MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Mikkelsen om Polo´n, VW-teamet och årets mål!


© emotorsport.se
Andreas Mikkelsen passade på att snacka rally och visa upp den nya Polo´n för mässbesökarna under annandag Påsk, direkt efter lämnade han Jönköping för vidare färd mot Tyskland och arbetsgivarens kontor.


"...arbetar mot samma mål - att bli bäst i världen..."



© emotorsport.se
Unge Mikkelsen väntade som ett barn på julafton efter att resa till Portugal och köra första tävlingen för VW Motorsport.


© emotorsport.se
Rally Sweden 2012 var en av de första tävlingarna som kontrakterad VW förare, han gjorde det med Skoda Fabia super2000.


© emotorsport.se
I jämförelse med den Skoda Fabia super2000 han tidigare rattat skrattade han bara åt jämförelsen, det här är en riktig värstingbil.


© emotorsport.se
En minst sagt körsugen Mikkelsen testade att bota tävlingsabstinensen med TV-spel i Svenska BilsportFörbundets monter.


© emotorsport.se
När detta publiceras är det bara timmar kvar till det är dags för första metrarna i Rally de Portugal, först shakedown, kval och där efter rullar tävlingen igång på allvar. Vi önskar den sympatiske Mikkelsen än en gång lycka till!



När anmälningstiden till Rally de Portugal gick ut kom nyheten från VW Motorsport att Andreas får ett eget team, han har då möjlighet att "stjäla" poäng från konkurrenterna i mästerskapet, lika så få egna testdagar i bilen inför varje deltävling. På frågan om förberedelserna inför WRC debuten hade han gärna sett fler mil i bilen men kände sig ändå lugn inför uppgiften.
- Vi ska ta bilen i mål och kör i vårt eget tempo, vi ska inte vara med och slåss om segern nu, i år ska vi lära oss och ta oss i mål är ordern från teamet. Vi tänker inte göra några dumma misstag utan köra smart och lära oss bilen och teamet. Vi har fått en del mil i bilen, men visst önskar man alltid mer.

Men hur känns bilen, jämför den med Skodan du kört det senaste.
- Ett glatt skratt, det finns så mycket kraft och fart i Polo´n och allt är så välbalanserat och stabilt, körningen blir så lugn. Men samtidigt har jag inte hunnit finna mig till rätta riktigt i bilen än, den är ju trots allt byggd efter Sebastien Ogier så jag har en del att komma underfund med än och hitta min körstil – alla förare har sin unika stil hur man ”vill ha bilen”. Men det här är helt klart den roligaste bilen jag kört samtidigt som han slänger en blick på Polo´n.

Du kör en av tre VW Polo R WRC i Portugal och är ensam i ditt team, kommer det fler startande under året – får du någon teamkollega?
- Nej, inte vad jag vet. Det är sagt att vi kör tre bilar i år från Portugal där teamet väljer att satsa på oss, Sebastien, Jari-Matti och mig.

På frågan om vi kommer få se några bilar utanför fabrikens skötsel är svaret snabbt nej. Vi förstår att det inte är teamets filosofi att låta privatåkare göra egna satsningar.
- De vill ha kontroll över sitt material och utvecklingen - och de behöver samtidigt inte sälja bilar för att finansiera sitt team. På motorsportavdelningen finns en stor vagnpark med "gamla" bilar, bl.a. från Dakar satsningen där man inte heller sålt trots penningstinna erbjudande. Man vill behålla materialet inom koncernen.

De flesta teamen presenterar bilar för fler klasser för att bredda verksamheten - det kommer vi inte få se här säger Andreas snabbt. Redan nu har koncernkollegan Skoda de tvåhjulsdrivna bilarna men att man också jobbar med en R5 bil.
- VW satsar allt fokus på en WRC bil och där går man in med fullt fokus. Man satsar allt på den högsta nivån och har alla resurser som krävs för att nå dit. Den andra marknaden lämnar man åt koncernkollegan Skoda, de kommer med en intressant R5 bil under slutet av nästa år - lagom till gatversionen av nya upphottade Fabian kommer.

VW teamet känns inbundet och tillstängt för de utomstående, på serviceplatsen "stänger man in sig" bakom tältdukar medan bland annat Ford "bjuder upp" för insyn med ett mer välkommen uppmaning. Hur är det att jobba med teamet, är det svårt att "komma in i gänget"?
- För utomstående kan det vara svårt att se, men är man i "familjen" hos VW så är man väldigt välkommen och väl bemött vart man än kommer inom företaget. Alla är oerhört professionella och arbetar mot samma mål - att bli bäst i världen - det är tysk precision i allt man gör. Det är nog lite den Tyska stilen mer än ett medvetet val. De önskar också att vi gör intervjuer även på tyska, så jag har gått kurser för att lära mig språket, annars är det Engelska som gäller inom teamet.
Samtidigt kan jag säga att jag gillade öppenheten vi hade i IRC där våra fans och media kunde komma nära teamen - här är det lite för tillstängt för min stil. Men där har jag nog inte mycket att säga till om flinar Andreas.

Förra året gick du och Ola Flöene skilda vägar efter utvecklande år i flera bilar. I högerstolen tog Mikko Markkula över, den finske co-drivern som tidigare suttit hos Skodakollegan Juho Hänninen. De innebar också ett byte från Norska till Engelska noter i öronen, hur gick det?
- Jag var faktiskt lite orolig först, men det fungerade klockrent från start och var ingen större skillnad, det fungerade direkt första testet så det kändes lugnt inför första tävlingen ihop, nu har vi hunnit köra in oss och är redo för första ”riktiga” tävlingen.

Ola gick samtidigt över till näste adept hos arbetsgivaren Even Management, Svenske Pontus Tidemand som också Andreas berömmer.
- Det ska verkligen bli spännande och roligt att se hur det går för Pontus i år nu med ett års erfarenhet av VM åkandet bakom sig. Samtidigt är Ola en viktig pusselbit med all sin erfarenhet, jag hoppas de kan gå samma väg som jag gjort - för Pontus är en riktig talang, avslutar Andreas.


Läs också del1;
Mikkelsen - multitalangen nobbade Citroen för en karriär hos VW!





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.