NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Mikkelsen - multitalangen nobbade Citroen för en karriär hos VW!


© emotorsport.se
Andreas Mikkelsen, en glad norsk rallyjunior talade för intresserade mässbesökare i Jönköping om karriären och framtiden som WRC åkare hos VW.


"...bara dagar efter 17 fyllda år körde jag första tävlingen, med en Ford Focus WRC..."



© emotorsport.se
Rally Sweden 2008 slutade med en total femteplats och den yngste någonsin att ta VM poäng. Säsongen innebar sju VM deltävlingar med en Ford Focus - under säsongen var Andreas också den yngste att ta en sträckseger.


© emotorsport.se
I Kullingstrofén 2009 gjorde Andreas en av flera starter i Sverige under säsongen - då med en Subaru Impreza från Norska Subaru Cupen.


© emotorsport.se
Tummen upp för snabba tider och roliga vägar, här på serviceplatsen i South Swedish Rally 2009.


© emotorsport.se
Andreas och Ola Flöene firar segern i KMK Trofén. Säsongen var ett vinstrikt år med många tävlingar och mycket körträning.



I samband med Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping gästade rallytalangen Andreas Mikkelsen mässan för en intervju inför mässbesökarna. Under dagen fick också vi en längre pratstund med Andreas som då berättade mer på djupet om VW Polo R WRC, VW teamet, framtiden och åren inom rallysporten. Vi kommer här i två delar presentera ett reportage/ en intervju med den unge norrmannen. Andreas Mikkelsen är den Norske multitalangen som i tidig ålder hunnit med både motocross och en framstående skidkarriär. Men efter en knäskada bytte han karriär – nu efter lång tids väntan gör han äntligen debut med VW Polo R WRC i Rally VM.

Från skidbacken till sjöisen.
Redan i unga år var Andreas en framstående utförsåkare i Norge med flera meriter och en plats i Norska ungdomslandslaget för utförsåkare. Men en skada satte stopp för fortsatt tävlande - då växte intresset för bilar och rally. Från de första metrarna på en sjöis hemmavid när Mikkelsen först fick testa rallykörning visade han talang, flera timmars träning om dagarna gav ännu ökat tempo och detta var starten på en ny karriär. Att han kunde hantera en bil såg de flesta, målet var lagt högt - för att komma ut i världen krävdes nu mycket träning med noter. Rutinerade notläsaren Ola Flöene knöts tidigt till teamet runt Mikkelsen, redan vid 16 års ålder blev Andreas upphämtad vid skolan av Ola och så gav de sig ut i grannskapet och skrev noter - till markägarnas inte alltid glada tillrop. Efter nötande med noter och rallyträning med en Mitsubishi hemma i Norge var det dags att börja tävla.

Yngste totalvinnaren någonsin i England.
För att få fart på körningen flyttade Andreas 2006 till England, där kunde man köra rallybil av vassare mått i tidig ålder. En Ford Focus WRC införskaffades och bara dagar efter 17 fyllda år körde han första tävlingen, Quinton Stages Rally som han också vann. Där efter fortsatte karriären i rask fart med flera rallyn i England och på Irland - Andreas var också den yngste föraren någonsin att ratta en WRC bil i Rally VM, det i England vid 17 års ålder. 2007 startade VM karriären på allvar med sju deltävlingar i en Ford Focus WRC under eget team. Året efter, 2008 slutade Andreas femma i Rally Sweden, som 17 åring var han då den yngste någonsin att plocka VM poäng! Sedan dess har han också hunnit med att ta sträcksegrar, också där som yngste föraren genom tiderna.

Julen 2008 - en vändpunkt i karriären.
Där efter tog det stopp - vid julhelgen 2008 satt Andreas och Ola utan vare sig team, bil eller pengar för en fortsättning! Efter stort arbete att hitta en lösning kom Even Rally, nu Even Management till hjälp - de började stötta Andreas och gick in i nya Subaru Cup i Norge för att göra en "omstart" på karriären för att ge mer körning till mindre peng - det slutade direkt med seger i cupen, snabbaste grupp N åkare i NM och även andra fina resultat – även några besök i Sverige där han med den lätt trimmade Subaru slog fortåkare i fullfjädrade grupp N vagnar. Där efter tog man ny fart, styrning med Skoda Fabia super2000 tog vid i utlandet med starter i såväl Rally VM som Intercontinental Rally Challenge. Till 2011 tog han plats i Brittiska importörens Skoda team i IRC serien - han svarade med seger i mästerskapet som han också försvarade 2012. Under 2011 körde han också till sig guld i Italienska grusmästerskapet och under 2012 rattade han VM tävlingar i en Skoda som kontrakterad VW förare ihop med Sebastien Ogier.

Nobbade erbjudande från Citroen.
Redan förra säsongen kunde Andreas kört WRC bil i VM - han blev inför 2012 uppvaktad av Citroen om en fast styrning med en Citroen DS3 WRC. Bara dagar efter kom ett bud från VW Motorsport, vi vill ha dig i vårt team löd budskapet. Beslutet var tufft – en sits bredvid då åttafaldige VM vinnaren Sebastien Loeb i en vinnarbil – eller nykomlingen VW. Hos de sistnämnda kunde man erbjuda ett kontrakt som innebar en super2000 bil under 2012 och först nu - april 2013 skulle WRC debuten ske! Efter noga övervägande och värderande av såväl Andreas som team runt honom valde man att tacka nej till Citroen och istället jobba med VW på lång sikt - ett beslut unge Mikkelsen inte ångrar när vi pratar med honom på mässan – då är han minst sagt sugen på att få sätta sig i Polo till Fafe Rallysprint och där efter Rally de Portugal!


Läs också del2;
Mikkelsen om Polo´n, VW-teamet och årets mål!





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.