NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Rasmus Holm framför sin vinnande Volvo 940 grupp H. Att höra sången från en trimmad 940:e kan ge rysningar! Bor man i Hällefors så förpliktar det nästan, då Emil Karlsson inte längre bor kvar där.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som sagt, allt var inte guld och gröna skogar till att börja med. Rasmus fick lära sig den hårda vägen, men snart skulle resultaten komma! Öppningen i byggnaden bakom till höger är rallygaraget med lyft som Rasmus hyr tillsammans med några kamrater.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
När Rasmus öppnar huven så träder en riktig volvo-fyra på 2,5 l fram. Med dubbla Weber ger motorn bortåt 260 hk. Det ser väldigt fräscht ut, han har ordning på grejerna Rasmus. Är den konkurrenskraftig, frågar jag? – Ja, i C och B, men som A-förare saknas det 50 hk, säger han. Men ekonomin tillåter inte och jag tycker det är viktigt att satsa på väghållningen.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Som B-förare ökade konkurrensen ett snäpp.
– Ja, det var ett helt annat tempo, märkte Rasmus. I handen delar av det trasiga bromsok-fästet bak som gjorde att han fick bryta Marknadsnatta förra året. Han låg då på en 2: a plats i svenska rallycupen 2WD trimmat som B-förare. Emil Karlsson har tillverkat ett nytt fäste åt mig, tack för det!
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.

Hällefors nästa! Den vi ska träffa nu är killen som alldeles nyss gift sig och är tvåbarnsfar. Med en väl kontrollerad sladd och vänster framhjulslyft, bäddade han för seger totalt i HMK:s sprintserie 2024 i B-2WD. Hans namn är Rasmus Holm och kör för Hällefors MK i en koboltblå Volvo 940 grupp H.

När jag hade åldern inne att vara kartläsare så köpte farsan en Volvo VOC:are, det var så det började.
Men jag tror han ångrar sig, det blev några dyra år, säger Rasmus och skrattar. Första tävlingen som kartläsare var 2012. Första tävlingen jag körde var i Eskilstuna hösten 2013, i gropen. De två första sträckorna gick bra, sedan hamnade vi på taket!
Jag fick en sladd och visste inte riktigt hur jag skulle reda ut det, minns Rasmus! Pappa sålde bilen som rullad.

Ny bil.
Jag fick en väldigt fin julklapp, en rallybil. Vi kom igång igen att åka tävling. Men jag var ju het på gröten och tyvärr slutade det med att vi tog en telefonstolpe i Laxårallyt. Bilen fick vi aldrig ordning på så den blev avyttrad. Skaffade ytterligare en 240 som vi åkte några tävlingar med. När man lyssnar så förstår man vilken rallyerfarenhet Rasmus tidigt skaffat sig. Allt tack vare sin snälla och förstående pappa, Per Kvarnström!

Satsade på Sverigeserien i Volvo 940 säsongen 2015.
Det var hård konkurrens, Elias Lundberg, Isac Nordström med flera. Jag gillade 940:n, det var Alf-Göran Hagelins jag åkte i. Tyckte den var stabil och lättkörd. Hur gick det?
- Jag tror jag blev trea efter Elias och Isac, men det hade varit roligare och vinna, säger Rasmus och skrattar.
Pappa har verkligen ställt upp och bidragit till mitt rallyintresse, men allt har en gräns! Jag skulle få börja finansiera själv och det var inte så lätt.

PG:s kartis Anders Fredriksson ifrågasatte.
Vi kom igång igen i en trimmad 240 jag köpt av Hasse Flodin i Motala. Den gick jättebra! I Götenerundan 2019 som C2WD kom Anders Fredriksson fram till mig inför sista sträckan. Han läste då åt Amund Skoglund.
- Varför klassar du inte upp dig, sa han. Vad menar du, svarade jag?
- Varför klassar du inte upp dig!
Det är ju första tävlingen jag åker i C, svarade jag.
- Nej, det är det inte alls! Så fort som ni åkt och vi inte hänger med, kan det inte vara det!
Jag hade Pontus Lönnström som kartläsare, han var superduktig. Rasmus slog på sista sträckan Emil Karlsson med två tiondelar och hade 12:e snabbast tid totalt av 202 startande.
- Men i Laxårallyt 2 veckor senare blev det skrot av bilen då jag bredsidade in i en stubbe, den bilen fick jag aldrig ordning på igen, tyvärr.

Full satsning på Svenska RallyCupen 2022.
Jag gjorde en bra affär med Jens Sjöström Malung och då blev det den här Volvo 940:n. Egentligen skulle vi satsa på J-SM med den, men så kom pandemin och det rann ut i sanden. Sedan blev jag för gammal! Men 2022 skulle resultaten komma i klass 2WD som C-förare! Seger i Jubileumssprinten Laxå, Noratrofén, Bresontrofén, Kullingstrofén, EMK-Kannan, och Rikspokalen. Andra plats i Kopparsvängen och i Laxårallyt. Rasmus vann Svenska RallyCupen C-förare trimmat av bara farten!

Lite besviken över säsongen 2023.
Målet var nu att vinna B-förare 2 WD. I Götenerundan blev vi 7:a, 15,9 sekunder upp till ettan. I Gästabudstrofén 3: a med 19,3 sekunder upp till seger. Det gick stadigt bättre och i Emiltrofén kom vi 2: a med 4,5 sekunder upp. Därefter EMK-Kannan, där lossade kardan fram efter SS1 och slog sönder golvet. Sist i Marknadsnatta gick fästet för bromsok bak av! Då var det kört. Jag slutade trea i klassen! När man sitter och lyssnar på Rasmus så här, känns det som om han inte riktigt förstår hur bra han är!

Stjärnkartläsaren Christian Ohlsson Forshaga MC.
Det var under en test vi träffades. Han hade ingen kartläsare och undrade om jag ville ställa upp i Götenerundan 2022. Jag visste vem han var, att han åkte snabbt. Jag kan säga att han kör bilen på attack. Han är en fantastisk chaufför, skicklig! Han åker brutalt, har högt tempo. Har lätt att få med sig farten ur alla kurvor. Han gör kurvan väldigt tidigt, han vrider upp mycket på sladd in i böjen, men i böjen har vi hjulen i drivspåren med full fart ut!

Rasmus har kapacitet.
Han är jätteduktig på att ta ut max av bilen, han har kanske inte den vassaste. Men har förmåga att krama ur allt. En styrka han har är då det inträffar något oförutsett, han slutar aldrig att köra bil.
Det var i Götenerundan förra året, han uppfattade inte att jag sa höger 2, utan trodde jag sa höger 5! På krönet la han i en högre växel. Jag ropade högt 2, 2! Snabbt växla han ner och full fart mot diket med baken och sidan av bilen i vallen. Vi hade lika gärna kunna rulla 15 varv där. Men han redde ut det!
Jag är mycket imponerad av Rasmus, stolt över att ha fått åka med honom, avslutar Christian Ohlsson med erfarenhet att ha kartläst över 250 tävlingar.

Rasmus tackar sponsorerna och Alexandra.
Uppemot 60 tävlingar har det blivit för Rasmus i Volvo de här åren, inte dåligt! Rasmus vill passa på och tacka sina sponsorer. Jag har fått hjälp med däck och bränsle. Utan den hjälpen hade det inte fungerat. Också min nyblivna fru Alexandra, som brukar läsa karta åt mig ibland. Utan hennes förståelse skulle det aldrig gå! Avslutningsvis säger Rasmus att tid och lust inte räcker till för tillfället, vilket man kan förstå. Men vi ska köra Koppartunnan, helgen före utställningen i Järnboås. Sen vet man aldrig …

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC och Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Rasmus Holm är ingen mekaniker.
- När jag får problem ringer jag Emil Karlsson. Han skruvar över telefon åt mig, han har lösningar på allt, mycket skicklig! Däremot är Rasmus en mycket snabb förare i sin koboltblå Volvo 940 grupp H.
- I snabba rallyn brukar jag hänga med bra, säger han! En lockande tanke att tänka skulle vara, om Rasmus hade 50 ytterligare hästar till sitt förfogande, eller hur?


Läs också:
»
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.

Publicerad: 2024-07-16 18:39






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.