"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { if (!empty($row['id_1'])) { $result1 = mysqli_query($link, "SELECT id,id_1,namn,url,logo,ej_src FROM reklam WHERE id_1 = '100' ORDER BY RAND() LIMIT 1") OR die (mysqli_error()); while ($row1 = mysqli_fetch_array($result1)) { echo "   "; echo ""; } } else { echo "   "; echo ""; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Pressrelease

Pressinfo från Sjöström Motorsport.



2006-11-01: Sjöström Motorsport 2006, säsongen som varit!
Teamet gjorde tävlingsdebut i rally 2002 och har på bara fyra år gått från att vara nybörjare till att nu omnämnas med respekt bland konkurrenterna i den svenska eliten. En långsiktig och målmedveten satsning har gjort att vi är där vi är idag.

Nu är det ju, som alla vet, inte så enkelt att lyckas nå Sverige-eliten i rally, utan det krävs mycket mer än så. Men grunden i det hela och det som vi alltid faller tillbaka på i de stunder när allt inte bara går bra är att vi trots allt gör detta för att det är det roligaste vi vet. Det driver oss att hela tiden utvecklas och hitta nya vägar för att nå våra mål. Vi vet att skillnaden mellan succé och fiasko är hårfin och därför är vi aldrig riktigt nöjda. Det finns alltid saker att förbättra i det stora maskineri som krävs för att driva en satsning av den här storleken.

Efter en övertygande körning under tävlingsåret 2006 så kan Sjöström Motorsport titulera sig svenska juniormästare och silvermedaljörer i "stora SM"!

Vi ser tillbaka på en säsong där vi verkligen tog klivet in i tätstriden. Man ska ha det där lilla extra flytet för att lyckas fullt ut men de högre makterna har många gånger varit vår motståndare. SM-säsongen började strålande bra med två raka klassvinster men därefter började det gå ?troll i maskineriet?. Det började med en ?rullning? på det första testet inför grussäsongen och med en nyinköpt bil fick vi bryta de tre följande SM-deltävlingar p g a materialfel. Men det var bara att bryta ihop och att komma igen? Så på den sjätte och sista SM- deltävlingen fick vi verkligen bevisa att vi är snabbast när grejerna håller, det blev klassvinst igen! Trots att det känts otroligt tungt under delar av säsongen har vi dock aldrig tvivlat på det vi gör utan vi har hela tiden vetat att det skulle ge utdelning.

Säsongens mål är uppfyllt - seger i JSM! Efter en klar seger i årets avslutande deltävling så kan vi konstatera att det räckte för att överta förstaplatsen i tabellen. I stora SM fattades det dessvärre två ynka poäng för att det skulle bli en komplett storslam. Trots det så är alla i teamet strålande glada och mer än nöjda.

Efter den lyckosamma tävlingssäsongen 2006 har teamet nu fått ny energi och börjat samlat kraft till vår förhoppningsvis största satsning hittills, säsongen 2007. Det är dock många pusselbitar kvar som måste falla på plats innan ett slutgiltigt besult tas om teamets framtida fortsättning. Men vi vill i alla fall passa på att tacka alla Er som på ett eller annat sätt stöttat oss under den säsong som varit!


Ni är guld värda!!


Med vänlig hälsning

Lars och övriga i Sjöström Motorsport




2006-09-26: Avgörandets stund är kommen!
På fredag startar Östgötarallyt, årets final för det svenska mästerskapet i rally. Rallyt avgörs på tio specialsträckor, som totalt mäter 98 kilometer, med start och mål i Linköping. Här finner du information, tidplan och startlista för Lars och Pärs klass.

Fredagen inleds med fyra sträckor varav den första och sista är en publiksträcka. Etappmål nås strax efter klockan åtta. Rallyt fortsätter med lördagens första sträcka strax före halv nio och avslutas med målgång strax före klockan 16´00.

Till många aktivas missnöje har det sedan tidigare aviserats att det inte kommer att tillåtas någon genomkörning av sträckorna, sk rekognosering. På den punkten har arrangören, i samråd med notskrivaren Gunnar Barth, ändrat sig lite och kommer nu att tillåta en genomkörning på en av specialsträckorna. Detta för att de tävlande ska kunna bekanta sig med vägkaraktären och hur det harmonerar med arrangörsnoterna.

Efter de tidigare missöden som drabbat Sjöström Motorsport så är det blandade känslor inför kommande rally. Det känns verkligen som det nu är vår tur att lyckas. Vi vet, och kan tillsammans med alla andra se på tiderna, att farten definitivt finns där men ända sedan rullningen på grustestet inför SSR så har de tekniska problemen avlöst varandra. Inför finalen så är bilen genomgången mer grundligt än någonsin så nu hoppas vi verkligen att allt går vår väg. Vi önskar också att turen kommer vara på vår sida när det nu ska avgöras.

Vi beger oss ner till Linköping med två målsättningar. För det första så vill vi bevisa för alla, inklusive oss själva, att vi är snabbast när materialet håller och för det andra så vill vi köra hem bra placeringar i SM samt JSM. Ska jag var helt ärlig så ligger fokus främst på det första. Om det går vår väg så vet vi att det andra kommer med det. Men jag ska dock inte förneka att det har gjorts grundliga uträkningar på möjliga poängställningar vid olika placeringar. Allt för att vara maximalt förberedd på alla tänkbara scenarion.

Det är nu det gäller! allt vi slipat på under två års tid måste fungera nu för att resultatet ska bli det vi jobbat för. Men vi får inte glömma bort att ha roligt - det är ju trots allt därför vi håller på med det här.

Nedan finner du tidplan för tävlingen samt de anmälda i Lars och Pärs klass. Du kommer som vanligt att kunna följa teamets framfart sträcka för sträcka på www.sjostrommotorsport.se!


Tidplan - Östgötarallyt

Fredag 29 sep
14:30 Show på torget
16:30 Start torget
17:00 Service A
17:23 SS 1 2,44 km
17:59 SS 2 5,05 km
18:51 SS 3 11,85 km
19:24 SS 4 2,44 km
19:43 Service B 45 min

Lördag 30 sep
07:30 Service C 20 min
08:21 SS 5 13,96 km
08:55 SS 6 16,89 km
09:47 SS 7 13,28 km
11:19 Service D 20 min
12:35 SS 8 4,00 km
13:06 SS 9 9,90 km
114:01 SS 10 18,19 km
15:12 Service E 20 min
15:42 Mål Linköping


Anmälningslista - Otrimmat 2wd

Förare: Klubb: Bilmärke:
Patrik Johansson, Växjö MS, Ford Fiesta ST
Simon Löfström, Östhammars MK, Renault Clio Ragnotti
Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Renault Clio Ragnotti
Jonas Johansson, MK Ran Askersund, Peugeot 206 RC
Daniel Lundh, Östergyllen RC, Peugeot 206 RC
Robert Eriksson, Eskilstuna MK, Renault Clio
Jonas Olsson, Hässleholms MK, Ford Fiesta ST
Joakim Nyman, Jämtlands MK, Ford Fiesta ST
Jonas Ericsson, Kolsva MS, Hond Civic Type-R
Jimmy Holmkvist, Gestrike Racing, Team Ford Fiesta ST
Anders Gullstrand, Kils MK Bil, Ford Fiesta ST
Fredrik Menck, SMK Motala, Renault Clio Ragnotti
Peter Lundell, Tomelilla MK, Ford Fiesta ST
Lars Näsholm, Sollefteå RRC, Ford Fiesta ST
Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Ford Fiesta ST
Andreas Sjölander, SMK Gävle, Ford Fiesta ST
Calle Ward, Fryksdalens MK, Renault Clio
Daniel Gustafsson, SMK Uppsala, Ford Fiesta ST
Anton Bernats, Strängnäs AMS, Renault Clio
Henrik Karlsson, Ryds MK, Ford Fiesta ST
Joakim Andersson, Linköpings MS, Peugeot 306
Patrik Forsberg, Storumans SK, Ford Fiesta ST
Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Peugeot 206 RC
Johan Andersson, Norrköpings MK, Peugeot 306
Viktor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta ST
Per Eklund, Rasbo MK, Ford Fiesta ST
Mattias Forsell, Älmhults MK, Renault Clio


Hälsningar

Lars & Pär




2006-08-03: SM-rallyt Killingen 5 aug - Laddade för revansch!
På lördag den 5 augusti är det dags för den fjärde deltävlingen i årets Rally SM. Arrangör är Kils MK och tävlingen går under namnet Killingen. Efter ett problemfyllt SSR senast så är det två rejält revanschsugna killar som kliver i bilen på lördag.

Efter sommaruppehåll i halvtid så rullar nu Rally SM vidare till Kil. Det är i skogarna där i kring som poängen ska fördelas i den fjärde av årets deltävlingar. Sommaren har gått åt till dels byggnation av den bil som demolerades på testet inför SSR, men också genomgång och uppdatering av den andra bil som inhandlades. Det är den som kommer att användas även denna helg eftersom bygget av den andra dragit ut på tiden.
? Senast kändes det som en liten chansning att starta med oprövat material men nu är allt genomgånget och utbytt så nu ska det inte vara någon fara, säger Lars. Bilen är i toppskick så nu är det upp till mig och Pär att göra vårt bästa. Har vi bara flytet med oss så vet vi att det kommer att räcka långt.
Denna tävlingen körs endast över en etapp till skillnad från de tidigare deltävlingarna som sträckt sig över två dagar. Hur detta påverkar grabbarna är omöjligt att säga. Ärligt talat så tror jag inte att det spelar någon större roll eftersom de kommer att ge järnet från första metern. Rallyt mäter 249 km varav 91 km är fördelat på tio specialsträckor.
Något som är nytt för i år är att denna tävling körs utan att deltagarna får rekognosera sträckorna i förväg.
- Jag tycker personligen att detta är tråkigt eftersom vi de senaste tävlingarna fått in ett så bra flyt i vår notskrivning men nu är det som det är och det är lika för alla. Det är bara till att göra det bästa av situationen, säger Pär.

I tabellen ligger nu Lars och Pär tvåa samt etta (SM/JSM) och kommer självklart göra sitt yttersta för att fortsätta ligga i toppen även efter denna tävling. Fullständiga tabeller finner du
här...

Nedan finner du en fullständig tidsplan för tävlingen samt de anmälda i Lars och Pärs klass. Du kommer som vanligt att kunna följa grabbarnas framfart sträcka för sträcka på www.sjostrommotorsport.se!


Tidsplan - Killingen - 5 augusti
08:01 Start Scan
08:22 SS 1 11,74 km
08:50 SS 2 9,00 km
09:21 SS 3 5,31 km
09:46 Service A

10:37 SS 4 19,83 km
11:04 SS 5 3,82 km
11:23 SS 6 5,33 km
12:10 Service B

12:55 SS 7 12,10 km
13:19 SS 8 10,04 km
14:39 SS 9 7,68 km
14:15 SS 10 6,53 km
14:48 Service C

15:45 Mål Scan


Anmälningslista - Killingen - 5 augusti

Startnr: Förare: Klubb: Bilmärke:
1 Joakim Nyman, Jämtlands MK, Ford Fiesta ST
2 Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Renault Clio Ragnotti
3 Robert Eriksson, Eskilstuna MK, Renault Clio Sport
4 Henrik Karlsson, Ryds MK, Ford Fiesta ST
5 Patrik Johansson, Växjö MS, Ford Fiesta ST
6 Anders Gullstrand, Kils MK Bil, Ford Fiesta ST
7 Andreas Sjölander, SMK Gävle, Ford Fiesta ST
8 Calle Ward, Fryksdalens MK, Renault Clio Sport
9 Simon Löfström, Östhammars MK, Renault Clio Ragnotti
10 Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Renault Clio Ragnotti
11 Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic Type-R

40 Patrik Ottosson, Vetlanda RRC, VW Polo
41 Lars Lindholm, Skepptuna MK, Peugeot 206 RC
42 Lars Näsholm, Sollefteå RRC, Ford Fiesta ST
43 Peter Lundell, Tomelilla MK, Ford Fiesta ST
44 Viktor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta ST
45 Fredrik Menck, SMK Motala, Renault Clio Ragnotti
46 Anton Bernats, Strängnäs AMS, Renault Clio Sport
47 Mattias Forsell, Älmhults MK, Renault Clio Sport
48 Johan Andersson, Norrköpings MK, Peugeot 306 GTI
49 Johan Kindahl, Norrköpings MK, Peugeot 306 GTI
50 Jonas Johansson, MK Ran Askersund, Peugeot 206 RC

86 Tommie Lindberg, Hällefors MK, Peugeot 306 GTI
87 Petter Fausko, NAF Asker o Baernum Jr, Renault Clio Ragnotti
88 Daniel Lundh, Östergyllen RC, Peugeot 206 RC
89 Mattias Lindberg, Vänersborgs MK, Peugeot 206 RC
90 Per Eklund, Rasbo MK, Ford Fiesta ST
91 Kent Persson, Säffle MC, Suzuki Swift GTI


Hälsningar

Lars & Pär




2006-06-15: Lars Sjöström kör Siljasvängen.
På lördag kör Lars och Pär SMK Hälsinges tävling Siljasvängen i skogarna kring Via, Hudiksvall.
Tävlingen är 41 km lång (varav ca 20 km SS) och består av 2 sträckor som körs två gånger var. Start, serviceplats och mål är beläget till Malsta skola i Via. Första start beräknas gå ca 11,00.
Passa på att komma ut i det fina sommarvädret och heja fram Lars och Pär i skogarna kring Hudiksvall!! (Teamet finns på serviceplatsen från ca 9,00 på lördag om ni vill ha vägbeskrivning eller tips på bra publikplatser ute på sträckorna).


Mästarmöte i Norrköping.
Norrköpings MK anordnade även i år mästarmötet Bilamtrofén på Himmelstalundsområdet i Norrköping. Klubben bjuder in Sveriges rallyelit för tävling i två klasser (2wd och 4wd) och Lars var i år inbjuden till klassen 2wd.
Det bjöds på härligt sommarväder när mästarmötet avgjordes igår. Förarna körde tre kvalåk där de två bästa tiderna räknades ihop inför finalen. I finalen körde de fem snabbaste bilarna i 2wd respektive 4wd.
Lars kvaltid slutade på 02,19,34 vilket räckte till en sjätteplats och därmed inte till någon final. Femte och sista kvalplats till finalen knep Jonas Ericsson på 02,19,09. Jonas blev därmed snabbaste otrimmade bil i klassen. Vann klassen gjorde göteborgaren Leif Peterson i sin VW Golf på 1,07,79.
Vi vill passa på att önska alla våra sponsorer, vänner, familjer och övriga "supportrar" en härlig sommar!!
Kom ihåg att gå in på vår hemsida www.sjostrommotorsport.se för att se de senaste nyheterna om Sjöström Motorsport!

Hälsningar

Lars & Pär




2006-05-16: Tappad SM-ledning efter helgens South Swedish Rally .
Efter en stark inledning på helgens tävlingar så stoppade en krånglande bränslepump jakten på topplaceringar. Teamet startade om på lördagen med tio minuters tillägg och kämpade sig med bra sträcktider under lördagen upp till en slutlig elfteplats.

Efter den sena kraschen på stötdämpartestet en vecka innan South Swedish Rally så var tiden knapp för att ens komma till start i Vetlanda. Att hinna reparera skadorna på bilen var inte att tänka på så det var till att hitta någon bra lösning för att möjliggöra en start i tävlingen. Räddningen blev Lasse Storm som var villig att sälja sin bil trots att han var anmäld till tävlingen.

Efter att ha hämtat hem bilen under natten till söndag så följde ett intensivt arbete med att gå igenom bilen och ändra den så den skulle likna den ordinarie bilen, både i uppförande och till utseendet. Efter många om och men så gick det hela vägen och vi rullade ner mot Vetlanda där det under onsdagen väntade presskonferens och möjlighet till några välbehövliga testrundor.

Efter att ha rekognoserat samtliga sträckor och deltagit i en ceremoniell start på torget i Vetlanda så var det så dags för start i tävlingen. Allt kändes nu väldigt bra, på ett sätt hade vi redan vunnit vår tävling genom att bara ta oss till start efter hur alla planer raserades så sent som en vecka tidigare. Taktiken var nu att vi skulle gå ut och känna oss för och därefter successivt öka tempot. På den första specialsträckan var vi som väntat några extra sekunder bakom täten men allt kändes bra och vi kände att vi kunde börja ta i lite hårdare.

På SS2 så kom vi in i ett mycket bra tempo och det kändes som det skulle leda till en bra tid ända till ca sex km in på sträckan då vi börjar komma ikapp föregående bil på sträckan. Eftersom sträckan var hela två mil lång och vi inte lyckades passera förrän det bara var någon km kvar så tappade vi en hel del tid och irritationen var stor i bilen.

Efter att ha lugnat ner oss så gick vi ut på de följande sträckorna med ambitionen att närma oss täten. Sekund efter sekund plockade vi och efter den sjätte specialsträckan hade marginalen krympt från drygt tjugo ner till endast tre sekunder. Men då händer det som är så frustrerande med en materialsport som denna - när vi ska köra in till starten på SS7 så stannar bilen och trots envisa försök på alla möjliga sätt så går den inte att starta. Därmed var det bara att slänga in handduken och ringa efter bogsering till serviceplatsen.

Efter ännu ett imponerande arbete av grabbarna i servicen, där de reparerade felet med bränslepumpen, så kunde vi utnyttja de nya superrally-reglerna som tillåter ett ekipage som brutit den första etappen att starta om etapp 2 med fem minuter i tillägg mot snabbaste tid på varje sträcka som man missat. För vår del innebar det ett tillägg på tio minuter. Nu gällde det framförallt att ta bilen i mål för att bärga så många poäng som möjligt utan att ta några onödiga risker. Vi kände också att det var viktigt att få tillbaka feelingen i körningen efter besvikelsen det innebär att bryta.

Under hela den andra etappen så presterade vi topptider och ett par sträcksegrar vilket gjorde att vi klättrade från 14:e upp till 11:e plats i mål. Trots att det var svårt att plocka fram motivationen som krävs för att köra riktigt fort så tappade vi endast ca tio sekunder på segraren Calle Ward under den andra etappen.

Nu väntar ett förmodligt karossbyte på den ordinarie bilen och innan SM säsongen drar vidare till Kil i augusti så ska vi hinna med några tävlingar för att underhålla tempot och vidareutveckla teamet.

Sammanfattningsvis vill jag och Lars tacka alla som på olika sätt hjälpt oss att komma till start i South Swedish Rally och till service-teamet som ännu en gång överträffade alla förväntningar, TACK!

/Pär Almkvist
Codriver - Sjöström Motorsport






<- Tillbaka





 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.