Kylan och Rally Swedens klassiska vinterlandskap uteblev. Istället kantades tävlingen av regn, lera och blötsnö och gjorde dagarna riktigt besvärliga för deltagarna. Hemmahoppet Pontus Tidemand kom inte helt överens med sin M-Sport-drivna Ford Fiesta RS WRC och kämpade hårt med inställningarna. Trots det slutade han på en fin åttondeplats i sitt första avslutade VM-rally i en WRC-bil.
Rally Sweden började inte på bästa tänkbara sätt för Pontus Tidemand. På rallyts första sträcka, onsdagskvällens superspecial på Färjestad i Karlstad, körde han heat mot EVEN Management-kollegan Andreas Mikkelsen. Men mycket snö i spåret gjorde att han fick problem med greppet, tappade ett par sekunder redan i starten och slutade på en elfte plats i den totala ställningen.
Under torsdagen, som var tävlingens första fullängdsdag, korsade man norska gränsen för ett par sträckor i grannlandet. Men det milda och fuktiga vädret hade påverkat vägarna och för Pontus, som startade längre bak i fältet, innebar det stora utmaningar.
- Det hann bli rejält uppkört, men vi gjorde det bästa vi kunde av vårt läge, konstaterade Pontus på torsdagens sista serviceuppehåll. Känslan var okej samtidigt som vi visste att det fanns mer att jobba på. Vi passade på att spara däck eftersom större delen av tävlingen var kvar, men det handlade inte om säkerhetskörning. Vi hade heller inga incidenter fastän vi verkligen försökte hitta rätt.
Rallyts längsta dag, fredag, bjöd på svåra förhållanden med både is och grus på vägarna och regn och snö i luften. Pontus kämpade för att hålla ett bra tempo och inte halka efter. Han satte jämna tider och bortsett från en punktering så klarade han sig utan större misstag.
- Vi har slitit med inställningarna ordentligt idag, förklarade Pontus. Det började riktigt tufft för oss i förmiddags, men under eftermiddagen började jag lita mer på bilen och kände att självförtroendet var påväg.
Efter fredagens avslutande superspecial hade Pontus kopplat grepp om åttondeplatsen och var realistiskt optimistisk inför den sista tävlingsdagen. Huvudmålet var att komma i mål, placeringen en bonus.
Men lördagen började i motvind. Pontus kände fortfarande av problemen, kunde inte attackera som han hade velat och fortsatte att tappa tid för varje sträcka.
- Vi hade stora problem med bilen, berättar Pontus. Inför tävlingen valde jag en annan bakdiff än den M-Sport rekommenderade och det fungerade helt enkelt inte. De här sträckorna är så snabba att man verkligen måste ha förtroende för bilen för att kunna trycka på. Jag insåg att vi skulle bli tvungna att byta den om vi skulle ha chans att få till några bra sträckor innan det var för sent.
Under lunchservicen byttes bakdiffen ut och inställningarna finslipades. Det gav resultat – Pontus kom genast bättre överens med bilen och kunde hålla ett bättre tempo och göra en bra avslutning på tävlingen. ”Nu är det äntligen jag som kör bilen, inte tvärtom”, kommenterade han efter en av sträckorna.
Vid målgången på lördagseftermiddagen hade Pontus kvar sin åttondeplats och även om han gärna hade velat avancera ett par placeringar är han nöjd med resultatet.
- Min första tanke efter sista sträckan var att jag önskade att det var nu rallyt började! Men jag är glad över att vi tog oss hela vägen till mål och att vi fortsatte kämpa in i det sista. Det är inte roligt att tugga på när känslan är allt utom bra, men det här har gett otroligt mycket erfarenhet och jag har också lärt mig en läxa på köpet. Det är nu ska jag ska utvecklas och gå framåt, så det är kanske lika bra att man gör tabbar nu istället för när man kör hela WRC-serien, avslutar Pontus med ett leende.
Publicerad: 2014-02-08 20:22