NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Roger Fransson.
© Roger Fransson.
Ingen kunde hindra Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten från att vinna SSR
Tufft och händelserikt South Swedish Rally för VOC’s SverigeSerie.
PRESSRELEASE

SSR Rally Weekend 2024 blev precis så tuff och tät i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie som utlovades inför och som vi kunde förvänta oss. Ett superarrangemang i varje detalj från flytande besiktning till prisutdelning. Fantastiska funktionärer. Lika fantastiska Millebygden Arena. Ett otroligt smidigt digitalt system för tidkort och resultathantering. Och bästa av allt, de helt otroliga rallyvägarna i som södra Småland bjuder på. I Elit A/B blev det ohotad favoritseger för firma Patrik Fredriksson och Per Wiksten efter att huvudutmanande Magnus ”Linkan” Lindqvist och Sara Ridde krashade svårt efter ett stort lyft redan på SS3. Skönt att VOC rallybilen återigen visar hur säker den är så att båda faktiskt kunde lämna vraket helt oskadda. I C var det inget snack. Här fick vi se ett genombrott! Återigen har VOC klassen producerat och förfinat en supertalang. Förhandstippade Ville Larsson vägledd av pappa Ralf gick från att ha varit junior i fjol rakt upp högst på pallen. Och inte bara det, duon var dessutom andra snabbaste VOC totalt bara slagen av Fredriksson/Wiksten. Vad månde bliva?

SverigeSerien innehåller från och med i år bara sommartävlingar och som alltid bara tävling-ar av absolut högsta kvalitet. Men frågan är ändå om vi inte i den stentuffa konkurrensen redan nu efter premiären kört ”årets tävling” i serien.

– South Swedish Rally är helt fantastiskt vilket avhandlades redan i ingressen. Det är bilåka på riktigt. Svårt och utmanande och alldeles underbart. Och så toppar man det med de bästa sprintar som man överhuvudtaget kan tänka sig dagarna före huvudeventet. Mer minirallyn än sprintar. Otroligt! Hela arrangemanget och alla funktionärer osar professionalitet i varje liten detalj. Och Millebygden Arena … vad ska man säga? Jag hittar inga andra ord än att beskriva det som att en stor rallyprofil, rallyälskare och filantrop osjälviskt väljer att ge tillbaka till sporten. Jag hoppas alla förstår att jag menar Anders Martinsson och att alla också förstår hur tacksamma vi ska vara för att vi får stå på mottagarsidan till detta. Låt mig här offentligt framföra VOC´s kollektivt stora, djupa och varma tack och uppskattning, säger klassansvarig Roger Fransson.

Extremt tuff tävling i VOC A/B
I den här fantastiska miljön så bjöd VOC Mekonomen Rally på maximalt högoktanig rallyun-derhållning. Och dramatiken inleddes faktiskt på riktigt redan på fredagkvällen förberedande sprint.
–En krånglande bil i klassen samlande som vanligt ett helt VOC uppbåd i kön till TK-in på kvällens enda service. Där var förstås även Linkan. På något sätt så lyckades han ta ett steg bakåt samtidigt som en bil ur publiken passerade på väg ut från Arenan. Och tror ni inte att bilen lyckades köra över Linkans fot med en bruten lilltå som resultat. Ajajaj! Sånt här händer bara Linkan. Tro nu inte att det hindrade Linkan från att köra andra och avslutande sträckan på fredagens sprint, och inte bara köra utan att så snabbt att ekipaget kunde sammanfatta dagen som snabbaste VOC totalt. Impone-rande!

Men dramatiken hade bara börjat.
–I den sammanslagna A/B klassen var lördagens huvudtävlings öppning stenhård. Firma Fredriksson & Wiksten som anslöt fältet på lördag var till en början hårt utmanad av både Linkan Lindkvist som vanligt proffsigt vägledd av Sara Ridde och återkomna, sextio (yes ni läste rätt … 60!) kilo lättare Anders Banger numera med superrutine-rade Morgan Olsson vid sin sida. Allt Banger gör är digitalt, av eller på, 100% eller inget alls. Fredriksson ökade tempot redan på SS2 och måhända är det det som stressar Banger och Linkan. Banger går fullt över ett lyft på SS3, landar otroligt hårt och slår ihop framvagnsbalken och kröker båda fjäderbenen. Men vad värre är, knäcker styraxeln och blir alltså helt utan styrning. Bilen går bara rakt fram. Rutinerad som han är får Banger stopp på ekipaget utan avåkning men dagen är förstås slut här redan på SS3. Snett efter Banger kommer Linkan. Och hans mått av oflyt den här helgen skulle visa sig inte vara uttömd. Landar lite till höger efter det stora lyftet, knäcker något i styrningen på höger sida och det bär av till skogs. Där fäller bilen en tall i ordentlig dimension, rullar på vägen för att stanna i vänster dike.

Återigen får vi tydliga bevis på att våra stora Volvo i VOC version med ordentliga avstånd till islagsytor, kvarvarande stötfångarbalkar och sidokrockskydd tillsammans med vår unikt ut-vecklade störtbåge är en mycket säker bil. Både Linkan och Sara kunde kliva ur, och skulle det visa sig efter noggrann läkarundersökning, helt oskadda. Ja, förutom Linkans lilltå då. Men den hade ju inget med kraschen att göra.
– Mattias Erelt med Kristoffer Karlsson ansvarig för noterna tog en stund upp jakten utan att komma riktigt nära. Strul på sista sträckan skickade den duon ner i resultat-listan. Bland ”best-of-the-rest” var det en rejäl fajt. Magnus Westman med Therese Sallander vid sin sida drog längsta strået i den fajten och slutande därmed så bra som tvåa i klassen och var med det garanterat dagens gladaste. Inte nog med det, innan sista sträckan lagade Westman bakaxelinfästningen med planka och byggvinklar. Det var nog ett toppkoncept för det var just på dagens sista sträcka som Magnus verklig-en imponerade. Stort grattis Magnus, det här har du jobbat ihop. Björn Kallin med CoDriver Mattias Jansson hade bromsproblem hela dagen men presterade trots det riktigt bra. Slutade till sist trea. Med i fajten var också Fredrik Bergström med Tim Dannberg vid notblocket, som slutade fyra efter en miss på dagens näst sista sträcka. Och likaledes med i fajten var överraskande nog också klassansvariga trots bara en enda start i en grustävling på de senaste fem säsongerna. Utan en rejäl miss på sista sträckan så …

Ville Larsson imponerade stort i C
Direkt från att vara junior i fjol har Ville Larsson gått rakt upp i topp i resultatlistorna.
– Ville med pappa Ralf vid notblocket, själv med en stark rallykarriär i bagaget impone-rade storligen. Var faktiskt andra VOC totalt bara slagen av vinnare i A/B Patrik Fredriksson. Med Ville kan jag redan nu konstatera att VOC som klass har fostrat och förfinat ännu en supertalang i raden av supertalanger från klassen. Vi kommer att få se väldigt mycket mer av unge herr Larsson. Klassansvarig sträcker på sig och konstaterar självbelåtet att han redan innan tävlingen förutspådde precis detta. Men att det skull gå så långt som totaltvåa i den här tuffa klassen det överträffade även mina högt ställda förväntningar. Tack för underhållningen Ville!

Men det var inte bara Ville som imponerade.
–I C for också Felix Nordenfors med Max Fredlund skötandes notkontoret fram mer el-ler mindre som om han hade stulit grejorna. Förvisso till slut tydligt slagen av Ville Larsson men ändå på en imponerande fjärde plats totalt bland alla VOC ekipage oav-sett förarklass. Även C-klassens tredjeplacerade Krister Olsson med Cecilia Johansson ansvarig för noterna gjorde en riktigt stark tävling, trea i klassen och sjua totalt av alla i VOC. Stort grattis till både Felix och Krister. Ni understryker att återväxten i klassen verkligen lever så här på klassens 35:e år.

Jättfina prestationer också av klassens juniorer
Riktiga topptider presterades också av klassens juniorer.
– Snabbast av alla var Emil Karlsson som åkte in på en smått obegriplig tredje tid även om vi räknar in A, B och C. Tyvärr hade det blivit ett missförstånd och Emil hed rekognoserat sträckorna därför kan vi tyvärr bara belöna den här superprestationen med startpoäng - regler är regler och måste följas. Bakom Emil presterade också Li-nus Gustafsson Thor supertider och i-och-med Emils missförstånd så belönas det med fulla 30 poäng. Bakom dessa hade Leo Johansson problem med en förpump så bilen gick inte alls på höga varv. Fullföljde trots problemen och belönas för det med fin-fina 27 poäng i serien.

Återigen ett stort tack och en virtuell bamsekram från oss i VOC till SSR för en fantastisk tävling. Nu laddar klassen näst deltävling i SverigeSerien, 100-års jubilerande Vara MK´s Varvloppet redan 25 maj. Klassansvariga vet tyvärr redan nu att våra respektive jobb återigen sätter käppar i hjulet för deltagande, vi är grymt avundsjuka på alla er som får för-månen att åka. Extra trist nu när vi vet att vi trots långt påtvingat upphåll faktiskt fortfarande har schysst tempo. Räkna med att vi med tåren i ögonvrån kommer att följa tävlingen hemifrån. Väl mött!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-05-15 14:49






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.