R5/Rally2 är snabbaste klassen i EM serien och i Nationella mästerskap, inför årsskiftet där ännu en tillverkare gör debut ses nu 1582 bilar som har lämnat de sju tillverkarnas fabriker. För ett år sedan var den siffran 1401 bilar.
Störst är Skoda Motorsport som med sina tre generationer av Skoda Fabia lämnat ut 564 bilar för tävlande, 68 av dem av senaste generationen där JC Raceteknik är först i Sverige med modellen.
M-Sport Ford var teamet som först kom med en bil för klassen, de hade länge ett försprång innan Skoda kom ifatt och körde förbi. Den brittiska bilbyggaren har lämnat ut 423 bilar för tävlande, och frågan är hur länge till som Fiesta karosserna räcker till innan nästa nya bil kommer från tillverkaren.
Citroen Racing och dess två modeller har inte rönt någon större framgång nationellt i Sverige men satsar internationellt, gör åter en satsning mot WRC2 klassen 2024 och har totalt 234 bilar finns ute av de båda modellerna, Ds3 och C3.
Hyundai Motorsport kom in sent på marknaden, haft svårt att lyfta då de stora internationella framgångarna uteblivit i klassen, med de båda generationerna av i20 ses nu 169 bilar ute och tävlar.
VW Polo GTI R5 lämnade 108 bilar innan produktionen lades ned, Proton Iriz R5 finns av åtta bilar och den sedan länge nedlagda produktionen av Peugeot 208 T16 R5 kom med 70-talet bilar.
Just nu väntar alla med spänning på debuten för Toyota GR Yaris Rally2, från nyår är bilen redo att tävla med och frågan är om vi ser den på Finsk mark innan WRC2 premiären i Rallye Monte Carlo dit fem bilar kan bli aktuella.
Publicerad: 2023-12-23 18:34