NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Efter service plockas Hayden Paddons Hyundai i20 AP4 ihop för nästa tävling.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
Dämpare från Extreme Racing Shox och bromsar från Alcon på Haydens bil.

© Geoff Ridder.
© Geoff Ridder.
1,8 liters motorn i Hyundaien kommer från en Sonata, kostar runt 50´000 kronor efter att ha vässats till tävlingsskick!

© Hayden Paddon.
© Hayden Paddon.
Färdig för tävling, Hayden trivs i i20 Ap4 bilen och kör på hemmaplan för att hålla tempot uppe.
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.

Nu fortsätter vi med fjärde delen om AP4 klassen och dess bilar, den här gången är det dags för Hayden Paddon att berätta mer ingående om sin i20 AP4+ som hans familjeteam byggt och tävlar med.
- De flesta kör med 1,6 eller 1,8 liters motorer i klassen, i vår i20 är det en 1,8 liters motor som plockar fram cirka 350 hästkrafter.

- Det är mer än i en R5 bil men vi saknar en del vridmoment, men det håller nere priserna och bilen är ändå riktigt rolig att köra. För vår i20 AP4+ kostar en motor runt 50´000 kronor, en motor till R5 modellen kostar runt 350´000 euro!

Vi använder en Sadev sexväxlad låda, diffar kommer också de från Sadev och då plockade ur deras rallycross sortiment vilket gör dem extremt hållbara.
- En kul grej är att vi använde vår i20 till en backtävling förra året, då satte vi en 600 hästars motor men behöll allt annat. Det är väldigt bra bilar, lite underhåll och låga driftskostnader - detta oavsett vilket bilmärke du bygger på, förklarar Hayden och fortsätter.

Många delar under karossen är det samma mellan bilarna i klassen, det finns tillverkare och delar som de flesta väljer, bromsar och liknande som passar alla.
- Självklart skiljer det även här men vissa fabrikat används mer än andra, på hjulupphängning t.ex. använder de flesta i Nya Zeeland ur Extreme Racing Shox sortiment, samma tillverkare som också Hyundai Motorsport använder i WRC bilarna.

I övrigt, motorn i i20´n kommer från en original/standard Hyundai Sonata och levererar efter modifieringar 350 hästar! De flesta använder motor från samma tillverkare som karossen, det blir oftast enklast och särskilt om man vill ha stöd från importören.

Största skillnaden mellan AP4 och AP4+ är som vi beskrev i förra delen valet mellan flera motorstorlekar men också de aerodynamiska möjligheterna skiljer.
- Vår AP4+ klass är friare, men samtidigt reglerat på motorn och gör dem likvärdiga med de "vanliga" AP4. Utseendemässigt skiljer det mer där vi i Nya Zeeland får arbeta mer. Vad det gäller de aerodynamiska delarna så likar vår i20 en i20 WRC från 2016.
- Att få möjligheten till att montera sådana här paket gör att bilarna ser spektakulärare ut, skapar mer intresse och givetvis är enklare att finansiera! Detta då bilarna är attraktiva för importörerna - som för mitt team av Hyundai!

För Haydens del handlar det om 5-6 deltävlingar i Nya Zeeländska Mästerskapet i år för sitt egna team, detta när han bara fick en halv säsong i WRC.
- Då är det här perfekt för att hålla igång körningen mellan WRC tävlingarna - alla mil i tävlingbil är viktiga.

- AP4 bilarna är så roliga att köra, visst de är mindre utvecklade än R5 bilarna men ändå så häftiga och förarna får mer köra bil. Men i takt med att fler bilar kommer ökar pressen och alla hittar nya möjligheter vilket gör att klassen samtidigt utvecklas och blir snabbare, men än så länge utan att priserna börjat skena, avslutar Paddon som just nu är genomför rekognoseringen inför helgen Neste Rally Finland.

Läs mer om AP4:
»
Del 4; 350 hästar i Paddons i20 AP4, häng med in i garaget.
» Del 3; Paddon reder ut AP4 klassen, vad skiljer AP4 och AP4+?
» Del 2; Yaris, Swift, Mirage och Fiesta i AP4.
» Del 1; AP4 klassen - spännande 4wd bilar på Nya Zeeland.

Publicerad: 2018-07-24 09:09






Rovanperä som teamchef, i eget enduroteam.
© Toyota Gazoo Racing.Kalle Rovanperä har många idéer, under fjolåret tog han en paus från fullskalig rallysatsning efter att ha säkrat två raka VM titlar, istället ville han få tid att seriöst köra drifting, banracing eller bara vara ute och köra jetski eller fiska på hemmaplan.

Han tog också året för att testa på an...

Publicerad: 2025-01-06 18:14


Svensk co-driver bredvid Norsk ungdom i vinter.
© Even Management.Det blir Svenskt även i Ungdomsklassen för Sigdalsrallyt, kommande helgs NM-premiär. Men vid sidan om de sex helsvenska ekipagen blir det Svensk co-driver i en Lettisk Peugeot 208 R2/Rally4 framförd av Norsk junior.

17-årige Karl Peder Nordstrand kommer ha Svenske Johan Johansson i högerstolen nä...

Publicerad: 2025-01-06 14:24


SSRC blickar fram emot årets sprinttävlingar.
Svenska SprintRallyCupen såg dagens ljus inför säsongen 2024 även om förkortningen SSRC har varit med i ett antal år.

Under 2024 har det körts sex sprinttävlingar i Smålands BF och Västra BF. SSRC vill rikta ett stort tack till de arrangörer som lagt ner ett otroligt jobb med sina respektive tävl...

Publicerad: 2025-01-06 10:11


Sex Svenska ekipage bland de 88 till Norska premiären.
© emotorsport.se88 ekipagen ses anmälda för Sigdalsrally fram till att ordinarie anmälan stängde vid midnatt, än är det också öppet för efteranmälan fram till mitten av veckan.

Sex ekipage med Svensk flagg, allra först med anmälan var Hannah Jakobsson / Magnus Nilsson och följs strax efter i listan av Martin Jak...

Publicerad: 2025-01-06 09:55


Hemmaseger i Jännerrallye, fem Rally2-tillverkare topp fem i rallyt.
© Harald IllmerFem olika tillverkar i topp fem totalt när Österrikiska Jännerrallye tog avslut, rallyt körs på förrädiska vägar i mångt och mycket ett Rallye Monte Carlo.

Men mer snö än i de flesta Monte Carlo rallyna när det var dubbelt hemmanationen i topp, Michael Lengauer i Skoda Fabia RS Rally2 vann rallyt...

Publicerad: 2025-01-05 18:11


Seger direkt i R5-debuten för Waskaas.
Seger direkt i R5-debuten för Petter Sæves Waskaas som tidigare setts snabb med Subaru Impreza, bytte inför året till Ford Fiesta R5 och tog tre raka sträcksegrar i Smådølsprinten.

Lördagens rally hos NMK Nore og Uvdal avgjordes med en sträcka på drygt 6km som kördes tre gånger för de 50-talet st...

Publicerad: 2025-01-04 15:02


Fina förhållande med spolad is väntar i Hällerundan på Sångens motorstadium.
© Rasmus Holm.Efter ett lyckat provår 2024 för HMK-sprintserie blir det självklart en fortsättning under 2025 med lika bra tävlingar och självklart prispengar i potten likt 2024. Vi ska försöka dra så olika slingor som möjligt så det blir variation varje tävling.

Nu börjar det bra ihop sig för deltävling 1 den...

Publicerad: 2025-01-04 11:08


Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
© emotorsport.seFyra till fem WRC-deltävlingar är vad Martins Sesks jagar för huvudklassen 2025, Letten har fortsatt förhandlingar med M-Sport utifrån vad motorjournalisten Christian Manzino på Italienska Area Corse erfar.

Tanken är att sätta ihop ett program med framför allt de snabbaste deltävlingarna på grus ...

Publicerad: 2025-01-03 18:53


Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
© Toyota Gazoo Racing.Idag släpptes anmälningslistan för WRC premiären 2025, Rallye Monte Carlo runt Gap - Monaco som körs 23-26:e januari. Drygt 34 mil special fördelade över 18 sträckor för de maximala 70 startande.

Tio åkare i Rally1.
Arrangören gallrade bort ett 20-tal ekipage, nere på maximala 70 platser ...

Publicerad: 2025-01-03 13:20


Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
© emotorsport.seNorge var sista i norden med tävling 2024 och först ut 2025, Smådølsprinten hos NMK Nore og Uvdal blir ännu en chans att vakna till inför nästa helgs NM premiär. Tre sträckor ger knappt två mil under denna lördag, 50 ekipaget mot startlistan.

Mot slutet av startlistan hittar vi Skodaförare som Ro...

Publicerad: 2025-01-03 12:50


Tidigare nyheter:
Sesks jagar 4-5 Rally1 starter, kan det bli premiär i Rally Sweden?
Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
Norskt lördagsrally med Smådølsprinten.
Anmälningslistan för Rallye Monte Carlo släppt, två Svenskar i Rally2 klassen.
Del 5; Vem kör vad 2025, Hovind med SRC & Back SM, Landin som B-förare & Vincent kollar dämparna inför Colins Crest.
Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.