Åk och rekognosera sträckorna i Rally Sweden hemma vid datorn, ja det är faktiskt möjligt med teknik och programvara från Svenska Jemba. Sedan en tid tillbaka har en "demo" version med Karlstad Super Special Stage funnits att ladda ned på företagets hemsida. Där kan du åka hela banan, se noter och en simulerad fart för en WRC bil.
Jemba tillhandahåller även material för hela tävlingen. Ett perfekt komplement för att kolla noterna om något skulle vara osäkert efter rekognoseringen. Arne Johansson på Jemba berättar.
- Jemba tillverkar mycket noter utomlands för rallytävlingar. De skiljer sig från "vanliga" noter genom att man inte gissar hur skarp en kurva är, utan man mäter upp det helt enkelt förklarar Arne.
Men hur fungerar det?
- Det sker genom att man kör specialsträckan med ett speciellt tröghetsmätsystem i bilen. Det känner av bilens rörelser när man kör längs vägen. Från mätdatan beräknas sedan hur fort en rallybil kan köra och noterna konstrueras därefter automatiskt. Så länge man följer vägen när man mäter kan man därför inte få några optimistiska noter.
Vid bearbetningen av mätdatat finns inga gränser för vilka egenskaper man kan tillfoga sina noter. Det går att tillfredställa de mest konstiga idéer, som en del förare har.
Men i ert program kan man också åka med och se sträckorna.
- Ja, till mätsystemet finns även en videokamera som styrs av mätprogrammet. All information länkas samman och används t.ex. för att se sträckorna före rekognoseringen och att ha som stöd för co-drivern mellan rekognosering och start, då noterna bearbetas och kontrolleras. Kanske blir man osäker på någon notering och kan då enkelt kolla istället för att chansa.
För bl.a. Rally Sweden har denna typ av mätningar och bearbetningar utförts. Precis som du sa så finns ett gratis smakprov i form av sträcka 1 för nedladdning på vår hemsida, jemba.se.
Men hela tävlingen finns också dokumenterad?
- Ja, var enda meter av tävlingen finns tillgänglig från oss.
Men vad är det mer för nytta än att kunna se och kolla noterna efteråt?
- Vi har mycket information som lagras och länkas samman. Noter produceras, både för utskrift, textat och läst av virtuell co-driver, dock bara på engelska.
Du kan vidare se en skalenlig bild av hur vägen svänger den närmsta biten framåt och så självklart en roadbook.
Även en del kartmaterial följer med?
- Ja en översiktskarta, kartor för samtliga specialsträckor, Satellitbilder med färgkodad hastighet, hastighetsprofil, höjdprofil, GPS punkter.
Vi har också två trippmätare, två räkneverk för mätning av avstånd. Man kan också se en beräknad hastighet för en WRC bil, gaspådrag och bromsningar som väntas göras. Man kan också se den tid som datorn räknar fram att man ska köra sträckan på.
Men vad finns mer för funktioner? Kan man "spola" i filmen t.ex?
- Ja man kan styra videon med hjälp av klick på karta, hastighets- eller höjdprofil men också mata in ett trippvärde dit man vill hoppa. Det mesta man kan tänka sig går att göra.
Är du åskådare eller bara teknikintresserad, passa på att provåk superspecialen. Även du som förare eller kartläsare kanske är intresserad av tekniken!
Publicerad: 2011-02-09 19:59