekipagen, totalt tre vändor på sträckan ska göras...

Publicerad: 2024-04-17 20:11


Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Lagom till starten i Croatia Rally så släpps anmälningslistan för kommande WRC deltävling. Rally de Portugal körs 9-12:e maj med 22 sträckor på närmare 34 mil och 69 anmälda ekipage.

Både Rovanperä och Ogier.
Toyota Gazoo Racing kommer med fyra bilar, för fabriksteamet Elfyn Evans, Kalle ...

Publicerad: 2024-04-17 19:58


Helin redo för Rally Yding i ny Opel Corsa, siktar på guld i Danska Mästerskapet.
© Stefan Helin.Danska Mästerskapet inleder i helgen med Rally Yding där Horsens Automobil & Motor Klub arrangerar, åtta mil special på asfalt väntar för 40-talet bilar.
Två sträckor dubbelt innan två nya sträckor under eftermiddagen går dubbelt, service mellan varven. Start vid lunchtid och målgång vid 18-tiden f...

Publicerad: 2024-04-16 22:12


Tre Svenska ekipage under stor tjeckisk rallyhelg i Klatovy.
© emotorsport.se14,5 mil special på tjeckisk asfalt väntar i helgens Historic Vltava Rallye i Klatovy, deltävling två i FIA European Historic Rally Championship.

Tre sträckor dubbelt på fredagen kväll med 62km special, avslut på lördagen med tre sträckor dubbelt och 82km innan man vid 16-tiden rullar över målgån...

Publicerad: 2024-04-16 20:42


Vimmerby MS redo för två dagars rally, Svenska Sprintserien inleder i helgen.
© emotorsport.seTill helgen startar Svenska Sprintcupen säsongen i Vimmerby med två dagar och deltävlingar på Vimmerby MS motorsports arena Gnagaredalen. Nu närmar det sig med stormsteg och förberedelserna är i slutskedet.
- Vi ska ha en jobbarkväll idag där vi ska putsa till det sista så alla tävlande, publik ...

Publicerad: 2024-04-16 20:38


Tidigare nyheter:
Minikongen på klassiska kurviga, backiga och utmanande grusvägar.
Irland ställer in sina WRC ansökningar för 2025.
Inför Croatia Rally med 20 sträckor, 28 mil, 68 startande.
Totalseger för Kristensson i Simrishamnsmixen, jobbar för SM start i Nyköping.
Mille Johansson kämpade sig till pallplats i EM-premiären i Ungern.
Fullmatad TV tablå för helgens WRC Croatia Rally.
Hawkeswood i Toyota GR Yaris vann Rally of Otago - Meeke i Escort MK2 sjua totalt.
Pryce snabbast genom Brittiska rallymästerskapets Severn Valley Stages.
Tempestini vinner Rally Hungary, Mille Junior EM trea och Carlberg bröt.
Dansk totalseger i Bilmånsson Rallysprint.
Sex raka sträcksegrar för Andervang i Roland-Rallye Nordhausen.
BilMånsson Rallysprint och Rally Hungary, följ söndagens rallyn.
Mikko i Toyota toppar Rally Hungary, Carlberg tvåa i Junior EM debuten.
Aprilsprinten inledde Eskilstuna Sprintcup.
Kristensson körde hem Simrishamnsmixen.
RS åkarna i söder inleder med BilMånsson Rallysprint.
Följ lördagens rally, bl.a. Aprilsprint, Simrishamnsmix och EM i Ungern.
Cais snabbast på ss1 i Rally Hungary, Carlberg delad J-EM trea.
Calle sjua, Mille elva på shakedown i Junior ERC.
Skoda dominerade kvalet i Rally Hungary, sjukdom stoppade Östberg och Barth.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Croatia Rally 18-21/04


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.