|
|
|
|
|
|
|
|
Info om...
|
Ny spännande märkescup. |
Allt sedan de första ryktena började spridas om att en ny märkescup i rally Sverige var på gång har intresset varit stort. När så Ford presenterade sin satsning på ´Ford Flexifuel Cup´ som cupen heter så fortsatte intresset på topp. Bilarna som ingår i cupen är Ford Fiesta 2.0 som uppfyller reglerna för Grp N <2000 cc. Bilarna byggs av Ford Team RS som sköts av den numera mest rallycrossåkande Andreas Eriksson. I rallycross tävlar Andreas med en Fiesta i division 1 klassen. Fiesta byggs också till den tvåhjulsdrivna rallycrossklassen samt till den nya racingklassen, JTCC.
Under två dagar, den 16 och 17 juni premiärvisades Fords nya Grp N Bil på Högstabanan i Haninge, strax utanför Stockholm. Där var en första riktig presentation för att visa de aktiva vad som var på gång. Det rapporteras att hela 32 förare fanns på plats för att få titta närmare och få provköra den nya tävlingsbilen. Redan då den premiärvisades rapporteras det att 5 bilar var sålda och vad vi erfar så är det ett "3 bilsteam från Stockholm" där sedan tidigare Fredik Lindh finns presenterad som förare. Sedan tidigare har vi fått reda på att en sponsor till två nuvarande SM rallyåkare har funderingar på den nya bilen till "sina" förare. Dessa förare tävlar nu i två olika klasser varav den ena leder sin klass i SM sammandraget. De som beställt sina bilar tidigt har chans att få dem levererade under sensommaren / hösten och då kunna testa innan säsongen drar igång på allvar 2006. Fortsatt utveckling av bilen, efter pressvisningen, kommer ske under sommaren och målet är att bilen ska vara tävlingsklar till hösten. Cupen har för avsikt att köras minst under en 3 års period fram t.o.m. 2008. Liknande cuper planeras också i Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien, England, Norge och Finland går att läsa på Ford Team RS hemsida, www.fordteamrs.se. En spännande och intressant nyhet för rallysporten är att cupens bilar ska köras på Etanol, E85 vilket är positivt för miljön och säkert större chanser att locka sponsorer till sitt tävlande då alla företag strävar efter hög miljöpolicy. Att man då sponsrar motorsportaktiviteter som körs på förnyelsebart bränsle är positivt.
Det finns 2 sätt att köpa sin Fiesta. Antingen som tävlingsklar bil från Nynäshamnsfabriken eller som byggsats för den som själv vill bygga sin bil och samtidigt spara lite pengar. Priserna på bilarna uppges vara allt från 250´000 till 320´000 kr + moms beroende på byggsats eller färdig bil samt vilken grad av utrustning man vill ha på bilen. Listan över godbitar man kan köpa till sin bil är lång med allt från Öhlinsdämpare till kartläsarlampa. Hittills räknar man med att man plockat fram ca 150 hästkrafter ur motorn som därefter finns på de drivande framhjulen och vikten hamnar strax över 1000kg vilket är likt mot de klasskonkurrenter som nu finns i N2 klassen. Cupen kommer köras på enhetsdäck och för säsongerna 2006 och 2007 är det Pirellidäck som gäller.
Vidare i den pressinfo som lämnats är att tävlingarna kommer sändas på TV fördelat på 10 st program/år. Vilken kanal programmen kommer sändas på är ännu inte fastställt vad vi erfar. Varje program kommer vara 30 minuter och innehålla reportage från deltävlingarna samt "hemma hos" reportage kommer att göras hos team som både presterar resultat och agerar professionellt på och utanför tävlingen. År 2007 finns också uppgifter om att en "reality-serie" planeras.
I cupen ska 8 deltävlingar ingå varav minst 2 ska vara SM deltävlingar. Någon kalender för 2006 års säsong är inte spikad. Men Ford Team RS ledning meddelar att då SBF´s tävlingskalender är fastställd så kommer det slutliga utformningen av årets cup att presenteras, med regler och tävlingsprogram, vilket beräknas bli under september/oktober. Hur poängfördelningen kommer se ut vid deltävlingarna är ännu inte klart men startpoäng, resultatpoäng efter placering samt bonuspoäng, (t.ex. poäng för sträckplaceringar) kommer att utdelas. En rejäl prispott väntar de tävlande som anmäler sig för 15´000/år för att deltaga i cupen. Hela 1 miljon fördelat på kontanter, bilar och delar räknar man med att dela ut. Denna summa gäller dock vid minst 20 anmälda ekipage vilket man räknar med ska vara möjligt.
En sak är säker, rally Sverige kommer få ett stort tillskott av nya bilar och de arrangörer som får Cupen som gäst i sin tävling får ett tillskott i antalet startande. Vi kommer garanterat återkomma till cupen under året när mer nyheter presenteras. Vi hoppas också kunna lämna en intervju från en av de som testade bilen under juni månad och se vad denna förare har att säga om bilen.
(Foto: överst, Ford Fiestan premiärvisades på Bilsportmässan i Jönköping.)
<- Tillbaka
|
| |

|
|
|
|
|
|