Vid lunchtid kom så beskedet, det officiella meddelandet från Volkswagen Motorsport - nedläggningen av Volkswagen Motorsports WRC satsning sker med omedelbar verkan efter årsfinalen i Australien. Efter fyra säsonger och 12 VM titlar läggs satsningen ned för att prioritera andra områden.
Även om inte Volskwagen öppet talar om de ekonomiska problemen efter avslöjandena om avgasfusk där tillbakaköp av bilar i USA och stora skadestånd gräver djupa hål i företagets kassa är det en stor del i beslutet.
Nya teknologier och kundprogram är vad märket ska satsa på, något som gör att Motorsportavdelningens anställda kommer behålla jobben. Bland annat satsar man stort på nya TCR klassen dit en VW Golf utvecklats.
Man talar också om en fortsatt utveckling inom rally, då med en Polo R5 för den privata marknaden baserad på den kommande generationen av Polo - 2018 nämnssom en tänkbar tid för debut med bilen. Beslutet är något som i framtiden kan ge oroande besked till koncernkollegan Skoda som är mitt uppe i en lyckat R5 program - eller kommer Skoda rent av få ta steget upp i WRC klassen. VW ser nu en stor chans till intjänade pengar att utveckla, bygga och sedan sälja bilar när man nu satsar på kundprojekt.
Även satsningen på rallycross kommer finnas kvar och utökas, då med fokus på den Amerikanska marknaden med VW Beetle.
Genom detta besked står Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen helt utan tjänster - deras under hösten förnyade kontrakt är värdelösa med lite drygt två månader kvar till ny säsongsstart. Mycket talar dock för att samtliga tre ses hos nya team - Sebastien Ogier pekas mot M-Sport eller Citroen. Såväl Finske Jari-Matti Latvala som Andreas Mikkelsen nämna i snacket kring en bil hos Toyota Gazoo Racing men också DMack WRT som satsar på två bilar i WRC klassen 2017.
Publicerad: 2016-11-02 12:23