|
Seger och ledning för Weng i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare
I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.
De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.
South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.
Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.
I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.
Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.
Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.
Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.
Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.
I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.
Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.
Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.
”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”
Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.
Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.
Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.
2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor
Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3
Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2008-05-27 18:08
|
|
Sex tävlingar för Östergötlands RS-serie. Kalendrarna duggar tätt, igår presenterade Östergötlands BF tävlingarna för 2025 års RS-serie, en serie om sex deltävlingar som inleder i påskhelgen i samband med Stenbockensprinten hos Norrköpings MK.
Man fortsätter till Skänningeknixen och Sviestaträffen i tät följd innan det blir ett uppehåll....Publicerad: 2024-12-03 20:55 Tidig jul hos JC Raceteknik, ny Skoda rullades ur lastbilen. När anmälan till MK Rattens Finnskogsvals öppnades sågs JC Raceteknik med basen i Kil anmäla fyra ekipage i fyrhjulsdrivna klassen - två i senaste generationens Skoda Fabia RS Rally2 och två Ford Fiesta Rally3.
Vid samma tidpunkt presenterade företaget att just en ny Ford Fiesta Rally3 rullat in ...Publicerad: 2024-12-03 19:34 Kalendern för Västras DM serie 2025, sex deltävlingar spikade. Västas BF presenterar nu 2025 års kalender och regler för deras distriktsmästerskap, det blir en serie om sex deltävlingar som inleds i maj med Varvloppet hos Vara MK.
Sedan blir det ett litet uppehåll innan serien avslutas med en hektisk period, först efter sommaren är Kullingstrofén innan Laxår...Publicerad: 2024-12-03 19:28 Sju mil special väntar i nya Rally Bergslagen, deltävling för Svenska RallyCupen. Bara för att det snart är jul och nyår så upphör inte arbetet hos oss i Kolsva MS, klubben är nästa år en del i Svenska RallyCupens deltävling Rally Bergslagen.
- Så här kan det se ut en vanlig måndagskväll i klubblokalen där styrelsen har möte och på agendan diskuteras bland annat en av 2025 år...Publicerad: 2024-12-03 18:44 Johan Grönvall, 2024-års codriverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond. 28-årige Johan har utsetts till den sextonde stipendiaten i Thomas Carlssons Minnesfond.
Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb, och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av "Årets Codriver" i Rallysverige.
I år går stipendiet till en skön Värmlänning från ...Publicerad: 2024-12-02 22:35 Volvo Euro Cup vill satsa på ungdomen, jobbar för Ungdomssatsning ihop med Norge. Som ett steg i rätt riktning då det gäller utveckling av cupen så är det ju absolut ungdomsklassen vi måste satsa på. Den stående punkten för mig har hela tiden sedan vi startade cupen, varit att ungdomar skulle komma ut i ett tidigt skede i sin rallykarriär utanför sitt hemlands gränser.
Vi har ...Publicerad: 2024-12-02 21:39 Rallyjuniorerna Mille, Calle och Patrik om året och framtiden. På Motorsportsalongen i Karlstad såg vi de tre just nu främsta rallyjuniorerna på scen, i intervjusoffan summerade de årets säsong och blickade mot 2025 ihop med Jonas Kruse.
Tre vassaste juniorerna toppade i Royal Rally.
Mille Johansson, Calle Carlberg och Patrik Hallberg berättade om si...Publicerad: 2024-12-02 21:25 Leverantörer för arrangörsnoter, resultat och tracking klara för Rally-SM 2025. Infinite Racing och Rally Safety Tracking levererar resultat och tracking.
Ny leverantör av resultat och tidtagning för Rally-SM 2025 blir Infinite Racing. Det Värmlandsbaserade företaget har lång erfarenhet av resultathantering och tidtagning, och jobbade senast 2021 med Rally-SM när dom hante...Publicerad: 2024-12-02 16:55 Så körs Italienska grusmästerskapet 2025. Det Italienska grusmästerskapet kan bli intressant för Svenska ögon att följa 2025. Mille Johansson och Johan Grönvall presenterade i fredags att de tävlar för Italienska teamet MS Munarettos.
Sex tävlingar ses i kalendern varav fem med satta datum. Bland tävlingarna ses Rally Italia Sardegna som...Publicerad: 2024-12-01 22:21 Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien. För andra året var Sverige en del av EM serien, som tredje deltävling i FIA European Rally Championship ingick Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Vi gör en snabb titt i startlistorna, hur stod sig Svenska tävlingen i konkurrensen? Som tredje deltävling har man ofta tappat från premiären, så ocks...Publicerad: 2024-12-01 22:09
|
|
Tidigare nyheter:
Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024. 2022 års EM vinnare Efren Llarena startar eget, satsar fullt på EM med eget team. Clara och Richard, uppladdning inför Konst, Rally & Glögg andra advent! Vinnande Dapra straffad, Mille tvåa i Rally de Brunello. Fyra sträcksegrar och tredjeplats i klassen för Mille i Rally del Brunello. Rallykalendern fylls på, så körs Smålands DM 2025. Suzanne summerar lyckad Motorsportsalong, tankar om året och framtiden. Mille trea efter första dagen av Rally del Brunello. Ford tog hem Silver Fern Rally, Kireev och Andersson tog målgång. Mille i storsatsning med Italienska MS Munaretto - kör EM och Italienska Mästerskapet i Rally2. Sen EM-kalender skapade kalenderkrock, Svenska RallyCupens Rally Uppland flyttar. Powertsage i WRC2 hade gett Solberg guldet, Svensken toppar WRC2 statistik. Två nya SM Veckor klara, Växjö och Halmstad. Rally Uppland byter datum, en vecka tidigare för att undvika kalenderkrock. Ford fortsatt ledare av Silver Fern Rally, rullning för Evgeniy och PG. 200 rallyn och kurser inbokade i Rallykalendern 2025! WRC säsongen över, så fungerade årets poängsystem. Rovanperä med vässad Irländsk Starlet, Killarney Historic Rally i helgen. Femte etappen till mål i Silver Fern Rally, Kireev och PG femma i klassen. Många WRC-namn redo för Monza Rally Show.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |