|
Vännäs är final i VinterSerien och deltävling tre i SverigeSerien. PRESSRELEASE
Nu styr VOC Mekonomen Rally kosan norrut för final i årets VinterSerie och också tredje deltävling i SverigeSerien. Klassen kör Vännäs Plåt Rallyt som går tillsammans med SM-deltävlingen Rally Vännäs under SM-rallyts andra dag. Fantastiska vintervägar väntar klassen som trots att man går tillsammans med SM ändå sin vana trogen med god marginal är största enskilda klass i tävlingen.
Vintern 2017/2018 har varit i det närmaste perfekt för att skapa vinterrallyväg i trakterna av Vännäs.
– Det är extra roligt att få bjuda klassen på vägar och underlag utöver det vanliga när vi styr kosan till det som är långt norrut för de flesta i klassen, till min hemmaklubb och den ort där jag vuxit upp, till Vännäs. Förhållandena har varit magiska den här vintern. Och det faktum att vi kör tillsammans med SM gör att vi får tillgång till vägar som vi inte får använda annars. Därför blir det mycket som är helt nytt, även för hemmaförarna, säger klassansvarig Roger Fransson.
Precis som värmländska Torsby som klassen besökte förra månaden med sina nationella serietävlingar är Vännäs en ort där biltävling i allmänhet, och rally i synnerhet närmast är en del av folksjälen. Och när det vankas stortävling så är temperaturen förstås extra hög.
Klubben toppar med serviceplatser ”mitt i byn” på avstängda gator och centrala särskilt iordningsställda serviceytor. Ortens köpmän möter upp. Det kommer att bli en fest.
Högsta elitklass är extremt svårtippad
Redan innan premiärtävlingen i Torsby så ville klassansvarig i det närmaste helgardera sitt sedvanliga inför-tävling-tips.
– Inte är det lättare i Vännäs. A-klassen är väldigt stor och har hur många namn som helst redo att knipa segern, dels förare med nationellt fokus men också några riktigt tunga lokala namn. Om vi börjar i den lokala delen av fältet så måste vi öppna med att lyfta Mats Ulander som vann motsvarande tävling i fjol. Men gamle SM-mästaren Nils Östgård (fd Fransson - red anm) kommer att vilja annat. Det kommer unge Simon Ohlsson som verkligen hittat farten också att göra. Och dom är inte ensamma. Kan inte lämna denna del av fältet utan att också utfärda en varning för Alexander Petterson.
Och sedan har vi det nationella delen av fältet.
– Ja, hujedamej som Astrid Lindgren skulle sagt. Emil Andersson är ett stående tips i år. Han körde taktiskt perfekt i Torsby och höll säkerhetsmarginal på dagens första deltävling för att inte riskera att tappa en dubbel, för att sedan ta i ordentligt i deltävling två på kvällen. Unge Lukas Kindgren som vann första deltävlingen är ett annat stekhett namn liksom Dennis Askling och Patrik Fredriksson. Helt enkelt extremt svårtippat.
Kanske lite lättre att tippa lägre Elitklass
VOC Mekonomen Rally Elit B är måhända lite lättare att tippa.
– Redan i premiären visade unge Gustav Johansson att han är svår att tas med. Förvisso hette segraren i båda deltävlingarna i Torsby Daniel Dahlström men han finns av okänd anledning inte med i Vännäs, så Gustav får ensam bära favoritbördan.
Men han kommer inte att vara ohotad.
– Jag tror att de största hoten kommer att komma från Magnus Westman som nu definitivt funnit sig till rätta i VOC Rallybilen, Magnus vann så sent som i söndags i Rally Näsviken. Dan Rhodin tror jag står som andra huvudutmanare. Danne fick motorproblem nere i Torsby och körde därför bara dagens första deltävling, men denna sin vana trogen med sådan bravur att det slutande med en tredjeplats. Simon Erlandsson tror jag står först i ledet av lokala utmanare i Elit B, speciellt på snabba vägar som Simon brukar gilla.
Vem vinner cupklassen i Vännäs?
Cupklassen är mindre än normalt i Vännäs. Måhända är det den långa resan för den stora massan i klassen som spelar in. Andra skäl som lyfts i dialogen är kostnaden för de allt dyrare vinterrallydäcken.
– Jag tror att det är på sin plats att som norrlänning med stor erfarenhet av vinterrally lägga en del missuppfattningar tillrätta. Man får inte se vinterdäck på samma sätt som sommardäcken som har ett ganska givet antals SS-kilometer innan dom är dags att pensionera. På vintertävling är det istället underlaget som är det helt avgörande. Är underlaget riktigt bra så får man ut massor med SS-mil på sina vinterrallydäck vars gummi dessutom inte åldras på samma brutala sätt som sommardäcken gör direkt då man börjat använda dem. Kort sagt: Bra underlag är det helt avgörande när det gäller vinter, är det bara riktigt bra blir däckkostnaden per mil inte alls särskilt hög. Men då bör man också se till att man har tillgång till minst en omgång sämre däck att använda när förhållandena inte är lika fina. När vägen inte är riktigt frusen och då spåren lyser bruna av grus då dödar man vinterdäck på bara någon mil.
Nog om vinterdäck, vem vinner då VOC Mekonomen Rallys Cupklass i Vännäs?
– Jag tror att Vännäs blir en uppgörelse mellan Per Carlsson från Ludvika och Mathias Johansson från Boden, båda riktigt begåvade förartalanger. Känner mig också tämligen övertygad om att Torsbys toppseedade Markus Jardler tar sin första pallplats även om han kommer att få strida hårt för att få hoppa upp högst på pallen. Skulle Marcus, som på nolltid blivit en profil i klassen, ändå kliva ända upp så vet jag att hela klassen kommer att ge sitt odelade bifall. Go-For-It Marcus!
Välkomna till en superspännande fortsättning av säsongen i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Vännäs.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2018-02-01 12:47
|
|
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34 Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. WRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.
Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...Publicerad: 2024-12-18 20:30
|
| |