|
Intresset stort för Sandells nya bil. PRESSRELEASE
Patrik Sandell är nyss hemkommen från Frankrike efter den officella pressvisningen av Renaults nya Clio R3. Under två dagar har den internationella pressen fått se och provåka den nya tävlingsbilen.
”Intresset är riktigt stort med bra uppslutning av medier från hela Europa, både tidningar och tv-kanaler. Många trodde nog att det var en Grupp N-bil de skulle få möta men upptäckte att det är en fullfjädrad Grupp A-bil. Och otroligt lättkörd, det var nog det vanligaste omdömet” berättar Patrik Sandell.
Målet med den nya modellen är att utveckla en bil med samma prestanda som en Super 1600-bil men till halva priset. Och man verkar ha lyckats. Där de tidigare bilarna kostar ca 500 Euro per mil i drift är kostnaden för den nya R3-bilen ungefär 250 Euro per mil.
Konceptet är efterfrågat på marknaden. Totalt sålde Renault ca 90 ex av sin Super 1600-modell mellan 2002 och 2006, vilket är fler än några andra bilmärken lyckades med. Men redan innan Sandell begick världspremiär i R3an i Rally Norway för några veckor sedan var 55 bilar beställda.
”Flera av journalisterna pratar om detta som rallysportens framtid. Nu går det att få en riktigt racerbil men för halva pengen. Det kommer att bli mycket lättare för unga talanger att ta sig upp till Junior VM-nivå” säger Sandell.
I år tävlar bilen tillsammans med Super 1600-bilarna i Juniorklassen i Rally-VM men från nästa år blir det en egen tävlingsklass.
Efter en deltävling ligger Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson tvåa i tabellen. Nästa deltävling i är Rally Portugal, 30 mars till 1 april.
Fakta om bilen:
Kaross
Typ: Plåtchassi med förstärkningar och skyddsbur från Matter.
Motor
Monteringssätt: Tvärställd.
Typ: Renault F4R RS - 4 cylindrar, 16 ventiler - 1998cc.
Borrning x slaglängd: 82,7 x 93mm.
Motor elektronik och tändning: Magneti-Marelli styrsystem - SRT Elektronikbox.
Effekt: 170kW (230bhp) vid 7,800rpm.
Max vridmoment: 245Nm vid 5,400rpm.
Maxvarv: 7,800rpm.
Transmission
Typ: Framhjulsdrift.
Växellåda: Sadev sexväxlad sekventiell + backväxel.
Växellådsmekanism: Joystick monterad intill ratten.
Diffbroms: ZF lamelldiff.
Koppling: Mekanisk enskivig.
Hjulupphängning
Fram: Pseudo-McPherson med Öhlins justerbara stördämpare, Masselin fjädrar.
Bak: Delad bakaxel med Öhlins justerbara stördämpare, Masselin fjädrar.
Bromsar
Fram: Ventilerade skivor, ¤330mm (asfalt) och ¤275mm (grus). Brembo fyrkolvsok.
Bak: Oventilerad skiva ¤274mm med Brembo tvåkolvsok.
Handbroms: Hydraulisk.
Hjul
Fälgar: Aluminium 7x17" (asfalt), 16x5,5 (snö) och 6x15" på (grus).
Däck: Michelin 19/62-17 (asfalt), 16/65-16 (snö) och 17/65-15 (grus).
Dimensioner, vikt och övriga specifikationer
Längd: 3,986mm.
Bredd: 2,020mm.
Höjd: 1,480mm.
Hjulbas: 2,585mm.
Spårvidd fram/bak: 1,560-1,541mm.
Tankrymd: 55 liter.
Vikt: 1,080kg.
» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2007-03-20 16:15
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |