Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ford Motor Company.
© Ford Motor Company.
Blocks nya leksak för webben.
OMSE bygger special Fiesta för nya Gymkhana 3.
PRESSRELEASE

•Ken Block kommer att köra en specialbyggd Fiesta i sin nya Gymkhanafilm. Blocks videoklipp har blivit en jättesuccé på Internet med mer än 30 miljoner visningar.
•Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som levererar 650 hästkrafter.
•Den nya Gymkhana THREE-videon släpps på nätet inför sommaren.
Göteborg, 23 april 2010 - Hösten 2008 släppte Ken Block en video på nätet "bara på kul". Det blev en verklig Internet-skräll. Filmen presenterades under namnet Gymkhana, ett begrepp och en motorsportsgren som nu identifieras med Block. Filmerna har visats mer än 30 miljoner gånger på YouTube och har gjort att Ken Block idag är en av de mest omtalade personerna inom motorsporten.

För Block, känd som förare i Fords Monster World Rally Team, är gymkana främst ett tillfälle att ha ovanligt kul. Det handlar om att pressa bilen till det yttersta samtidigt som man ska manövrera mellan koner, åka slalom, svänga i 180 och 360 grader och göra åttor. Det ställer enorma krav på förarens, och bilens, förmåga att accelerera, bromsa och sladda. Det är just därför som Block valt att använda en specialbyggd Ford Fiesta för sin hett efterlängtade tredje film, Gymkhana THREE.

"Det jag gillar med gymkhana är helt enkelt att det är så kul", säger Block. "Man får de bästa delarna av rallysporten men slipper tävlingsstressen. Jag älskar att leka - särskilt i en fantastisk bil. Jag ser verkligen fram emot att börja filma Gymkhana THREE med nya Ford Fiesta. Jag har redan testat bilen i England och det var enormt roligt. Bilen ger mig en fantastisk kontroll och är ett riktigt kraftpaket.

"Att jag började med gymkhana var faktiskt mest en slump. Jag ville få mer träningstid inför rallytävlingarna och såg att det skulle arrangeras tävlingar i gymkhana i Kalifornien", berättar Block. "Jag specialbyggde en bil för att delta där, men tyvärr lades det hela ner efter första omgången. Vad skulle jag då göra med min bil? Jo, jag hyrde ett flygfält i El Toro för att roa mig lite och tänkte att det kanske kunde vara värt att spela in. Sedan blev filmen en megahit på Internet. Resten är historia, som man brukar säga."

När Block i januari berättade att han skulle köra rally för Ford översvämmades hans Facebook-sida med oroliga frågor. Skulle han sluta köra gymkhana? Idag kan alla dessa hängivna fans ta en första titt på den bil som Block kommer att köra i sin tredje film.

"Vi tycker att det är spännande att ha med Ken Block i vårt team och vi vet att han kommer att skapa ett väldigt stort intresse för Fiesta", säger Sam De La Garza, som är varumärkesansvarig för Fiesta. "Bara den här månaden har Kens Fiesta-filmer på YouTube haft mer än en miljon visningar. Det betyder att Fiesta får mycket stor uppmärksamhet överallt på nätet. I sin andra tävling i en Fiesta tog Ken och hans team hem förstaplatsen i den amerikanska tävlingen 100 Acre Wood Rally, vilket visar att det här samarbetet är ett framgångskoncept också tävlingsmässigt."

Den Fiesta som körs i Gymkhana THREE har fått ett utseende som liknar de rallybilar som Block rattar i Monster World Rally och i rally-VM. Det "rinnande" mönstret har dock blivit större och mer framträdande.

Den hydrauliska bromsspaken i kolfiber har bytts ut mot ett specialbyggt reglage i metall prytt med Kens välkända signaturer: en "Huck Gee"-skalle och siffran 43. Blocks varumärke, 43, finns också på själva bilen men inte på dörrarna som man kan förvänta sig utan på de bakre sidorutorna.

Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som kan leverera 850 hästkrafter men dragits ned till 650 hk för att Block ska få det vridmoment han behöver för att klara konerna. Bilen har utrustats med en sekventiell växellåda i magnesium med sex så kallade paddlar (Olsbergs MSE Maktrak) och har ett vridmoment på nästan 900 Nm vid ett varvtal på 4000 varv/min och accelererar från 0 till 100 km/h på två sekunder!

Karossen har fått ny stötfångare fram som inspirerats av designen på tävlingsbilar. Den har vidare försetts med en luftsplitter (som ger bättre aerodynamik än rallymodellens stötfångare som ska tåla tuffa grusvägar). Stänkskärmarna har gjorts mycket bredare och understryker det mer aggressiva utseendet.

"Bortsett från att jag givetvis ville ha en bil med så mycket kräm som möjligt handlade det om att ta fram en Ford Fiesta som hanterar asfalt som om det vore grus", säger Block underfundigt. "De flesta tävlingsbilar för asfalt har utvecklats för att få ett så fast grepp om vägbanan som möjligt. Men här ville vi få fram en bil som reagerar snabbare och samtidigt ger mig som förare total kontroll. Det var en svår balansgång. Men vi klarade det."

Gymkhana THREE Fiestan bygger på nya Ford Fiesta och har utvecklats av det svenska företaget Olsbergs MSE, samma företag som ligger bakom Blocks Rally America-program och som i somras var med och tog guld i X Games 15 i en Fiesta. Produktionsmodellen har visat sig vara en utmärkt plattform för gymkhanabilen. De goda vägegenskaperna och den extremt starka karossen i Boron-stål kommer verkligen till sin rätt på krävande gymkhanabanor. Ett bevis på att Fiesta-karossen är något alldeles extra är för övrigt att Ford beslutat sig för att använda modellen både i rally-VM och i Rally America från och med nästa år.

Var Ken Blocks Gymkhana THREE-film kommer att spelas in är än så länge en väl bevarad hemlighet. Den kommer enligt plan att släppas inför sommaren.

Publicerad: 2010-04-23 16:02






Inför Croatia Rally med 20 sträckor, 28 mil, 68 startande.
© Hyundai Motorsport.Croatia Rally med 20 specialsträckor fördelade över 28 mil på asfalt väntar de tävlande. Fyra sträckor dubbelt på fredagen ger 12 mil special. Lördagen fortsätter med samma antal sträckor på knappt 11 mil. Två sträckor dubbelt med de sista fem milen på söndagen.

Neuville först i startfältet.

Publicerad: 2024-04-15 21:15


Totalseger för Kristensson i Simrishamnsmixen, jobbar för SM start i Nyköping.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tom Kristensson och co-driver Andreas Johansson tog en övertygande seger i Simrishamns MK:s tävling Simrishamnsmixen i lördags. Med Team SKÅAB:s Ford Fiesta R5 vann de med drygt 40 sekunders marginal till Kenny Stavbom MK Speed över de dryga 3 milen specialsträckor.

- En toppendag, säger T...

Publicerad: 2024-04-15 20:05


Mille Johansson kämpade sig till pallplats i EM-premiären i Ungern.
© Flat-out media agency.Rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm tog en sensationell pallplats i premiären av Rally-EM i Ungern under helgen. Efter att ha tappat nästan nio minuter på grund av en dubbelpunktering tog han och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika sju sträcksegrar och en tredjeplats i Junior-EM.

Pal...

Publicerad: 2024-04-15 19:32


Fullmatad TV tablå för helgens WRC Croatia Rally.
© Hyundai Motorsport.Till helgen avgörs årets fjärde WRC deltävling, Croatia Rally med Jonas Andersson som enda Svenska inslag i startfältet. Tv4 koncernen sänder live från samtliga sträckor där Stefan Klemetz kommenterar på flertalet av sträckorna.

Det är Tv4 Motor, Sportkanalen och TV12 som delar på sändningarna s...

Publicerad: 2024-04-14 20:45


Hawkeswood i Toyota GR Yaris vann Rally of Otago - Meeke i Escort MK2 sjua totalt.
© Otago Rally.Nya Zeeländska Rally of Otago tog målgång efter 27 mil special på häftiga grusvägar, Jack Hawkeswood i en Toyota GR Yaris AP4 tog segern.

Jack tog ledningen redan på första sträckan och släppte den aldrig från sig, trots sin ledning rallyt igenom var marginalen smal. Strax över 20 sekunder var ma...

Publicerad: 2024-04-14 20:42


Pryce snabbast genom Brittiska rallymästerskapets Severn Valley Stages.
© Probite British Rally Championship.Brittiska Mästerskapets andra deltävling, Rallynuts Severn Valley Stages avgjordes under lördagen. Sju grussträckor på 10 mil där Osian Pryce tog segern, han inledde som tvåa bakom Chris Ingram men en fantomtid på ss4 gav ledning på 11,7 sekunder.

Pryce drygade ut och avslutar rallyt i sin Ford F...

Publicerad: 2024-04-14 20:32


Tempestini vinner Rally Hungary, Mille Junior EM trea och Carlberg bröt.
© FIA ERC.En hänselserik avslutning på ERC premiären Rally Hungary, söndagens tre sträckor var krävande och kasta om resultaten. Mikko Heikkilä gick ut som ledare före Martins Sesks och Simone Tempestini när söndagen rullade igång.

Finländare tappade hjulet.
Finske Heiikilä drygade ut sin ledning, ...

Publicerad: 2024-04-14 18:30


Dansk totalseger i Bilmånsson Rallysprint.
SMK Hörbys Bilmånsson Rallysprint inledde Södras RS-DM under söndagen, tre vändor på sträckan som gick om tre varv per omgång under dagen sex av de 55 startande bröt under dagen.

Stefan Kristensson var vassast genom första vändan där Rolf Grybb var sekunden bakom, åtta tiondelar mer för Kenneth M...

Publicerad: 2024-04-14 15:49


Sex raka sträcksegrar för Andervang i Roland-Rallye Nordhausen.
© Ann Felke.Sex raka sträcksegrar tog Stig Andervang och tyskan Ann Felke när ADAC Roland-Rallye Nordhausen avgjordes som deltävling i bland annat Schotter Cup i Tyskland under lördagen.

Svensken körde stabilt och totalsegern var ohotad, 1:43,9 minuter skiljde till Herbert Lösch i en Mitsubishi Lancer EVO8. ...

Publicerad: 2024-04-13 20:48


BilMånsson Rallysprint och Rally Hungary, följ söndagens rallyn.
© @World / Red Bull Content PoolSöndagsrally blir det med BilMånsson Rallysprint där SMK Hörby arrangerar varvlopp, tre varv och tre omgångar väntar under dagen när Södras RS-DM inleds. Resultaten förväntas gå live under dagen.

När söndagen tar EM seriens första deltävling Rally Hungary till mål är det med tre sträckor dubbelt....

Publicerad: 2024-04-13 20:39


Tidigare nyheter:
Sex raka sträcksegrar för Andervang i Roland-Rallye Nordhausen.
BilMånsson Rallysprint och Rally Hungary, följ söndagens rallyn.
Mikko i Toyota toppar Rally Hungary, Carlberg tvåa i Junior EM debuten.
Aprilsprinten inledde Eskilstuna Sprintcup.
Kristensson körde hem Simrishamnsmixen.
RS åkarna i söder inleder med BilMånsson Rallysprint.
Följ lördagens rally, bl.a. Aprilsprint, Simrishamnsmix och EM i Ungern.
Cais snabbast på ss1 i Rally Hungary, Carlberg delad J-EM trea.
Calle sjua, Mille elva på shakedown i Junior ERC.
Skoda dominerade kvalet i Rally Hungary, sjukdom stoppade Östberg och Barth.
Så körs Rally Legends under Royal Rally of Scandinavia, sträckor och tidsplan!
WebTV direkt från kvalet 14:15 inför Rally Hungary här!
17 sträckor, 19 mil - start hos Bauhaus med publiksträcka - tidsplan med sträckor, så körs Royal Rally of Scandinavia.
Närmare 140 åkare för lördagens Aprilsprint i Eskilstuna.
WebTV live från kvalet inför Rally Hungary fredag eftermiddag här.
Ny publikparkering, 140 ekipage, tidigare start - info inför Aprilsprinten.
Anmälan till Bauhaus Royal Rally of Scandinavia och Legends öppnar.
Mille Johansson inleder jakten på EM-guldet i Ungern.
70-talet bilar ut för Simrishamnsmixen.
Säsongsstart för EM-serien, regeländringar och nyheter inför säsongen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Croatia Rally 18-21/04


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.