"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo ""; } else { echo $row['logo']; echo "' ALT='"; echo $row['namn']; echo "' BORDER='0'>"; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Kanske bilbyte för Vestlund.



© Ericsson-Motorsport Med anledning av att annonser funnits ute på Tommy Vestlunds Renault samt att han var en av de som provkörde den nya Ford Fiestan så lät vi intervju honom. Vi lät Tommy berätta lite om bilen han testade, framtiden för hans egen rallysatsning och så vad han tycker krävs för att lyfta rally SM till att bli Sveriges bästa mästerskap.

Tommy Vestlund, tävlandes för Borlänge MK och kör nu en Renault Clio i SM. Du har tävlat i N2 klassen några år nu.
- Ja vi har under 3 års period satsat på SM i N2 och kommer att fullfölja SM om inget annat kommer upp.

Vad har du tävlat med tidigare?
- Innan det åkte jag en Opel Corsa A i grp H med sporadiska inhopp i Super Cupen, eller Super Mästerskapet som det då hette. Har för övrigt åkt Opel sedan 1987 då karriären började i en Ascona A.

Clion finns ute för försäljning i annons och du har provkört en Ford Fiesta N2. Är det Ford som gäller nästa säsong eller finns det fler alternativ?
- Vi tittar på flera olika alternativ då vår chans på SM är i praktiken körd, så hittar vi något intressant så slår vi till, men även att fortsätta i Renault men att då bygga om den till en Ragnotti är ett alternativ.

© Ericsson-Motorsport Du var som sagt och provkörde en Fiesta vid pressvisningen, Vad tyckte du om bilen?
- Jag tyckte att testet var kul och bilen kändes bra. Växellådan kändes mer bättre stegad än vad Renault gör men då vi åkte runt på Högstabanan så är testet utan värde. Man måste köra den på rallyväg också för att se hur den uppför sig där. Men bilen var väldigt hård i fjädringen så den fick inte ner kraften och slirade lätt.

Vad tror du om Fiestan, Är det redan nu, eller kommer det att bli en vinnare i N2-klassen?
- Det är svårt att säga men den har ett bättre vrid än vad Renaulten har. Men det fattas en hel del på toppen. Och man måste få åka på riktig väg för att känna riktigt. Så det är svårt att avgöra ännu.

Något du kände var extra bra och/eller dåligt med Fiestan?
- Jag har ingen uppfattning om det. Det var som sagt ett test på bana och lite körtid, mest för att visa bilen och få lite info om bilen och cupen.

"Ford Cupen" satsar på Etanolbilar, bra för miljön och lättare att få sponsorer?
- Det kan nog bli ett bra sätt att ta ett steg till för miljön, kan nog medföra att det går lättare.

Stor TV satsning har rapporterats, gör också lättare att få sponsorer?
- Ja det underlättar att vara med i TV har vi sett, från SM t.ex. Det är väl inte klart än vilka kanaler det blir men det ser bra ut.

© Ericsson-Motorsport Tror du vi får se många som idag kör n2 i SM som byter till Ford?
- Det beror helt på vad man får ut ur motorn tror jag. Den måste ha minst vad Renaulten har idag annars går det inte att hänga med. Synd är att man bara tar 2st SM tävlingar i cupen för det blir minst 10st tävlingar om man skall åka cupen och SM. Det är nog en av anledningarna som gör mig tveksam.

Du ligger nu 6: i SM. Vad tror du om avslutningen på säsongen?
- Vi har väl en teoretisk chans att klättra till en andraplats tror jag, men skall det vara samma tempo som i SSR kan inge säga vem som vinner. Vi var med i topp 5 när det inte krånglade och tror väl att vi kan va bland dom snabbaste med. Nu åkte Robin ett knäpp värre men vi får se om det blir samma i Trelleborg.

Det är mycket snack om SM och dess framtid, Vad tror du om Rally-SM´s framtid? Vad behövs för att öka intresset? TV har nu ökat intresset lite, vad mer behövs?
- Att vi måste in mot centrum i större städer, följa rally VM´s upplägg och göra servicen till en stor mässplats där sponsorer kan ta med sina kunder mm. Vi måste ha mera superstage i närheten av serviceplats som är lätt att komma till. Kanske ordna bussar som slussar folk. Rally är en extremsport som lockar mycket folk om upplägget är bra. Se bara i Aten på deras superstage. Halv fredag och hel lördag tror jag är ett måste för att få sponsorerna intresserad. Det måste vara en vardag med för att man skall kunna locka med kunder på eventet.


(Foto: överst, Tommy Vestlund in action under dag 2 i SSR 2005.)
(Foto: mitten, Tommy Vestlund under SSR 2004.)
(Foto: underst, Tommy på förstasträckan i SSR 2005.)



<- Tillbaka



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.