NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hyundai Motorsport.
© Hyundai Motorsport.
För Hyundai Motorsport kan det bli tvära kast, teamet jobbade redan på en helt ny bil baserad på dagens reglement för debut 2025 - nu kan teamet åter få kasta sitt arbete och starta på nytt.

© Oliver Solberg Rally.
© Oliver Solberg Rally.
Rally2 bilar som körs i WRC serien ska kunna byggas om och vässas för att närma sig Rally1 klassen i effekt - kanske blir det basen till nästa periods WRC reglemente.
Rally1 fortsätter i två år, men utan hybrid från 2025, Rally2 ska få vässas i WRC tävlingar.

Ikväll kom resultatet av FIA World Motor Sport Councils senaste möte, där bekräftades att dagens Rally1 bilar finns kvar under minst de två kommande säsongerna. Säsongerna 2025 och 2026 kommer dagens bilar, om än i modifierat skick att finnas kvar - ett beslut som gör att dagens tre team väntas bli kvar. Nedan ses en rad förändringar som plockats fram, till mötet i slutet av juni ska reglementet fastställas för säsongen 2025 och framåt utifrån följande punkter.

Hybriden plockas bort.
Men kostnaderna ska ned, hybridenheten plockas bort redan efter årets säsong, detta tack vare det nu helt förnybara bränslet som används. Ändrade mått på restriktor och ändring på de aerodynamiska reglerna ska också göras redan till nästa år.

Två reglemente under 2026.
Från 2026 kommer reviderade tekniska regler för Rally1 att införas baserat på det nuvarande Rally1-reglementet. Dessa regler kommer att gälla tillsammans med de nuvarande Rally1-reglerna för säsongen 2026.

Bygg på valfri kaross - även konceptbilar.
De nya reglerna kommer att använda en gemensam burkonstruktion för att minska kostnader, det kommer göra det möjligt för tillverkare att utveckla bilar med sina egna karosserier baserade på produktionsmodeller inklusive B-klass, C-klass, kompakt SUV eller en konceptbil designad för tight teknisk kriterier som tyngdpunkt och aerodynamik för att utjämna prestanda.

Team utan biltillverkare?
Mycket liknar koncept kring rallycrossens huvudklass med mer eller mindre enhetschassi och valfri kaross där team utan koppling till biltillverkare kan ta fram en bil likt CE Dealer Team och Green Corp Konnections som byggt en Lancia-kopia.

330hk men bas i Rally2.
Effekten ska hamna på 330hk med motorprestanda styrd av en referens för en och samma vridmoments kurva i samtliga bilar. Motor och transmission kommer att vara kostnadsbegränsade och tekniken begränsad till Rally2-nivå. Aerodynamiken kommer att begränsas tillsammans med en topphastighetsbegränsning för att minska utveckling och kostnader.

Fabriken ska tvingas sälja bilar.
Kostnaden per bil kommer att begränsas till 400´000 euro och WRC tillverkare kommer att bli tvingade att göra sina bilar tillgängliga för försäljning direkt från målgång, en köpare ska kunna ta bilen direkt från parc fermé.

Ny elklass med Rally1 prestanda.
Så snart som möjligt kommer också en elektrisk kategori att införas i WRC med FIA:s tekniska avdelning som har till uppgift att fastställa lämpliga tekniska föreskrifter som kan utnyttja för den nya "Rally1-buren" och uppnå prestanda i paritet med Rally1-bilar som körs på dagens miljövänliga bränsle.

Vässade Rally2 men bara i WRC.
Rally2-bilar kommer att fortsätta i sin nuvarande form under hela sin homologering som grund för nationella och internationella serier. Men Rally2-bilar som tävlar på WRC seriens deltävlingar kommer från 2025 och framåt ha möjlighet att köra med ett "WRC-kit" bestående av en större restriktor, ett större avgassystem, en valfri växellåda med "paddel" och en mer avancerad bakvinge med målet att minska prestandagapet mellan Rally1 och Rally2 bilarna.

» Mer info om Rally VM - WRC serien, se
''Rally VM - WRC''.

Publicerad: 2024-02-28 18:04






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.