|
Peugeots nya bil på plats i Karlstad. PRESSRELEASE
Stressigt för Peugeot men nu är nya Super 2000 bilen på plats i Karlstad.
I förra veckan - den 1 feb - fick Peugeots nya tävlingsbil, Peugeot 207
Super 2000, klartecken från FIA. På måndagsmorgonen några dagar senare - den 5 feb - startades det svenska teamets nybyggda Peugeot 207 Super 2000 för första gången. Och nu är hela teamet på plats i Karlstad inför VM-debuten i Uddeholm Swedish Rally som inleds på torsdagen:
- Det har varit några tuffa veckor. Men nu känns det som vi har koll på läget och vi hann köra ett par första korta testrundor redan på måndagseftermiddagen, på plats här i Karlstad, berättar Jimmy Joge, svensken som blir den förste i världen att köra Peugeots nya Super 2000-bil i en VM-tävling!
- Vi fick låna Peugeot Sports testbil ett par dagar i Jämtland i januari och kunde snabbt konstatera att den nya biltypen är helt annorlunda att köra, jämfört med en turbodriven WRC-bil.
- Visserligen är den fyrhjulsdriven, men eftersom motorn inte är turboladdad innebär det att den måste köras betydligt mer aggressivt. Det gäller att hela tiden hålla varvet uppe, säger Jimmy.
- På så sätt påminner den lite om den Peugeot Super 1600 jag körde för några år sedan, men med betydligt bättre grepp tack vare fyrhjulsdriften förstås.
Årets Uddeholm Swedish Rally är årets första deltävling i den separata VM-serien för de bilar vi Sverige i dagligt tal kallar Grupp N-bilar. Det är mot dessa fyrhjulsdrivna, turbomatade bilar som de nya Super 2000-bilarna, utan turbo kommer att tävla. Prestandamässigt räknar VM-arrangörerna med att de 4-hjulsdrivna Grupp N-bilarna är jämförbara med de nya, lättare Super 2000-bilarna, som ju är tänkta att bli framtidens rallybilar i VM-sammanhang.
Efter ett drygt 20-tal WRC-bilar, vika startar först i Uddeholm Swedish Rally på torsdagen, är det dags för bilarna i Grupp N. Där handlar det om totalt ca 35 ekipage - först 28 ekipage som är anmälda till hela VM-serien plus två svenska ekipage som fått så kallade Wild Cards av arrangörerna. Det innebär att de får tävla om VM-poäng, trots att de inte är anmälda till hela VM-serien.
- Bland annat vår nya 207 Super 2000 med startnummer 60, berättar Peugeot-teamets svenska chef Gert Blomquist. Bakom Jimmy och codrivern Mattias Andersson startar sedan ytterligare ett 10-tal bilar i den tre dagar långa VM-tävlingen.
Men det är inte bara den nya bilen som teamet har att ta hänsyn till. Som vanligt svarar Peugeot också för föråkarbilarna - tre Peugeot 207 HDi, med direktinsprutade turbodieslar och partikelfilter - som körs av idel rutinerade svenska rallystjärnor med massor av nationella och internationella meriter: Per Eklund, Björn Waldegård och Björn Nalle Johansson.
Exakt vad som står på tur för det svenska Peugeot-teamet efter det svenska VM-rallyt är ännu inte spikat i detalj:
- Det beror till stor del på hur det går i VM-premiären. Givetvis har vi talat om att eventuellt köra SM-serien, men då måste det gå väldigt bra, eftersom Sverige har godkänt E85 som tävlingsbränsle, vilket ger en mycket stor effektfördel till våra SM-konkurrenter, som kör turbomatade Grupp N-bilar, säger Gert:
- Vi har också tittat på möjligheterna att köra internationellt. Fast ska vi klara av en riktigt bred satsning skulle vi faktiskt behöva ytterligare en eller två större sponsorer.
- Men först ska vi nu klara av VM-premiären!
Jimmy Joge och hans codriver Mattias Andersson körde Uddeholm Swedish Rally även förra året. Då startade teamet med en Peugeot 206 WRC och slutade på nionde plats totalt.
Bilden: Jimmy Joge (t.h.) och codrivern Mattias Andersson premiärkör nya Peugeot 207 Super 2000 i Uddeholm Swedish Rally i helgen. Paret har fått ett Wild Card och tävlar om VM-poäng i Grupp N-klassen. Bilen kom till Karlstad så sent som i måndags.
» Pressrelease från Peugeot Sport Sverige.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2007-02-06 17:23
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |