NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Det här är VOC Mekonomen Rallys nya VinterSerie nästa säsong.
PRESSRELEASE

Den SommarSerie som VOC Mekonomen Rally sjösatte under 2014 blev en succé, fina tävlingar och mycket uppskattat av både tävlande och arrangörer. Nu följer klassen upp succén och drar även igång en VinterSerie kommande säsong. Fem riktigt högkvalitativa vintertävlingar samlas till en explosiv serie. Torsby med ATAB Rallyt Finnskogsvlasen som en dubbeltävling. Sveg med Härjedalsbrickan 1 och 2 som nästa dubbel. Och slutligt avgörande och final i Vännäs med klassiska Plåtrallyt. Värmland, Härjedalen och Västerbotten under några hektiska vinterveckor då vintervägarna normalt är som allra bäst. En serie som till stora delar körs på forna VM och SM sträckor men som också kommer att bjuda på en del nya högkvalitativa sträckor.

Det är få serier i landet som ens har med rally på snö och is i sina serier.
För mig som norrlänning är rally på vintern, rally på snö och is ett självklart inslag i en rallysäsong. Och efter dialog med en stort antal av klassens förare så vet jag att det är väldigt många som håller med mig. Många också från landets övriga delar tycker också att rally på vintern är en fantastiskt trevlig upplevelse och vi har också haft väldigt fina startfält i de vintertävlingar som ingått i SverigeSerien. Därför tror jag också att en speciell VinterSerie kan bli en succé. Med en serie och prisbord kommer ännu många fler att hitta motivationen till att satsa på vinterrally, berättar klassansvarig Roger Fransson.

ATAB Rallyt Finnskogsvalsen, Härjedalsbrickan och Plåtrallyt
Seriens fem deltävlingar avgörs på bara tre helger, två dubbeltävlingar och en singel i finalen.

Vi bygger på samma koncept som då vi utvecklade SommarSerien tidigare i år. Det vill säga, basen utgörs av de tre vintertävlingar som också ingår i SverigeSerien, sedan kompletteras de med ytterligare två vintertävlingar till en specifik VinterSerie.

Torsby, sedan Sveg och final i Vännäs…
Konkret startar vi i Torsby med en dubbeltävling lördag och söndag 17-18 januari, båda dessa tävlingar ingår både i SverigeSerie och VinterSerie. Vi drar vidare till Sveg och Härjedalsbrickan för en ny dubbeltävling 31 januari och 1 februari. Lördagstävlingen ingår i båda SverigeSerie och VinterSerie medan söndagens tävling bara ingår i VinterSerien. Och vi avslutar med VinterSerie final i Vännäs 14 februari, klassansvarigs egen hemmaklubb som nu kommer tillbaka som serietävlingsarrangör i VOC Mekonomen Rally, senast var det 2011.

Med det här upplägget begränsas antalet långa resor samtidigt som teamen får ut max av sina vinterrallysatsningar.

Rakt igenom fantastiskt fina vintertävlingar
Här vankas både forna VM sträckor och en hel rad forna SM sträckor. Och arrangerande klubbar som vi redan före vet kommer att göra fantastiskt fina arrangemang.

Torsby med sina sträckor osande Svenska VM-Rallyt har en självklar plats. Och den arrangrande klubben MK Ratten har dessutom slagit ner pålen som en stabil SverigeSerie arrangör kända för sina jättefina arrangemang. Framröstade till ”Årets Arrangör” av förarna själva så sent som 2012 om jag inte missminner mig. Sveg och Härjedalens MK är en ny arrangör i VOC Mekonomen Rally-gänget men Härjedalsbrickan är kända för fantastiskt fina vägar och klubben har dessutom förflutet som SM arrangör. Gissa om vi kommer att känna oss välkomna i Sveg sista helgen i januari. Och avslutar serien gör klassansvarigs egna hemmaklubb Vännäs MK, även de framröstade som ”Årets Arrangör” så sent som 2010, och stabil SM arrangör av vinterrally genom åren. Ett välkommet återseende för många i VOC Mekonomen av en klubb och en tävling som egentligen inte kräver några vidare presentationer. Kort sagt: Vi vågar redan nu långt före startskotten går utlova kanontävlingar, toppen av vad Sverige kan erbjuda då det gäller vinterrally. Precis som sig bör då vi det gäller VOC Mekonomen Rally.

Fyra av fem räknas, självklart del av prisbordet och däckbegränsning
VinterSerien kommer precis som SommarSerien att köras i klasserna A/B/C och junior, inga speciella cuper i övrigt. Fyra av de fem deltävlingarna ska räknas i alla klasser.

Vi kör vinterfinal i Vännäs 14 februari men prisceremoni även för VinterSerien kommer vi att hålla tillsammans med ceremonin för SverigeSerien och SommarSerien i mitten av oktober, vi kan redan nu avslöja att den kommer att äga rum i Örebro.

Begränsat antal däck, även det för att hålla kostnaderna nere.
Under varje enskild tävlingshelg kommer teamen också bara att få använda maximalt sex däck, detta självklart för att hålla nere kostnaderna. Men dessa rallyn bjuder normalt på väldigt fina vintervägar och då kommer sex däck att hålla hela säsongen och mer därtill.

I år var prisbordet på hela 230 000:- i VOC Mekonomen Rallys nationella serier, vad blir den 2015?

Självklart kommer Topp-3 och även Topp-10 i VinterSeriens olika förarklasser att vara med då respektive pott ska fördelas i oktober. Hur mycket som kommer att fördelas totalt vet vi inte i dagsläget men ambitionen från klassledningen är att hela tiden förbättra för klassens och seriernas förare, så målsättningen är då självklart att passera 230 000:- kommande säsong. En målsättning för året är också att Topp-3 i respektive förarklass i alla våra tre serier ska ha personliga och värdefulla pris, inte bara del i en speciell lottad pott. Vi kommer att berätta löpande under året hur väl vi lyckas fullfölja dessa våra högt ställda ambitioner.

Välkomna till en fantastiskt spännande VOC Mekonomen Rally VinterSerien 2015.

Mer information kommer inom kort gällande SverigeSerie och SommarSerie som förstås också kommer att arrangeras som vanligt även nästa säsong.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-11-05 21:32






Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport stuvar om i ledningen av företaget, trots att guld och brons säkrades för förare blev det bara ett silver i mästerskap för tillverkare. Nu väljer man att strukturera om i företaget och teamets ledning inför 2025.

Christian Loriaux värvades från M-Sport 2021 där hans titel var t...

Publicerad: 2024-12-21 17:25


VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Tidigare nyheter:
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.