NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Färdigkört i 1300 RallyCup 2018.
PRESSRELEASE

Redan klara mästarna Robert Andersson/Carl Gustaf Karlsson kom till start utan att egentligen behöva det då de redan förra söndagen säkrade sin totala vinst i 2018 års 1300 RallyCup. Frågan var nu istället hur ordningen skulle bli efter dem. Pallplatserna för paren Ola Strömberg/Brittmarie Ålund och årets raketer William Binbach/Victor Johansson var redan säkrade men inte ordningen. Nu skulle det avgöras i Rikspokalen liksom en mängd placeringar i den slutliga tabellen.
Redan dryga fyra kilometer efter starten vid Kvinnerstaskolan började första nio kilometer långa klassiska och utmanande Dyltastigen, just vid Dylta Herrgård.
Först ut var självklart tabellettan Robert Andersson följd av Ola Strömberg. Här höll Ola på att ödelägga hela sin och Brittmaries tävling genom ren ouppmärksamhet. Han missade nämligen ta in Brittmarie’s Skarpa högersväng och hade alldeles för hög fart ur föregående kurva. Det slutade med en rejäl avåkning ut bland buskar och sly. Tur för paret så fanns det som vanligt väldigt mycket publik på plats i skogen som var utomordentligt snabba att putta tillbaka veteranerna på vägen igen. Bara ett tjugofemtal sekunder förlorades även om det är ett ljusår i Sukkakretsar.
Tillbaka vid servicen kunde inte oväntat konstateras att Robert/Kapten tagit ledningen.

Nu gav sig karavanen ut till Järletrakten där faktiskt de boende i gårdarna nästan slåss om vart rallyt ska dras fram varje år. Fantastisk inställning. Här skulle SS2 köras.

Ola höll sig på vägen denna gång men fick se sig frånåkt av både Robert och William med mer än femton sekunder på fjortonkilometerssträckan. Ja de två åkte faktisk helt sekundlika. Ren utklassning alltså.

Strömberg hade avancerat en placering och var nu fyra. Viktigt dock med alla individuella sträckpoäng som delas ut. Alla fick ge järnet.
Så dags för sista SS3. Det enda drastiska som hände var att Vesa Kujanpää/Magnus Nilsson i sin fight med bl.a. Hillesjö gjorde en kullerbytta och stukade till sin Vera ordentligt med tre minuters förlust till följd och en massa jobb framöver. Juniorerna Wiliam/Victor slog här Robert/Kapten med sex tiondelar och erhöll 7,33 viktiga sträckpoäng. De hade nu samlat ihop 19,33 SS poäng mot Robert’s 20,66. Ola hade bara fått ihop 14.


Robert kunde fått ihop max 54p men nu snodde William en sträckseger och därför fick William lite mer och Robert lite mindre. Enkelt uttryckt. Vinner man rubbet får man mycket poäng. Vinner man genom att vara 2:a o 3:a på sträckorna får man mindre. Rättvist tycker vi. Leder man med mycket kan man köra försiktigt men då förlora lite poäng eller fortsätta försöka ta fullt. Bara att själv välja.
Får man en punka eller kör av som Ola så är inte hoppet ute. Man kan alltid fortsätta försöka plocka maxpoäng på följande sträckor (som man ju då även tar från sin konkurrent). Det stimulerar att inte ge upp. Vesa Kujanpää blev inte lottlös trots sin rullning. Uffe Örnevik bröt efter första men blev inte helt lottlös. Han fick fem poäng för att han startade och 2,33 på SS1. Bättre än inget. Alla som kommer i mål får fem poäng. Att fullfölja är alltid en prestation. Så här har vi kört i Cupen i flera år och har inte för avsikt att ändra. Funkar kanon.

Slutresultatet i Cupen då?
Det hittar ni på www.1300rallycup.se/cupen/cuptabell.shtml



Årsmöte med prisutdelning och middag höll vi hos Abbe på Restaurang Vivalla i Örebro i lördags kväll. Nu blir det tävlingspaus med planering för 2019.
Vi i SukkaCupen vill tacka alla fantastiska arrangörer som välvilligt låtit oss vara med samt alla generösa sponsorer som stöttat oss.

Tack för i ÅR!


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-07 20:52






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.