"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { if (!empty($row['id_1'])) { $result1 = mysqli_query($link, "SELECT id,id_1,namn,url,logo,ej_src FROM reklam WHERE id_1 = '100' ORDER BY RAND() LIMIT 1") OR die (mysqli_error()); while ($row1 = mysqli_fetch_array($result1)) { echo "   "; echo ""; } } else { echo "   "; echo ""; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Pressrelease



Pressinfo från Svenska Bilsportförbundet. (http://www.sbf.se )




2006-12-05: PG:s framfart fick Sandell att blöda.
När Patrik Sandell kom upp ur diket i Wales blödde han från ett sår i huvudet.
- PG passerade precis när vi tog oss ur bilen och han skvätte en sten på mig!

Det berättade juniorvärldsmästaren i rally när han under tisdagen besökte Svenska Bilsportförbundet. Därför blev funktionärerna bestörta när de rusade till platsen där Patrik Sandell och hans codriver Emil Axelsson gled av vägen och landade på taket i diket.
- Det var när de undrade hur det var med mig som jag upptäckte att jag var alldeles blodig, säger Patrik.
Det lilla helsvenska teamet är åter i Sverige, även om det internationella bilsportförbundet FIA plockat ner bilens motor i molekyler. Något som alltid görs av vinnarbilen.
- Vi har fått en förfrågan från Renault om att fortsätta driva ett team nästa år, och det känns förstås riktigt roligt och det är ett erkännande, säger teamchef Jonas Kruse.
Redan i nästa vecka ska de testa den nya Clio-modellen.
- Både jag och Renault ser gärna att Patrik kör den nästa år, men jag vet att han även fått andra förfrågningar, fortsätter Kruse.

Patrik själv är ett enda stort leende.
- Jag fortsätter gärna ett år till. Målet är förstås att en dag köra WRC eller motsvarande, men det gäller att få alla pusselbitar på plats för att det ska bli av, säger Patrik.
Klart är att anmälningstiden till nästa års JVM - som då är en cup utan VM-status eftersom samtliga de sju deltävlingarna körs i Europa - går ut om två veckor. Därför är det snabba puckar med att säkra budgeten inför nästa säsong.




2006-12-03: PG:s mission var att ge benet.
Redan igår kväll bestämde sig PG Andersson och kartläsaren Jonas Andersson att ta den chans som fanns. De skulle spänna säkerhetsbältet till max och åka "på gränsen plus". Det slutade i årets första avåkning och JVM-guldet kunde de glömma.

- Jag körde för fort in i kurvan och fick inget grepp i inbromsningen, berättar PG.
Ingen kom till skada, men bilen gled baklänges ner i en ravin.
- Missionen var att ge benet och vi körde max överallt där det var snabbt eller halvdant. Vi provade i alla fall!
Det är svårt att säga emot. I fredags var han uträknad efter att staget som håller bakaxeln på plats hade gått av. Han fortsatte ändå, men fick en framhjulspunktering och ställde bilen vid sidan av SS5.

Så startade de om och körde upp sig. Var efter lördagen tre och en halv minut efter JVM-ledaren Patrik Sandell.

Idag startade han med att plocka in ytterligare 1 minut och nio sekunder.
- Vi såg aldrig att Sandell låg i diket på sträcka 15. I så fall hade vi minskat på tempot, säger PG.
Det är naturligtvis lätt att vara efterklok.
- Vi försökte i alla fall och det var guldet jag ville åt. Någon annan valör känns inte intressant, säger PG.
Om framtiden?
- Ingenting är klart i dagsläget. Jag vill fortsätta köra rally, och hoppas kunna göra det. Exakt hur får jag berätta senare, säger PG.




2006-12-03: Wales Rally GB - PG vann SS14.
PG Andersson tog in över minuten på Patrik Sandell på dagens första sträcka. Patrik blev å andra sidan hindrad de sista fem kilometrarna av Jaan Mölder som fått en punktering och som inte åkte åt sidan för att släppa fram sin konkurrent.

I och med PG:s framfart är han nu 2.19,6 efter Patrik.
- Oroväckanden, säger Anders Sandell, Patrik pappa.
Ytterligare en sträcka på närmare tre mil återstår innan förarna återvänder till serviceplatsen i Swansea.
Den punktering som Jaan Mölder ådrog sig gjorde att han tappade klassledningen i Wales Rally GB till Patrik Sandell. Just nu är det alltså läge för både delseger, JVM-guld och JVM-silver för de svenska SMSC-förarna.
- Strålande! Kan jag säga annat än att de verkligen lever upp till våra förväntningar, säger Anders Dawidson, förbundskapten.




2006-12-03: Perfekt utgångsläge för Sandell!
Utgångsläget är det allra bästa för Patrik Sandell i JVM i rally. Guldet är hans - om han tar sig igenom dagens fruktade sträckor nordost om Swansea. Regnet har vräkt ner och det kommer att bli svårkört.

24-åringen från Östersund är på väg att slå alla sina vildaste drömmar. Som mycket litet privatteam - med budget därefter - leder han JVM i sin första säsong!

- Jag har sovit gott och läget är bra, det är det, sa han vid frukosten och leendet spelade i mungipan.
- Jag försöker att inte tänka så mycket, utan fokusera på varje kurva och lyssna på Emil (Axelsson, kartläsaren) hela tiden.

De är inte snabbast i klassen, utan tvåa efter estländaren Jaan Mölder.
- Vi får se vad han hittar på. Drar han iväg i tempo får han göra det. Annars är vi bara 5,2 efter honom.
- Å andra sidan tänker vi inte tokladda nu när vi "bara" har att ta oss i mål, menade Patrik.

Den tredje och avslutande etappen av Wales Rally GB är som ett helt SM-rally med 112 km specialsträckor. Och det är inte vilka sträckor som helst utan två fruktade nordost om Swansea - kända för att vara hala även mitt i en torr sommmar. Dessutom körs sträckorna åt motsatt håll jämfört med förra året, vilket betyder att förarna ställs inför nya utmaningar.

Efter nattens stormbyar och ösregn är frågan huruvida det är fäste i kurvorna eller ej.

2004 års mästare, PG Andersson, har tre och en halv minut upp till JVM-ledande Patrik Sandell och det är i första hand dessa två som tampas om guldet. Det ser med andra ord mycket bra ut ur svensk synvinkel.




2006-12-02: Dubbel svensk ledning i JVM!
Östersundsföraren Patrik Sandell leder JVM i första internationella rallysatsning. Det är ett faktum sedan engelsmannen Guy Wilks tvingats bryta med trasig växellåda.

Två i mästerskapet är PG Andersson trots att han ligger på femte plats i Wales Rally GB.

Patrik Sandell kör JVM för att se och lära, garanterat med en av de minsta budgetarna i hela VM-cirkusen. Och så är han i ledning totalt och kan mycket väl bärga guldet i morgon!

- Ja, det rullar på bra. Vi försöker att undvika alla misstag och har därför inte ens haft en punktering, säger Patrik.
Han är också nära klassledning i Wales, endast estländaren Jaan Mölder är före.
- Vi ska öka nu och försöka gå om honom, fortsätter Patrik.
Avståndet fram till Mölder är endast 2,8 sekunder och mer än halva rallyt återstår.

För PG Andersson, som jagar sitt andra JVM-guld vilket ingen förare tidigare lyckats med, har dagen inneburit ännu en punktering.

- Jag har tappat räkningen på hur många däck vi bytt. Men ännu återstår några av de 22 vi får använda totalt, säger PG.

Förarna är nu ute på dagens andra runda, där samtliga tre sträckor från förmiddagen ingår - samt en superstage inne i Millennium Arena i Cardiff. Dit väntar över 30 000 åskådare men så är det också den enda inomhussträckan i hela Rally-VM.




2006-12-02: Fortsatt guldchans för PG och Sandell.
PG Andersson tvingades bryta på dagens sista sträcka med trasig bakaxel och punktering fram. Han finns ändå med i JVM-striden eftersom han kan starta om i morgon. Med i striden är också Patrik Sandell.

Sandell har kört på säkerhet hela dagen med sin Renault Clio.
- Kanske till och med för försiktigt, säger han med tanke på att han "bara" är femma i klassen.
- Jag vet att jag kan köra upp mig till en tredjeplats i morgon och det ska jag göra, fortsätter Patrik Sandell.

Leder klassen gör Kris Meeke, men för att ha ska nå JVM-guldet fordras att alla framför honom i tabellen blir poänglösa. Då är engelsmannen Guy Wilks ett mycket större hot mot svenskar, speciellt som han går till nattvila som ledare i JVM.

Patrik Sandell är tvåa, PG Andersson trea.
- Det är inte min säsong i år, så är det, suckar PG Andersson.
Ett stag till bakaxeln i hans Suzuki gick sönder på dagens näst sista sträcka. PG lagade det genom att binda fast den med spännband, en lösning som höll cirka sju kilometer in på sista sträckan. PG fortsatte ändå, men styrde åt sidan när vänster framhjul punkterade.

- Vi startar om i morgon och hoppas att det äntligen håller hela vägen i mål, säger PG:

I klassen Grupp N4 leder finländaren Anton Alén, 1.11,7 före Patrik Flodin som i sin tur är 1.11,2 före Oscar Svedlund.
Marcus Grönholm leder Wales Rally GB totalt inför den andra etappen som körs i morgon lördag då dagen avslutas inne på Millennium Stadion i Cardiff.




2006-11-28: PG fick ingen upprättelse.
Rallyföraren PG Andersson fick ingen upprättelse hos FIA. Det internationella förbundet valde istället att lita till funktionärens ord och därmed kvarstår diskvalificeringen.

Den svenska rallystjärnan är redan i Wales där rekognoseringen pågår inför helgens JVM- och VM-final.
- Han är oerhört besviken, det är han. Men också oerhört fokuserad på att vinna helgens tävling, säger Göran Olsson, affärsrådgivare åt den värmländske föraren.

Om PG Andersson och hans co-driver lyckas skaka av sig obehaget och köra ifrån sina konkurrenter i Wales Rally GB blir de första ekipage som vinner JVM för andra gången. PG och Jonas vann JVM 2004.

Förutom PG Andersson startar även Patrik Sandell, Östersund, även han med guldvittring i JVM, samt Grupp N-förarna Patrik Flodin, Hedemora och Oscar Svedlund, Karlstad. De sistnämnda är på jakt efter klassegern i tävlingen. Även den lovande 20-åringen Calle Ward är i Wales för att genomföra rekognoseringen för att lära sig göra egna noter på sträckorna.

JVM-ställningen inför Wales Rally GB
1. Urmo Aava (EE) 30
2. PG Andersson (S) 29
3. Patrik Sandell (S) 28
4. Guy Wilks (GB) 26
5. Konrad Rautenbach (ZW) 25




2006-11-27: PG hoppfull efter hearing.
Hearingen i Paris, kring rallyföraren PG Andersson och den otillåtna service som en funktionär anser sig ha sett, är avslutad. Det internationella bilsportförbundet FIA meddelar sitt beslut imorgon.

PG Andersson utropades som segrare i Rally Turkey, och hyllades som Juniorvärldsmästare. Men en funktionär tyckte sig se en av mekanikerna skriva på PG Anderssons bil i en zon där detta inte var tillåtet. PG hävdar å sin sida att han plockade bort luftfilterboxen för att se om motorfästet var trasigt. I den aktuella zonen var det tillåtet för bilens besättning att skruva på den.

- Det kan gå hur som helst imorgon, men det känns bra, säger PG.
- En av de bilder som fanns som bevis visade sig föreställa Guy Wilks bil, och det tycker inte jag stärker deras trovärdighet, fortsätter PG.

Mötet hos FIA International Court of Appeal avslutades vid lunchtid, efter ett par timmars förhör. Förutom PG deltog också hans kartläsare Jonas Andersson, teamets förste mekaniker Nick Jones, teammanager Paul Wilding, advokat Nigel R M Heath samt ett oberoende vittne Geoff Jones.

PG och Jonas Andersson begav sig omedelbart efter mötet till flygplatsen för att ta sig till Cardiff och morgondagens rekognosering inför finalen, Wales Rally GB. Om morgondagens beslut blir positivt för det svenska teamet kan de vara juniorvärldsmästare innan start. Om inte är det så många som sex förare som har möjlighet att vinna JVM totalt.

Ställningen inför finalen:
1. U. Aava (EE) 30p
2. PG Andersson (S)29p
3. P. Sandell (S) 28p
4. G. Wilks (GB) 26p
5. C. Rautenbach (ZW) 25p
6. J. Beres (SK) 22p
7. K. Meeke (GB) 20p


// www.sbf.se.




2006-10-08: Hårdkörning väntar svenskarna i Rally-JVM.
Från strandliv till hårdkörning. De svenska förarna i Junior-VM är redan på plats i Turkiet för att hålla ställningarna. När två deltävlingar återstår leder PG Andersson med en poäng före Patrik Sandell. Asfaltläggaren PG Andersson från Årjäng laddar med en lång vilodag på stranden utanför Antalya. - Mitt skinn tål det. Det är värre med den där rödlätta Östersundaren, han blir lätt svedd, säger PG Andersson skämtsamt.

Det råder ett vänskapligt psykkrig mellan de två rallyförarna. PG vann JVM 2004, och leder årets serie när två deltävlingar återstår.

- Den usliga poängen han är före ska vi ta ifatt i helgen, säger Patrik Sandell som vilar på hotellbalkongen och tänker sig en joggingrunda när solen slutat gassa..

Det som talar för Sandell i JVM är att han som rookie har en delseger hittills och två andraplatser i sina första starter på internationell nivå.

- Men jag har vunnit de två senaste åren i Turkiet så det här är ”min” tävling, kontrar PG.
Båda vet vad som väntar; tre dagars intensiv körning på hårt packade sandvägar där förrädiska stenar kan göra livet surt för rallyförarna.

- Det gäller att vara extra skärpt och att inte ladda för fullt hela tiden, utan köra klokt, säger Patrik Sandell.

Totalt ska de köra 19 specialsträckor i bergen ovanför Kemer, oftast med en slänt på utsidan av vägen och en vall på insidan. Förutom den inbördes kampen, får svenskarna slåss om JVM-titeln mot engelsmännen Guy Wilks och Kris Meeke, samt estländaren Urmo Aava.

- Det gäller att ta poäng från de andra, och att ha Patrik bakom sig, konstaterar PG Andersson.
- Jag hade egentligen inte väntat mig att vara tvåa redan i år. Men nu vill vi gärna ha en ädel medalj, säger Patrik Sandell.

Ställningen i JVM inför Turkiet
1. PG Andersson, 29 poäng
2. Patrik Sandell, 28 p
3. Guy Wilks (GB), 21 p
4. Urmo Aava, (EE) 20 p
5. Conrad Rautenbach (ZW), 17 p


// www.sbf.se.




2006-09-29: Rally SM, Joge leder Östgötarallyt.
Östgöten Jimmy Joge är nära sitt första SM-guld i tyngsta rallyklassen. Efter första etappen i Östgötarallyt leder han före en annan av de unga förarna, Patrik Flodin.

Ännu så länge är bara fyra av totalt tio sträckor avverkade och differensen mellan Joge och huvudkonkurrenten Thomas Rådström är 5,7 sekunder.

- Det hela går ut på att åka fort och vi ska försöka göra det i morgon, säger Rådström som tappade fem-sex sekunder i ett vägbyte där han hamnade under en banderoll.

Att Patrik Flodin, Ilsbo, är totaltvåa är förvånande, eftersom vinnaren av Finnkampen Motor kör en otrimmad bil.
- Jag är förvånad över att de andra inte åker fortare. Jag tycker jag fegbromsar alldeles för mycket och håller tillbaka. Fast jag vill gärna vinna SM-guldet i min klass, säger Flodin.

Fortsätter han och Motalaföraren på samma sätt i morgon lutar det åt att nästa generation rallyförare tar över.
- Målsättningen idag var att ta i lite så vi går ut sist i morgon och kan ha kontroll på de framför. Det känns verkligen bra, säger Jimmy Joge.


// www.sbf.se.




2006-09-28: Wigren avgör SM-valören i helgen.
Supercupen vann han och medalj i Rally-SM blir det. Vilken valör det avgör Jonas Wigren på hemmaplan i Östgötarallyt.

Han har inget guld förut, Valdemarsvikskillen som tävlar för Norrköpings MK i en trimmad Toyota Corolla.
- Det skulle förstås sitta fint och utgångsläget kan jag inte klaga på, säger Jonas.
Han leder klassen trimmat tvåhjulsdrivet med åtta poäng före Christer Steen, Svärdsjö MK, som i sin tur är 14 före PG Andersson, Årjängsföraren som var juniorvärldsmästare 2004 (och som leder JVM i år).

- Alla i toppen har redan strukit en tävling och måste räkna den här sista. Det räcker att jag blir trea eller fyra för att ta guld, säger Jonas.

Men att köra på säkerhet - eller till och med försiktigt - är inte att tala om.
- Nej, du kan inte chansa på att åka lugnt, det kan lätt gå alldeles galet…
- Du måste hitta ditt tempo, men vi ska försöka att åka klokt, fortsätter han med ett skratt.
Tidigare i år har han säkrat totalsegern i populära Supercupen, och tar han sitt första SM-guld i helgen blir han historisk. Ingen har vunnit både Supercupen och SM samma år förut.

- Jag önskar det vore start nu, för pulsen börjar bli hög redan, säger Jonas..

Även om han har hela 22 poängs försprång till PG Andersson, ser Wigren honom som den farligaste konkurrenten.
- Fast vi ska inte snegla på hans tider, och inte låta honom psyka oss, säger Jonas.
Annars har PG redan försökt!
- Ja, han ringde och undrade om jag skulle gasa. Du måste ta i sa han!
- Men jag svarade att jag lägger mig bakom honom, så vinner jag i alla fall. PG kan väl ta JVM-guldet och lämna SM-guldet ifred åt mig, säger Jonas.


// www.sbf.se.




2006-09-27: Minsta rallyklassen är tuffast av alla.
Teoretiskt sett har sju förare möjlighet att vinna SM-guld i allra minsta rallyklassen. I praktiken står det mellan Calle Ward, Jonas Ericsson och Lars Sjöström. Framfarten i Östgötarallyt avgör.

Otrimmat tvåhjulsdrivet är klassen för småbilar och det är här de unga förarna debuterar i SM. Jonas Ericsson, Kolsva MS, är veteranen som har både silver och brons sedan tidigare.

- Maxpoäng i Östgötarallyt är allt som gäller för mig. Jag kommer hellre hem med en skrothög än med ännu ett silver, säger Jonas Ericsson som kör en Civic.

Han kan ta stryk av Lars Sjöström och ändå vinna.
- Den här gången ska erfarenheten tala sitt tydliga språk, säger en omåttligt taggad Jonas Ericsson.

Calle Ward har sätet i sin Clio närmare golvet än alla andra.
- Jag vill ha lite luft mellan hjälmen och taket, säger Calle är 198 cm i strumplästen.
20-åringen från Molkom leder klassen och kan vinna Junior-SM ”på köpet” även om han inför start är tvåa där. Fast då får han inte göra som senast i Hässleholm, då han inledde så brutalt att det gick över styr redan i första sväng, på första sträckan – första tävlingsdagen!


// www.sbf.se.




2006-09-27: Fortast vinner av Flodin och Thorszelius.
Patrik Flodin i nyrenoverad Subaru mot Mats Thorszelius i E85-driven Mitsubishi. En av dem vinner SM-guld i Östgötarallyt - den som kör fortast!

Den 22-årige Flodin från Ilsbo slog igenom förra året då han klev in i klassen otrimmat fyrhjulsdrivet. I ett huj uppfyllde han mångas förhoppningar om en ny, framtida stormästare. SM-guld i år är ett delmål, men rullningen senast i Hässleholm naggade den förhoppningen i kanten.

- Det var väldigt onödigt. Vi ledde ju och skulle ju bara ta bilen i mål, suckar Patrik.

Tur ändå för publiken. För hade Patrik bärgat guldet redan i Hässleholm, hade han inte startat i Östgötarallyt.
- Nej, då hade vi nog lagt pengarna på en utlandsstart istället.
Tur också för Mats Thorszelius, regerande mästare och veteran i Rally-SM. Uppsalaföraren har skuggat Flodin hela säsongen, och efter ungtuppens rullning är det fördel Mats:

- Det känns i hela kroppen att det är dags för final, man blir lite inåtvänd, säger han.

Thorszelius har laddat upp på bästa sätt: Som nybliven pappa till Theo, nu två månader, är han pappaledig två dagar i veckan.

- Onekligen ett nytt perspektiv på tillvaron. Till med så att rally inte är hela tillvaron längre, säger Mats.
Fast det hindrar inte att han bytt till stora bromsar på sin Mitsubishi. Konverterade till E85-bränsle gjorde han tidigare i somras.

- Nu händer det nåt när man kliver på pedalen, oavsett det är gas eller broms, säger han.
35-åringen har också provat ett helt nytt grepp, en mental rådgivare.
- Så ”Kotten” från Ilsbo ska få åka om han ska få nåt guld, säger Mats.
Den av de två som vinner klassen i Östgötarallyt tar också SM-guld, så jämt är det.


// www.sbf.se.




2006-09-26: Aktiv helg för 1000 bilsportare.
Närmare 1000 personer är engagerade i helgens manifestation inom svensk bilsport. Hälften är funktionärer antingen i Östgötarallyt eller i STCC-finalen – och de andra är antingen teampersonal eller startande.

Östgötarallyt lockar 89 startande, och 153 förare är anmälda till STCC-helgen på Mantorp. Lägg därtill alla mekaniker och övrig teampersonal. För att bilsportens stora manifestation i och runt Linköping är över 500 funktionärer aktiva i helgen.

- Jag tror att vi i dagsläget snurrar på drygt 350 funktionärer totalt i Östgötarallyt, säger Sievert Lindqvist, eldsjäl i Norrköpings MK.

Grundtanken är att samtliga tio klubbar som jobbar med rallyt - Boxholms MK, Finspångs MS, Linköpings MS, MK Scandia, SMK Motala, SMK Östgöta, Västra Östergötlands MK, MSK Kvarnvingarna, Norrköpings MK och Östergyllen RC - bemannar en specialsträcka vardera.

- Fast vi har försökt undanta Scandia MK, eftersom de har hand om STCC också, fortsätter Sievert Lindqvist.
Där behövs det också ett stort antal funktionärer. Mat är beställt till 170 personer.
- Många får vi köra ut maten till, för de hinner inte gå ifrån sin postering utefter banan för att äta, säger Maria Bjärud, funktionsärsansvarig, starter och biträdande tävlingsledare under STCC på Mantorp Park.

Tillkommer gör alla grindvakter, programförsäljare, parkeringsvakter, städpersonal etcetera. Men det gör det i rally också.

- Rally är väldigt funktionsärskrävande eftersom det inte är någon fast arena vi kör på, säger Sievert Lindqvist.
Sammantaget betyder det att den kommande motorhelgen med Östgötarallyt och STCC sysselsätter närmare 1000 personer.
Lägg därtill att Östgötaklubbarna hoppas på 30 000 personer som följer rallyt ute i skogarna, och till STCC väntas upp emot 25 000 åskådare.

- Håller bara vädret i sig blir det en toppenhelg och jag hoppas verkligen att lokalbefolkningen tar tillfället i akt och går ut och tittar på våra stjärnor, avslutar Kåge Schildt, förbundsordförande i Svenska Bilsportförbundet.


// www.sbf.se.




2006-09-25: Fördel Jimmy Joge inför Östgötarallyt.
Det är fördel den unga generationen. Men Thomas Rådströms erfarenhet väger tung inför finalen i Rally-SM.
- Jag tänker inte fundera för mycket, utan bara köra på, säger Jimmy Joge, östgöten som kan vinna guld på hemmaplan.

Inför Östgötarallyt i Linköping delar Jimmy Joge, SMK Motala, ledningen med veteranen Mats Jonsson, Forshaga MC. Jonsson jagar sitt 13:e SM-guld, medan Joge bara har ett – från 2001 då han vann Junior-SM. Blott 27-årige Joges fördel ligger i att ett delresultat räknas bort och han har en nolla från South Swedish Rally då han var sjuk och inte kunde starta. Jonsson kan bara byta ut en tredjeplats mot någonting bättre, och det ger honom maximalt fem nya poäng.

- Vi tänker köra på för fullt, för det är lätt att göra misstag om man slår av på tempot, säger Jimmy Joge.

Joge kör sin andra säsong i Peugeot Sport Sveriges 206 WRC. En av landets modernaste och mest högteknologiska rallybilar. Ett jetplan på fyra hjul som framförs på smal och krokig grusväg. Det är därför som 40-årige Thomas Rådström blir en farlig konkurrent. Han har ett brett register från 1994 till 2002 då han körde hela eller delar av Rally-VM. Vännäsföraren har bland annat pallplaster för både Toyota, Mitsubishi, Citroën och Ford. Fast nu kommer han i Rally Team Olsbergs ena Subaru S 10 WRC.

- Den och Jimmys bil är de modernaste och bästa i hela startfältet, konstaterar Thomas Rådström.

Den forne VM-föraren har fyra SM-guld och han totalvann då Joge låg sjuk. Motalaföraren har å sin sida tre totalsegrar av fem körda SM-deltävlingar.

- Hittills har vi varit ett vinnande par. Hoppas det fortsätter så, säger kartläsaren Mattias Andersson som åkt med Joge de senaste tre tävlingarna.

- Vi siktar på att vinna totalt i Linköping, det är det enda som räknas eftersom vi inte kan påverka resten, säger Thomas Rådström.

För det räcker med att Jimmy blir trea, då tar han sitt första SM-guld och det i prestigetunga klassen trimmat fyrhjulsdrivet.


// www.sbf.se.




2006-09-19: Mästaren Holmqvist sadlar om direkt.
Fyra mästare ska koras bland de 89 som startar i Östgötarallyt. Ändå kommer det en alldeles färsk guldmedaljör till start, Jimmy Holmqvist.

- Vi tänker köra Rally-SM nästa år. Nu är vi bara med för att komma igång, säger rallycrossmästaren.

För bara några veckor sedan vann han överlägset SM-guldet i den supernationella klassen i rallycross. Då sa Hoforsföraren att han skulle byta sportgren till 2007, och därmed återuppta sitt rallyåkande.

- Fast jag har inte kört något rally sedan början på 2000-talet, säger Jimmy.
Då skaffade han sig A-förarlicens i en Volvo 240, Grupp H. Sedan har han kört rallycross i en Volvo S40, ombyggd till bakhjulsdrift.

- Det här bli premiär med framhjulsdrivet, så jag har inga som helst ambitioner i Östgötarallyt, fortsätter han.

26-åringen kommer med en nybyggd Ford Fiesta i otrimmat tvåhjulsdrivet. Där kommer han att möta hårt motstånd, både bland unga och lite äldre etablerade förare. Så många som 27 förare ryms i den klassen, varav ytterligare tretton kör en exakt likadan etanoldriven Fiesta som den Jimmy har.

- Vi ska försöka träna lite i höst, så det viktiga är att komma runt och få många mil. Jag bryr mig inte ett dugg om SM-poäng, säger Jimmy.

Istället är han mån om att komma igång, lära sig framhjulsdriften och notläsningen.
- Jag har ingen vidare rutin på noter, så Magnus (Olsson kartläsare) och jag behöver komma ihop oss lite.
Faktum är att helt oprövade är de inte när de kommer till Linköping och Östgötarallyt. De tänker åka DM på hemmaplan redan kommande helg.

Sedan väntar rally-finalen. När anmälningstiden gick ut igår innehöll listan 89 förväntansfulla förare och kartläsare.
- Det är vi väldigt nöjda med. Vi hade målet att kliva över 80 strecket, och det har vi uppnått, säger Stefan Thaleman, tävlingsledare.

Startfältet ska nu seedas så att den som förmodas köra fortast startar sist i sin grupp.
- Det upplever publiken som mycket positivt. Första startande åker fort, och sedan går det bara fortare och fortare till dess att hela elitgrupp A passerat, säger Lasse Jonsson, projektledare för Rally-SM.

Första start är 16.30 fredagen den 29 september på Stora Torget i Linköping och då väntar 110 km fördelat på 10 specialsträckor på de tävlande.


// www.sbf.se.




2006-09-18: Unik bilsporthelg stundar i Linköping.
Kommande månadsskifte blir en manifestation för svensk bilsport, då både STCC - kungaklassen i racing - och Rally-SM för första gången avgörs samtidigt i Linköpings närhet.

Ett unikt samarbete görs med lokaltidningen 3:an som presenterar de både eventen fylligt i sina kommande två nummer.
- Med en mediapart som håller samma fart som rally och STCC hoppas vi på en folkfest, säger Simon Johansson.
Han är den som sytt ihop det hela för Östgötaklubbarnas räkning och han gläds förstås åt att få ut information om de båda stortävlingarna till 121000 läsare från Mjölby och Linköping upp till Motala.

- Bomben kommer vecka 39, då vi släpper både startlistan och kartan till Östgötarallyt i 3:an. Mig veterligen har det aldrig hänt förr i en sådan omfattning, fortsätter Simon Johansson.

STCC är kungaklass i svensk racing och traditionsenligt är det Grande finale varje år på Mantorp. I år sammanföll det med finalen i Rally-SM.

- Vi har inte haft avgörandet i både rally och racing tidigare i samma område och samma helg. Att det sedan inte är avgjort vem som blir mästare i någon av klasserna borde locka ut publiken, säger Kåge Schildt, förbundsordförande i Svenska Bilsportförbundet.

Publiken får möjlighet att ta pulsen på stjärnförarna under fredagen, då autografer skrivs på Stora Torget i Linköping. Senare under eftermiddagen rullar rallykaravanen ut ur Linköping, innan Östgötarallyt avslutas på Garnisonen under lördagen.

STCC kör sitt finalrace på söndagseftermiddagen, i år med Kung Carl XVI Gustaf som officiell prisutdelare.
- Det är alldeles fantastiskt! STCC är kungaklassen i svensk racing, så vad passar bättre än att kungen själv delar ut priset, säger Thomas Lindskog, styrelseordförande i STCC AB.

Till Mantorp kommer också de fyra vinnarna i Rally-SM för att visa upp sig.
- Det kommer att bli en stor fest, försäkrar Thomas Lindskog.


// www.sbf.se.




2006-05-10: Flodin vann överraskningen "Dagen före".
Minitävlingen "Dagen före" SM-tävlingen Sapa South Swedish Rally vann stjärnlöftet Patrik Flodin. Han hade inga svårigheter att gå från fyrhjulsdriven Subaru till en standard-Volvo, vilket var det förarna överraskades med på presskonferensen.

Vetlanda är skådeplatsen för helgens deltävling i MBAB Rally-SM och favorit i den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen är 22-åringen Patrik Flodin. Och ska man gå efter dagens "förtävling" blir han svår att knäcka.
- Jättekul att få köra Volvo Original igen. Jag hade gärna åkt några varv till, säger Patrik som tidsmässigt tvålade till några av konkurrenterna då de körde sina ordinarie tävlingsbilar!

Media och några toppförare i varje klass var samlade vid Vetlandas speedwayoval, som var depå idag. Istället nyttjades en väg alldeles intill som specialsträcka.
De två "tyngsta" namnen från trimmade fyrhjulsdrivna klassen fick kasta in handduken tidigt. Dick Wicksell kunde inte köra Volvon, han fick helt enkelt inte plats med sin vänsterfot i pedalstället. Men sin Subaru WRC har han byggt om så han ska kunna köra trots avsliten hälsena.
Även Jimmy Joge gav sig direkt. Han lider för stunden av magsjuka, och tvingades bryta. Tvåa efter Flodin blev nu Jonas Ericsson och trea hemmahoppet Patrik Ottosson.
Första start i Sapa South Swedish Rally äger rum på fredag 10.45 på Torget i Vetlanda.


// www.sbf.se.




2006-04-20: Hälsenan av på SM-ledande Wicksell.
Han har prisskåpet fullt med internationella pokaler från mc-karriären. Men när Dick Wicksell skulle motionsåka med sönerna gick hälsenan av. Bara några veckor innan gruspremiären i MBAB Rally-SM där han leder huvudklassen!

Vänsterbenet är gipsat upp till knät och får inte belastas under de närmaste månaderna.
- Det hade varit bättre om det varit högerfoten, för att gasa frestar på mindre, suckar Dick.
För några planer på att avstå gruspremiären i Sapa South Swedish Rally har inte Uppsalaföraren.
- Nej det fixar jag ihop med doktorn. Vi ska bygga en sko som belastar benet istället för fotleden.

Numera är det ett SM-guld i rally som hägrar för den forne SM-, EM- och lag-VM-vinnaren i enduro. Han totalvann Bergslagsrallyt i januari med sin knallgula Subaru WRC, men sinkades av växellådsproblem i Snowrally. Inför den tredje deltävlingen, som körs den 12-13 maj i Vetlanda, leder han den trimmade fyrhjulsdrivna klassen med en ynka poäng.
- Ett benbrott läker på fem-sex veckor så det hade jag föredragit, för mjukdelarna tål ingenting, säger han.

Efter alla år på motorcykel sätter knäna stopp för fortsatt elitsatsning. Men hans tre söner tävlar, och två av de var på träningsläger på Gotland under påsk. Då skulle förstås pappa visa hur man gör!
- Det fåniga var att jag hade båda fötterna på fotpinnarna i en lång vänsterkurva. Det måste ha varit någonting som slog upp och slog av hälsenan, säger Dick.
- Men jag får väl bygga om pedalstället om det blir för trångt i bilen. Det är inte värre än så för köra det ska jag!


// www.sbf.se.




2006-04-02: Enhälligt omval av Kåge Schildt.
Kåge Schildt omvaldes enhälligt som ordförande för Svenska Bilsportförbundet vid dagens Förbundsmöte i Knivsta.
De 41 förbundsdelegaterna var helt eniga i sitt beslut då mötesordförande, landshövding Björn Eriksson, ställde frågan.

Det blev även omval av de tre ledamöterna Kenneth Thorén, Carleric Johansson och Hans Hillebrink.

- Jag vill tack för förtroendet och jag är säker på att vi får ett nytt spännande år för bilsporten. Med många nya namn som kommer att dyka upp och göra oss stolta och glada, sade Kåge Schildt.

Svenska Bilsportförbundets styrelse består därmed av ordförande Kåge Schildt, Åstorp, Kenneth Thorén, Järfälla, Hans Hillebrink, Stockholm, Carleric Johansson, Söderhamn, Monica Möller, Helsingborg, Pierre Ellison, Säffle och Sören Johansson, Linköping.


// www.sbf.se.




2006-04-02: Öppet brev till media.
Efter tidningen Expressens skriverier om och kring MBAB Rally-SM, dess huvudsponsor ModulBygg AB och Svenska Bilsportförbundets marknadschef Magnus Öhrström har vi samtliga konferensdeltagare vid förbundsmötet beslutat oss för att skriva detta Öppna brev till media.

Med brevet vill vi poängtera att vi står helt eniga bakom vår marknadschef Magnus Öhrström, företaget ModulBygg AB och MBAB Rally-SM. Vi ser med tillförsikt fram emot ett givande mästerskap, där vi för första gången någonsin har ett företag som går in och satsar på att lyfta serien ytterligare tillsammans med oss.

Vi finner det anmärkningsvärt, att en av landets största tidningar återigen anser det lämpligt att smutskasta de företag som önskar samarbeta med svensk bilsport. Att några personer sedan okritiskt väljer att ytterligare förstärka Expressens skriverier - genom anonyma inlägg på olika webbsidor - tar vi bestämt avstånd ifrån.

I år är det 70 år sedan Svenska Bilsportförbundet bildades. Under alla år har klubbmedlemmar runt om i landet, i demokratisk anda, valt förbundsdelegater att föra deras talan och slå vakt om deras intressen på det årliga Förbundsmötet. Enligt stadgarna utses totalt 41 förbundsdelegater, representerande landets alla tolv distriktsförbund, samtliga närvarande på Nova Park i Knivsta 1-2 april 2006.
Bakom denna skrivelse ställer sig också de konferensdeltagare som under lördagen fanns på plats. Totalt cirka 100 personer.


Nova Park, Knivsta, 2006-04-02

Undertecknat:
Svenska Bilsportförbundets 41 förbundsdelegater
Övriga konferensdeltagare (under lördagen)


// www.sbf.se.




2006-02-15: ModulBygg namnger Rally-SM.
MBAB Rally-SM – det blir namnet nu när ModulBygg AB går in som samarbetspartner till Svenska Bilsportförbundet. Avtalet är tvåårigt och i flermiljonsklassen.
- I Östersund klistrar vi dekaler på framrutorna, myser Lars Jonsson, projektledare för serien.

Traditionsrika Rally-SM går en ny vår till mötes. Startordningen, där den snabbaste går ut sist i sin klass, har fallit väl ut och många unga, lovande förare är på väg att etablera sig i elitskiktet. Kommande helg i Östersund startar 100 SM-ekipage, en fördubbling mot förra året.
- Vi har arbetat långsiktigt med att höja statusen och nu går vi in i en ny era, säger Magnus Öhrström, marknadschef på Svenska Bilsportförbundet.

Ett nyligen ingånget avtal med ModulBygg AB innebär att serien får namnet MBAB Rally-SM!
- Dekaler till de tävlandes framruta är redan framtagna, och ska sättas på plats under Snow Rallyt, säger Lars Jonsson.
- I Rally-SM ser vi möjligheten att profilera oss, och samtidigt stötta och få fram nya talanger inom sporten, säger Hans ”Hasse” Pettersson, företagsledare för ModulBygg AB.

ModulBygg har stöttat en rad förare genom åren: Dick Wicksell, Roger Enlund, Martin Jansson och Daniel Gustavsson. Det avtal som nu är signerat är tvåårigt, med option på en fortsättning.

- Vi vill redan nu fortsätta längre, för annars blir det ingenting med det hela, menar Hasse Pettersson.
ModulBygg har drygt 30 anställda som arbetar med vattenskador, fastighetsskötsel och att bygga fler våningar på höghus, i första hand i Stockholmsområdet.

Självklart är både Hasse Pettersson och Lars Jonsson på plats i Östersund under Snow Rally.
- Jag brukar hålla en låg profil, men nu börjar de flesta känna igen mig så det blir allt svårare att vara inkognito, säger Hasse Pettersson.

- Om inte annat så kan vi hjälpa funktionärerna att klistra fast dekalerna på framrutan, säger Lars Jonsson.
Från förbundshåll är namnsponsorn en viktig del av MBAB Rally-SM, men det finns mer att förbättra.
- Vi fortsätter ha fokus på att höja statusen och kvalitén ytterligare på bland annat tv-produktionen. Med starka aktörer kan vi skapa ännu bättre tävlingar och ge våra talanger de bästa förutsättningarna att komma vidare i karriären, säger Magnus Öhrström


// Annemo Friberg, www.sbf.se.




2005-11-16: Seedade elitgrupper i Rally-SM.
En elitgrupp med 40 ekipage i täten. Så är tanken att 2006 års Rally-SM ska starta. De 40 platserna fördelas procentmässigt mellan bilklasserna i förhållande till det totala antalet startande, och långsammast går ut först.

Fredagen den 13 januari startar Rally-SM 2006 i Ludvika med deltävlingen Bergslagsrallyt. Den gamla seedningen ersätts av en ny, modernare startordning.
- Med en elitgrupp får vi förare som får utrymme att lysa som de stjärnor de är, säger Lasse Jonsson, nytillträdd som projektledare för Rally-SM.

Varje deltävling inleds med otrimmat 2 WD. Klassens ledare startar sist och följs av långsammaste i trimmat 2 WD. Sedan kommer 4 WD i samma ordning.
- För åskådarna och media blir det intressant och lätt att förstå, fortsätter Lasse.
Han ser det som ett ypperligt incitament för förare som "vill upp", för med det här systemet finns det ett par steg upp att ta inom ramen för Rally-SM.
- Vi gör undantag för JSM och 4 WD, där det hela tiden ska vara minst 16 förare.

Efter den första gruppen om 40 förare kommer en ny grupp med lika många tävlande på samma sätt. Lasse har naturligtvis redan räknat på fördelningen, och utifrån en nyligen genomförd tävling blev startordningen 11 stycken Otrimmade 2 WD.
- Elva otrimmade 2 WD i elitgrupp 1 måste vara tillräckligt för att med marginal få med klassens huvudkandidater till SM-medaljerna, menar Lasse Jonsson.


: publicerad 2005-11-16 av Annemo Friberg, www.sbf.se.




2005-08-20: Ang. olyckan i Rally Österlen.
En olycka inträffade under Rally Österlen i Tomelilla. En person uppges vara allvarligt skadad.
Sedan SM-förarna passerat genom specialsträcka 14 inträffade en olycka under Rally Österlen. Ett ekipage i den efterföljande tävlingsklassen gick av vägen och träffade ett träd, vilket orsakade att fyra åskådare fördes till lasarettet.
Räddningspersonalen var snabbt på plats för att ta hand om de skadade. En person uppges vara allvarligt skadad.


Pressinformation från presschef Annemo Friberg.




2005-08-20: Full fart i Rally Österlen.
2005-08-20 - 16´36 - Nu är det krig i Österlen-skogarna! Det skiljer bara 2,8 sekunder mellan de fyra främsta. Värst är Dick Wicksell, SMK Uppsala med sin Subaru.
SMK Motalas Jimmy Joge skuggar, 1,1 sekund efter i sin Peugeot. Sen har vi veteanen Mats Jonsson som är 2,6 efter Wicksell!
Fjärdeplatsen håller 21-årige Patrik Flodin från Ilsbo. Han är inte bara ung, utan snabb. Han är 2,8 efter Wicksell - i en otrimmad Mitsubishi till skillnad mot trion framför som samtliga kör WRC-trimmade fullblodsraketer!

2005-08-20 - 11´09 - Nyss fyllda 21-årige Patrik Flodin leder Rally Österlen när SM-förarna går in för service i Tomelilla. De har då kört fyra sträckor.
Tvåa är Jimmy Joge, i en trimmad fyrhjulsdriven Peugeot 206 WRC. Medan Patrik kör en otrimmad Mitsubishi Lancer. Differensen mellan de två är prick fyra sekunder.
Veteranen Mats Jonsson är först på femteplats.


Pressinformation från presschef Annemo Friberg.




2005-08-18: Rally Österlen - de ungas genombrott?
Helgens Rally Österlen kan gå till historien som tävlingen då de unga tog över. Då Jimmy Joge totalvann och då ”Patrikarna” Flodin och Sandell – nyss fyllda 21 respektive 23 år – vinner de två otrimmade klasserna.

Patrik Sandell förbereder sig med att testa på vägen ner från Östersund till Tomelilla – i Växjö.
- Fast mest nytta har jag nog av tävlingen jag körde i Tjeckien. Kan vi överföra spårvalet från asfalten till gruset där vi kan sladda mer, då ska det gå fort, säger Sandell.
Fast Renaultföraren lär få det svettigt med Peugeots Robin Sandberg, Växjö, som bara är några poäng bakom Patrik i tabellen för otrimmat tvåhjulsdrivet.

21 är ju ostraffbart, så nu när Patrik Flodin, Ilsbo, precis nått den åldern var det väl sjutton om inte hans otrimmade fyrhjulsdrivna Mitsubishi skulle hålla hela vägen till målet. Flodin ledde klart sin klass i den finska VM-rallyt nyligen – men fick ge sig på sista sträckan med trasig växellåda.
- Den här helgen är min, hälsar han nu konkurrenterna.
Värsta hotet lär komma från ”gamlingen” Mats Thorszelius, Uppsala, och etablerade Oscar Svedlund, Karlstad, i likadana bilar.

Den hårt trimmade fyrhjulsdrivna WRC-klassen brukar veteranen Mats Jonsson från Forshaga vinna. Men när Motalas Jimmy Joge fick Peugeotteamets styrning i den superhäftiga 206:an så gick det undan. Senast det begav sig i SM-sammanhang vann Joge. - Det ska bli riktigt roligt att köra den bilen igen, säger Joge.
Under sommaruppehållet har han ägnat sig åt racing, där han imponerat i nya succéklassen JTCC.

Både Jimmy Joge, Patrik Sandell och Patrik Flodin ingår i Svenska Bilsportförbundets stora satsning på juniorer – Swedish Motorsport Challenge, SMSC.
Rally Österlen är första SM-rallyt någonsin i och runt Tomelilla. Det är den fjärde deltävlingen av fem, och de knappa tio milen specialsträckor körs på lördag. Totalt startar ett 50-tal förare från hela landet, samt lika många i supportklassen Volvo Original.


Pressinformation för fri publicering, Ytterligare info lämnas av presschef Annemo Friberg, 070-55 411 70




<- Tillbaka

 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.