NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
David Nattsson körde hem totalsegern i Kullingstrofén med Mitsubishi Lancer, riktig sommartävling bjöds det på när dammet låg tätt i luften.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
André Nygren gjorde det igen, vann trimmat 2wd i BMW´n.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Dnaiel Suvala tog toghta spårval och vann grupp F klassen för A/B-förare.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Linus Erixon körde för seger i grupp E A/B-förare hela dagen, något som gav segerpokal.
Nattsson körde hem Kullingstrofén - B-förare i 2wd överraskade.

Kullingstrofén med 191 startande ekipage, årets hittills största startfält släpptes iväg från Folkets Park i Herrljunga på lördagens förmiddag under stekande sol. Närmare fyra mil på fyra sträckor väntade, utefter sträckorna var de ordnade publikparkeringarna välfyllda.
Svenska RallyCupen ihop med Västras och Östergötlands DM-serier, Mega Rally Cup, 1300 Rallycup och Västsvenska Historiska Rallycupen kördes det om poäng för.

Nydén bäst från start - Nattsson vann.
Ut genom första sträckan Torestorp for Kim Nydén snabbast med Martin Jakobsson tre sekunder bakom, Kolsvaföraren i Fiesta R5 hade då kört punktering. Näst längst med 12,5km var ss2 där David Nattsson hade högst tempo, Falköpings MK föraren i en Mitsubishi Lancer satta alla på plats där Emil Carlsson var sekunden bakom. Jakobsson en bit bak efter en del problem med bland annat snurrning i stående damm. Nattsson och Nydén var i täten genom ss3 och för 4wd på avslutningen Jakobsson före Nydén.
Totalsegern går till David Nattsson och Sebastian Johansson med 10,7 sekunder till Martin Jakobsson, de båda snabbast i 4wd Övriga respektive R5. Bakom Nattsson sågs Emil Carlsson och för Jakobsson var det Bengt Thorsell bakom.

Nygren vann ny seger.
I trimmat 2wd gick det hårt, genom ss1 var Stefan Alenmalm snabbast följd av André Nygren på ss2. Andra halvan av dagen till Alenmalm och Tommy Eliasson. Bland de 30 startande var det ändå André Nygren och Emil Olsson som tog segern, hårt uppvaktade av Eliasson endast 3,7 sekund ifrån. Det var bakhjulsdrift för hela slanten, Alenmalm, Joel Norqvist och Rasmus Pettersson följde topp fem.

Stentuff fight i B-klassen, Carlberg vann.
Men det var B-förarna som imponerade stort under dagen där Hugo Carlberg, Kevin Eriksson och Tobias Hult hängde i toppen - på ss4 är det smått otroligt Hult och Carlberg i topp totalt, fem sekunder före bästa fyrhjulsdrivna ekipage.
Attacken genom avslutningen, 14km långa Källunga som bjöds på från Carlberg och Hult var spännande. Hugo och Stefan Carlberg i Volvo 940 vinner klassen 4,3 sekunder före Hult. Carlberg noterar också femteplats totalt, andra 2wd ekipage ynka 2,2 sekund från Nygren. Tio tappade sekunder på avslutningen mot dem båda framför gav en tredjeplats för Kevin Eriksson. Robin Gustafsson och Hugo Sääf skuggade för klassen.

Bodens Rasmus Hansen tog C-klassen.
Mest långväga var Rasmus Hansén tävlandes för NMS Boden som ihop med Madelene Buskas Karlsson i Peugeot 208 Rally4 vann C-klassen 11,7 sekunder före Alexander Nordahl, knappt tio sekunder bakom kom Roger Andersson.

Rådström omöjlig i Appendix K.
Arne Rådström och Kent-Ola Björklund i Volvo 262 har kört fort i Appendix K, slutligen 24 sekunder före Roger Berglund. Bakom om tredjeplatsen fick det bli särskiljning, Kjell Fransson var snabbast mot Markus Börjesson på första sträckan och tog hand om tredjeplatsen. Halvsekunden bakom var så Torbjörn Pahlin och det var fortsatt tätt placeringarna bakom.
För bilar upp till -71 i tillverkningsår körde Thomas Norqvist segern halvminuten före Gunnar Asplund, likt trean Fredrik Zettervall i Volvo Amazon.

Suvala och Larsson tog grupp F.
Snabbast av de Otrimmade var Daniel Suvala och Patrik Johansson för grupp F, även om ekipaget var snabbast rakt igenom var marginalen ned till Oscar Östlund endast 8,8 sekunder mellan de båda A-förarna. Endast 1,7 sekund från var Robin Thörnberg som trea, skuggad av Jonas Karlsson - dem båda B-förare.
Näst största klass i rallyt var C-förarna, arrangörsklubbens enda seger gick till Ville och Ralf Larsson som tappade tid på ss2 men körde igen mycket på långa avslutningen. Hugo Landin 7,7 sekunder bakom till mål - 3,3 sekunder sedan till trean, arrangörsklubbens Nils Leijer.

Erixon och Lanner körde bäst i grupp E klasserna.
Gotländsk seger för grupp E, på hugget är Linus Erixon och Mikael Nilsson som med Volvo 940 laddade hem A/B-förare 39 sekunder före Vincent Lidre Andersson - dem båda B-förare. Vincent hade hård kamp med Tobias Pettersson som blir trea och bäste A-förare, han förlorade tid på ss2.
Peter Lanner / Nathalie Arvidsson i VW Golf satte ss2 perfekt och gav en grund till vad som senare blev seger för C-förarna. Snabb även på avslutningen och 22,1 sekunder före Alexander Blixtfeldt Elvborn, trea på pallen Per Johansson.

Johnsen bäst i 1300-gänget.
Först på vägarna 1300 RallyCup, startnummer ett och samma plats till mål för B-förare Marcus Johnsen och Amelie Jakobsson. Lucas Carlsson var 15,5 sekunder från, som trea Joakim Rydin som bäste A-förare. Sexa i klassen Tobias Bilfeldt som snabbaste C-förare.

Strid till mål i Ungdomsrally, Thorszelius bäst.
Ungdomsrally har utvecklats till ett getingbo, många trodde nog på förhand på hemmaföraren Linus Gustafsson Thor men trots sträckseger på avslutningen blev det tredjeplats 8,9 sekunder från segern. Tio tappade sekunder på avslutningen blev fallet för Maximus Joge som tar andraplats, sekunden från Theo Thorszelius och Peter Johansson.
Ludvig Fransson, William Israels och Helmer Eriksson tog platserna bakåt, en av favoriterna var Israels som åkt snabbt under våren, men tekniska problem när bilen dog under sträckorna drog ut på tiden.

» Resultatlista, se
''Resultat''.

Publicerad: 2024-08-03 21:37






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.