Hinder i kurvorna för att stoppa genande är alltid en het fråga, inte bara dess placering, hur de ser ut eller hur de skadar bilen vid påkörning. Även säkerhetsmässigt kan olika hinder ha olika risker.
Rallyentusiasten och reportern Pierre Skytt stötte på ett av dessa hinder - Lecablock - i EMK Kannan där han bevakade tävlingen. Året ut och säkert en bit in i nästa år väntas tävlingarna köras utan publik, men när myndigheterna väl tar beslutet att släppa begränsningarna blir det mycket publik i skogarna.
- Det var en vänstersväng, jag och min kollega som var ute och bevakade tävlingen kom till kurvan, noterade lecablocket och gick ett 30-tak meter längre bort. Vi såg risken, delar av blocken skulle kunna bli projektiler som flyger genom luften om de blir träffade. Blocket var precis i kanten i gräset målad med blå färg. I regn och gråväder kanske dom inte noterades så lätt av ekipagen och plötsligt small det till, säger Pierre och fortsätter.
- Hade det stått åskådare där hade risken varit stor att de träffats av delar som flög lång väg. Ett ekipage kommer med vänster framhjul precis i kanten av vägen och prickade blocket. Resultatet för den tävlande blev en trasig bärarm som gjorde att man åkte av vägen ganska rejält, tack och lov inga personskador.
Efter detta tog Pierre ett snack med flera förare om deras syn, lika så efter förra veckans SM final där även blocken fanns i vägkanten.
- Jag har pratat med förare efter både EMK Kannan och Rally Bilmetro som också tycker att dessa lecablock är farliga om de blir påkörda, samtidigt farliga för publiken när de åter hittar tillbaka ut i skogen.
- Det kanske är bättre med halmbalar, de syns bättre och tidigare, funderar Skytt och även förare han pratat med.
Här finns ett jobb att informera publiken, och då främst den inte så vana skaran om vilka risker som finns. Inte bara om var och hur bilar kan köra av vägen, utan också vad som händer om t.ex. lecablock blir träffade av en bil, något som kan få svåra konsekvenser.
Publicerad: 2020-09-23 22:30