NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO.
© Drive VXO.
Per-Gunnar PG Andersson och Anders Fredriksson jagar till helgen nästa SM seger.
Drive VXO säkrade historisk Rally-SM seger med BMW på framtidssäkrade bränslen.

Drive VXO Motorsport och tidigare världsmästaren PG Andersson skrev historia i premiären i Rally SM och segrade direkt med teamets nybyggda BMW 1M som är utvecklad för att köras på bio- och syntetiska bränslen.

PG Andersson med co-driver Anders Fredriksson toppar nu SM-tabellen i den tvåhjulsdrivna klassen.
- Vi skrev ett nytt kapitel för svensk motorsport under premiären i Rally-SM! Resultatet blev precis vad vi visste var möjligt, men som vi inte riktigt vågade drömma om innan, säger Hans Bååth, vd för DRIVE VXO.
- Detta var en viktig seger för teamet och en enorm boost för projektet som syftar till att skapa en framtidssäkrad rallybil utan att kompromissa med vare sig prestanda, hållbarhet eller underhållning - något vi hoppas kan skapa ett internationellt genomslag inom såväl motorsport som för prestandabilar för väg.

Ökad behov av beredskap och närproducerade bränslen.
De senaste två årens ökade oro i världen, främst Rysk-ukrainska kriget, har ytterligare skärpt behovet av en övergång till bränslen som inte är beroende av råvaror från oroshärdar i världen. En ökad andel närproducerat bränsle i beredskapssyfte har ytterligare aktualiserat behovet och gör VXOFUELS satsning aktuell.
- Det huvudsakliga syftet med rallysatsningen är att testa bränslen under tuffast tänkbara förhållanden. Gemensamt för de bränslen vi använder är att de ska vara framtidssäkrade på så sätt att de produceras med hållbara råvaror, producenter och processer, säger Hans Bååth.

- Vi arbetar för att ska skapa både nationellt och internationellt genomslag inom såväl motorsport som prestandabilar för väg genom att förändra bilden av förbränningsmotorer som fått mycket negativ publicitet de senaste åren på grund av att de traditionellt körs på bränslen baserade på fossila råvaror.

BMW:n är DRIVE VXO Motorsports senaste projekt och fungerar som testbänk i en satsning på moderna högpresterande bränslen som är på väg att lanseras i nysatsningen VXOFUELS AB, läs mer på vxofuels.se.

Motor, styrsystem och bränslesystem i bilen har anpassats för att kunna köras på flera olika bränslen, ett projekt där flera svenska företag är involverade.

Motorsport - den ultimata testbänken för bränslen.
Projektet initierades sommaren 2022 då DRIVE VXO:s vd Hans Bååth upplevde en efterfrågan på moderna alternativ till traditionella bränslen i samband med arbetet med Cyan Racings USA-lansering av Volvo P1800 Cyan, en modern tolkning av Volvos sextiotalsikon.
- Intresset för bilen var enormt trots prislappen på runt 7 miljoner kronor. Vi fick många frågor om vi kunde leverera en eldriven version av bilen vilket vi efterhand förstod som att kunderna ville ha den ikoniska bilen men samtidigt undvika att köra den på traditionella bränslen, säger Hans Bååth.

- Vi var inte sugna på att bygga en eldriven version av Volvo P1800 Cyan då den grundläggande idén var att bygga en modern version av sextiotalsikonen Volvo P1800. En sådan bil skall vara lätt, helst under 1000 kg, och har en temperamentsfull motor. Att göra den elektrisk skulle dels gjort den 50% tyngre och dessutom tagit bort mycket av karaktären.

Där och då föddes idén till det som blivit VXOFUELS AB, ett företag där målsättningen är att bekymmerslöst kunna fortsätta använda förbränningsmotorer även i framtiden - detta genom att erbjuda moderna, tillgängliga och effektiva bränslealternativ som säkerställer användandet av förbränningsmotorer smidigt i decennier framöver.

Moderna bränslen gör förbränningsmotorer relevanta.
- Det finns en stor mängd fordon med liknande förutsättningar. Vårt fokus är i första hand på den högsta nivån i fordonshierarkin, bestående av motorsport, exklusiva-, prestanda- och klassiska fordon, säger Hans Bååth.

- Men behovet kommer ju att bli betydligt bredare än så med tanke på att våra vägar är fulla av bilar med förbränningsmotorer. De bilar som säljs idag skall ju leva till 2045, minst, vissa för alltid.

Med en bakgrund inom motorsport i företag som Polestar (som startades på racingbanorna), EPWR (som bygger nya elektriska tävlingsbilar till STCC), och Cyan Racing, var det naturligt för Hans Bååth och att knyta projektet dit även denna gång - därav satsningen på rally.

Som garant för att de produkter företaget erbjuder verkligen fungerar ingår tuffa tester i motorsport i utvärderingen av företagets produkter. Det som fungerar i extrema och krävande motorsportförhållanden, fungerar väl i andra situationer också.

- Rally är ur bränsleperspektivet den mest utmanande bilsporten. Rally körs året runt i olika miljöer från -40°C till +40°C, i regn, snö, stekande sol och över olika underlag som is, grus, asfalt och lera, säger Hans Bååth.

Tester i arktisk kyla.
Teamet förbereder sig även för att återupprepa sitt arktiska äventyr från januari 2022 då man körde två tävlingar under extrema förutsättningar.
- Tuffast var det i Rally-SM premiären i Boden med minus 33 grader, då krävs det inte mycket för att något ska sluta fungera, säger teamkoordinator Andreas Sigfridsson.

Direkt från råkalla Boden åkte teamet till finska Rovaniemi för Arctic Lapland Rally där temperaturen var betydligt mer beskedlig med minus 10-15 grader. Det finska rallyt är dock en utmaning på andra sätt då det sträcker sig över 80 mil längs vägar norr om polcirkeln. Till den kommande vintern planerar teamet att upprepa de arktiska tävlingarna, denna gång med moderna fossiloberoende bränslen.

- Bilden av bränslen som E85, RME och HVO är ofta att de inte fungerar i kyla, vår erfarenhet visar att det många gånger beror på okunskap eller felaktig hantering. Det finns dock situationer som kräver nyutveckling, därför utsätter vi våra bränslen för detta och utvecklar de lösningar som krävs, säger Hans Bååth.

Nästa tävling Rally Uppland i högsommarvärme.
Redan nu till helgen är det dags för Rally-SM på sommarväg i Rally Uppland, som avgörs i skogarna runt Tierp den 1-2 juni.

PG Andersson och co-driver Anders Fredriksson kommer dit i SM-ledning och är nu de som jagas.
- Vi ser fram emot att bygga vidare på den framgångsrika premiären som definitivt överträffade våra förväntningar, säger PG Andersson.
- Det var första gången vi tävlade med bilen i skarpt läge och nu kan vi bygga vidare på den data och de erfarenheter vi fick med oss därifrån. Meteorologerna utlovar dessutom högsommarvärme till den kommande tävlingen, vilket alltid är tufft för materialet och något som kommer ge oss gott om ny och värdefull data om hur bränsle och motor reagerar på det.

Publicerad: 2024-05-30 05:55






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.