R5 klassen har blivit något riktigt stort - fler och fler bilmärken har hakat på reglementet även om det bara är Ford och nu också Peugeot som fått ut bilar på tävlingar. Citroen och Skoda är andra tillverkare som kommer med modeller för R5 klassen, lägg där till intresse från såväl Renault, Honda, Toyota och Opel kan klassen bli ett riktigt uppsving - det handlar om bilar inte långt bakom WRC vagnarna i prestanda men till 40% av priset för en WRC vagn.
Först och störst.
Ford var klart först med sin bil, de byggde på den Brittiska fabriken igår ihop sin 50:e Ford Fiesta R5 bil. Det är R5 reglementet och dess framgång som förste tillverkar som gjort att teamet kan under egen flagg köra en full WRC säsong med två förare i år sedan tidigare storsponsor lämnat teamet.
Ketbi kör VM med 50:e bilen.
230-talet dagar har bilen funnits på marknaden, har redan tagit flera viktiga segrar och beställningar har kommit från stora delar av världen, den 50:e bilen presenterades med en design som summerar Fiestan i siffror. Taket var också dekorerat med namn på de 50 första beställarna, den senaste bilen ska gå till Araben Rashid Al-Ketbi. Flitigaste kunden har Estländaren Marko Märtin varit som genom sitt företag, MM Motorsport köpt fem bilar, tre av dem har dock sålts vidare.
Bil 23 i Sverige.
Svenske Lars Stugemo som SM debuterade med bilen i Östersund har bil nummer 23 och Norske Frank-Tore Larsen som leder NM kör runt med bil 30.
17 kvar för leverans.
Men trots 50 färdiga bilar kan inte teamets personal ta semester, kvar finns i dagsläget ytterligar 17 skrivna kontrakt på bilar som ska levereras så fort som möjligt till kunder över hela världen. Samtidigt finns flera offerter och förfrågningar ute som väntar på signering.
Publicerad: 2014-03-15 09:44