NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Patrik Fredriksson favorit på Värmländsk hemmaplan.
Nu kör vi, VOC Mekonomen Rallys VinterSerie startar i Torsby
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i Torsby och Rally Finnskogsvalsen är en stabil tradition. Säsongen 2024 är inget undantag. På lördag är det därför återigen dags för VOC klassens fartfantomer att utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. I år på vägar i fantastiskt fint vinterskick efter fin-fint vinterrallyväder i Värmland. Kampen kommer att blir stenhård. Och underhållande.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. I år har dessutom vädrets gudar varit snälla med vinterrallyväder för Torsbyområdet så riktigt fina vägar är att vänta. Ett rally i toppklass helt enkelt.

Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. Tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

I år startar VOC Mekonomen Rally säsongen med ett par stora nyheter. Den största är att SverigeSerien numera bara är sommartävlingar och vintertävlingarna körs därför som en separat VinterSerie på fyra deltävlingar. En annan stor nyhet är att A och B förare från och med nu tävlar tillsammans i en sammanslagen elitklass, Elit A/B.

Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta.

Det tuffa läget återspeglas också i VOC.
Rallyt som sådant samlar 58 till start trots att det förutom att ingå i vår VinterSerie också ingår i MAS-Rallycup. Det är ungefär hälften så många som det brukade locka innan diverse kriser rörde om i världen och förstås också i svenskt rally. VOC är inte förskonade. Vi har sexton bilar till start och håller med det ungefär vår andel av startfältet. Annars skulle man kunna tänka sig att en klass som vår, där det i huvudsak tävlas utan eller med mycket begränsat sponsorstöd, så skulle ökade privata kostnader göra att vår klass drabbas ännu hårdare - men så är det alltså inte, gott så. Vår kloka grundmodell för att hålla tillbaka kostnader och hålla bilar up-to-date ser alltså ut att fortsatt fungera även in på klassens 35 år som börjar nu.

Utveckling pågår!
Detta sagt så känner jag mig förstås inte alls nöjd med att ha 16 bilar till start. Som lök på laxen så har dessutom jobbet återigen satt käppar i hjulet för mig och Lotta att komma till start, efter Coronanedstängningen har det nästan vilat en förbannelse över vårt eget tävlande. Jag vet att det pågår spännande dialoger och initiativ förare i klassen emellan, men dessa tror jag inte vi kommer att se frukt av förrän tidigast då SverigeSerien tar fart till sommaren.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en hård och utvecklande konkurrens. I detta är ju faktiskt klassen helt unik.

Färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med en hel rad kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff. Går det ens att förutspå en vinnare i klasserna?

Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i Elit A/B. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa fler gånger under kommande säsong. Magnus ”Linkan” Lindqvist som fajtades med Patrik ända in i målsnöret i fjol är definitivt första utmanare speciellt när underlaget är snö och is, kanske till och med att han borde gälla som favorit? Det är hårfint. Spännande också att Kent-Ola Björklund kommer till start igen, det är en utmanare av rang och honom hoppas vi få se mer av under året.

Av B-förarna i den sammanslagna klassen tror jag det är fjolårets B-vinnare Tim Palmqvist som tillsammans med Jonas Karlsson har lägsta oddsen på pallplatser, men det finns många fler namn som det blir intressant att följa. Uppklassade Gabriel Banger och Stein-Fredrik Akre eller Arvid Larspers för att nämna tre. Tufft kommer det att bli.

C-förarklassen är den klass där det tyvärr är tunt antal startande i Torsby. Kanske är det de dyra däcken som alla pratar om som gör att våra C-förare inte riktigt hakar på våra serier förrän till sommaren? I klassen tror jag Ville Larsson uppklassad från junior trots sina unga år blir svårslagen nu när han dessutom får noter.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där vi lovar att fajterna kommer att vara tuffa och underhållande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-01-10 21:34






Tidig jul hos JC Raceteknik, ny Skoda rullades ur lastbilen.
© JC Raceteknik.När anmälan till MK Rattens Finnskogsvals öppnades sågs JC Raceteknik med basen i Kil anmäla fyra ekipage i fyrhjulsdrivna klassen - två i senaste generationens Skoda Fabia RS Rally2 och två Ford Fiesta Rally3.

Vid samma tidpunkt presenterade företaget att just en ny Ford Fiesta Rally3 rullat in ...

Publicerad: 2024-12-03 19:34


Kalendern för Västras DM serie 2025, sex deltävlingar spikade.
© emotorsport.seVästas BF presenterar nu 2025 års kalender och regler för deras distriktsmästerskap, det blir en serie om sex deltävlingar som inleds i maj med Varvloppet hos Vara MK.

Sedan blir det ett litet uppehåll innan serien avslutas med en hektisk period, först efter sommaren är Kullingstrofén innan Laxår...

Publicerad: 2024-12-03 19:28


Sju mil special väntar i nya Rally Bergslagen, deltävling för Svenska RallyCupen.
© Kolsva MS.Bara för att det snart är jul och nyår så upphör inte arbetet hos oss i Kolsva MS, klubben är nästa år en del i Svenska RallyCupens deltävling Rally Bergslagen.
- Så här kan det se ut en vanlig måndagskväll i klubblokalen där styrelsen har möte och på agendan diskuteras bland annat en av 2025 år...

Publicerad: 2024-12-03 18:44


Johan Grönvall, 2024-års codriverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond.
© Mille Motorsport28-årige Johan har utsetts till den sextonde stipendiaten i Thomas Carlssons Minnesfond.
Minnesfonden förvaltas av Katrineholms Motorklubb, och utser årligen ett stipendium till en ung och lovande codriver, lite av "Årets Codriver" i Rallysverige.
I år går stipendiet till en skön Värmlänning från ...

Publicerad: 2024-12-02 22:35


Volvo Euro Cup vill satsa på ungdomen, jobbar för Ungdomssatsning ihop med Norge.
© emotorsport.seSom ett steg i rätt riktning då det gäller utveckling av cupen så är det ju absolut ungdomsklassen vi måste satsa på. Den stående punkten för mig har hela tiden sedan vi startade cupen, varit att ungdomar skulle komma ut i ett tidigt skede i sin rallykarriär utanför sitt hemlands gränser.

Vi har ...

Publicerad: 2024-12-02 21:39


Rallyjuniorerna Mille, Calle och Patrik om året och framtiden.
© emotorsport.sePå Motorsportsalongen i Karlstad såg vi de tre just nu främsta rallyjuniorerna på scen, i intervjusoffan summerade de årets säsong och blickade mot 2025 ihop med Jonas Kruse.

Tre vassaste juniorerna toppade i Royal Rally.
Mille Johansson, Calle Carlberg och Patrik Hallberg berättade om si...

Publicerad: 2024-12-02 21:25


Leverantörer för arrangörsnoter, resultat och tracking klara för Rally-SM 2025.
© Infinite Racing.Infinite Racing och Rally Safety Tracking levererar resultat och tracking.
Ny leverantör av resultat och tidtagning för Rally-SM 2025 blir Infinite Racing. Det Värmlandsbaserade företaget har lång erfarenhet av resultathantering och tidtagning, och jobbade senast 2021 med Rally-SM när dom hante...

Publicerad: 2024-12-02 16:55


Så körs Italienska grusmästerskapet 2025.
© emotorsport.seDet Italienska grusmästerskapet kan bli intressant för Svenska ögon att följa 2025. Mille Johansson och Johan Grönvall presenterade i fredags att de tävlar för Italienska teamet MS Munarettos.

Sex tävlingar ses i kalendern varav fem med satta datum. Bland tävlingarna ses Rally Italia Sardegna som...

Publicerad: 2024-12-01 22:21


Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien.
© emotorsport.seFör andra året var Sverige en del av EM serien, som tredje deltävling i FIA European Rally Championship ingick Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.

Vi gör en snabb titt i startlistorna, hur stod sig Svenska tävlingen i konkurrensen? Som tredje deltävling har man ofta tappat från premiären, så ocks...

Publicerad: 2024-12-01 22:09


Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024.
© Privat.- Även detta år blev fartfyllt på alla sätt med 25 startade rallyn, varav 12 i utlandet. Det gav sju totalsegrar, totaltvåa två gånger, totaltrea tre gånger, totalfyra tre gånger, totalfemma två gånger - totalt 12 pallplatser. Det blev också en 5:e plats i Holländska mästerskapet, dock kördes int...

Publicerad: 2024-12-01 15:46


Tidigare nyheter:
Så körs Italienska grusmästerskapet 2025.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia populär i EM serien.
Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024.
2022 års EM vinnare Efren Llarena startar eget, satsar fullt på EM med eget team.
Clara och Richard, uppladdning inför Konst, Rally & Glögg andra advent!
Vinnande Dapra straffad, Mille tvåa i Rally de Brunello.
Fyra sträcksegrar och tredjeplats i klassen för Mille i Rally del Brunello.
Rallykalendern fylls på, så körs Smålands DM 2025.
Suzanne summerar lyckad Motorsportsalong, tankar om året och framtiden.
Mille trea efter första dagen av Rally del Brunello.
Ford tog hem Silver Fern Rally, Kireev och Andersson tog målgång.
Mille i storsatsning med Italienska MS Munaretto - kör EM och Italienska Mästerskapet i Rally2.
Sen EM-kalender skapade kalenderkrock, Svenska RallyCupens Rally Uppland flyttar.
Powertsage i WRC2 hade gett Solberg guldet, Svensken toppar WRC2 statistik.
Två nya SM Veckor klara, Växjö och Halmstad.
Rally Uppland byter datum, en vecka tidigare för att undvika kalenderkrock.
Ford fortsatt ledare av Silver Fern Rally, rullning för Evgeniy och PG.
200 rallyn och kurser inbokade i Rallykalendern 2025!
WRC säsongen över, så fungerade årets poängsystem.
Rovanperä med vässad Irländsk Starlet, Killarney Historic Rally i helgen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.