NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Stenhårt och supertajt när VOC´s SverigeSerie avgjordes.
PRESSRELEASE

Gångna helg möttes Sverigetoppen i VOC traditionsenligt i Örebro och Rikspokalen. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie skulle avgöras. Lika traditionsenligt blev det supertajt ända in till finaltävlingens allra sista PowerStage. Till slut var det Lukas Kindgren som fick kliva högst på pallen i Elit A med minsta möjliga marginal. Gustav Johansson dito i Elit B och Marcus Persson i Cup. Jacob Johannesson i Junior var faktiskt var klar segrare redan innan finaltävlingen.

När VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie kör sin traditionsenliga final i Örebro är det alltid tufft och tajt, men i år var det osannolikt tufft på flera håll och det ända in till årets avslutande specialsträcka som dessutom var en PowerStage med ytterligare max 5 poäng i potten.
– Det är osannolikt tufft att vinna SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally, fattas bara annat då vi pratar den nationella toppserien i Sveriges utan konkurrens största rallyklass, säger klassansvarig Roger Fransson.

Lukas Kindgren högst på tronen i Elit A
Ett oerhört tajt tabelläge i Elit A bäddade redan innan tävling för en historisk fajt ända in till målsnöret.
– Och fajt blev det sannerligen. När dammet lagt sig så visade det sig att allt verkligen avgjordes på tävlingens och årets allra sista sträcka. Här var Lukas Kindgren 0,3 sekunder snabbare än Kristoffer Karlsson som jagade Lukas i tabellen och som vann klassen totalt i Örebro. Dessa ynka 0,3 sekunder var till slut det som avgjorde till Lukas fördel. Man måste verkligen se båda dessa herrar som segrare när det är så oerhört lite som skiljer.

Värdig vinnare till sist alltså Lukas Kindgren med Kristoffer Karlsson sniffande i nacken på en andra plats. Men det hände mycket mer i tabellen.
– Tvåa i tävlingen och vinnare på dagens PowerStage var Tobias Isaksson. Den sammanlagda poängen från detta räckte för att ta upp Tobias på pallen totalt i årets SverigeSerie, tre poäng före Dennis Askling på fjärde plats och Emil Andersson ytterligare en ynka poäng bakom på femte plats.

Tråkigt nog också en allvarlig olycka i Elit A.
– Unge och riktigt snabbe Joakim Ellner Landberg har klivit snabbt genom förarklasserna i år och startade nu i Elit A. Men tävlingen blev kort för Joakim och CoDriver Elina Svensson. Redan i slutet av första sträckan så åkte man av och vad jag kan förstå så rullande man sin VOC 240 in i ett träd i mycket hög fart. Riktigt, riktigt otäckt! Tävlingen stoppades förstås medan räddningspersonal kom till undsättning. Men mycket glädjande så kan vi konstatera att allt har gått efter omständigheterna väldigt bra och båda har fått lämna sjukhus efter undersökning. Har också fått rapport om att fokus nu är på att låna bil för att köra andra viktiga finaler de två närmsta helgerna. Underbart att höra!

Gustav Johansson vann komfortabelt serien i Elit B
Mannen för dagen i VOC Mekonomen Rallys lägre elitklass var Dan Rhodin. Han vann både tävlingen och inte minst så krossade han allt motstånd i klassen på dagens PowerStage.
– Eftersom att det tog en stund innan sträckan kunde stoppas efter Ellner Landbergs olycka så blev också de tre toppseedade förarna i Elit B hindrade vid olyckan. Därför fick dessa tre helt enligt regelverket konstruerade tider utifrån sina övriga resultat. Förhållanden var dock tydliga och detta hade lyckligtvis ingen inverkan på tävlingsresultatet och på Dannes tydliga seger i klassen.

Gustav Johansson har varit rena vinstlokomotivet i årets serie men med vetskapen om att det räckte för honom med de 10 poäng som fullföljd tävling garanterat ger så tog Gustav det ovanligt lugnt i Örebro och slutade på en tredje plats i tävlingen och för honom ovanligt mänskliga femte plats på dagens PowerStage.
– Full fart i Örbro hade däremot Rickard Gustafsson som inte kört full SverigeSerie i år. Men striden mellan honom och Dan Rhodin avgjordes på dagens avslutande PowerStage där Danne var drygt 10 sekunder snabbare och med detta i en klass för sig i Elit B.

Marcus Persson höll hela vägen och vann SverigeSeriens Cupklass
I Cupklassen hade Marcus Persson exakt samma guldläge som Gustav hade i Elit B. Och det förvaltade han på bästa möjliga sätt. Marcus körde till slut in som fyra i tävlingen och det räckte mer än väl till att säkra segern i serien. En säsong där Marcus gått från klarhet till klarhet avslutades väldigt proffsigt på ett balanserat sätt för att bevaka slutsegern totalt.
– Marcus jagades i serien av Mattias Hjalmarsson och som Mattias laddade i sin hemmatävling. Han öste på och vann med detta tävlingen komfortabelt med nästan 18 sekunder före Magnus Lindkvist på andra plats och Emil Huss på tredje.

Bara att lyfta på kepsen åt unga talanger som även hanterar taktik på ett alldeles föredömligt sätt.
– Vi kan inte lämna Cupklassen utan att också lyfta fram Marcus Jardler. Trots att han inte kunde köra finaltävlingen efter att polisen valt att ”låna” Marcus körkort en månad eller två till följd av en fortkörning så lyckas Marcus ändå bärga tredjeplatsen i den här stenhårda klassen. Kanske är jag tjatig när jag återigen lyfter att Jardler faktiskt kör en handikappanpassad rallybil och i normala fall tar han sig fram med rullstol efter en bilolycka för ett antal år sedan. Det är en i sanning imponerande prestation!

Jacob Johannesson i Svenskt Rallys verkliga plantskola
Juniorklassen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie är sedan 25 år svenskt rallys verkliga plantskola. Det är här man börjar om man vill nå någonstans med sitt rallyåkande. Listan kan göras hur lång som helst men om vi håller oss bara till de som just nu är riktigt på väg i sina internationella karriärer så kan vi även med den avgränsningen nämna Pontus Tideman, Emil Bergkvist, Tom Kristensson och Elias Lundberg.
– Om relativt unga Marcus och Gustav imponerade med att hantera situationen taktiskt fulländat i B och C så är det kanske ändå mer imponerade att blott 17 år gamla Jacob Johannesson gör detsamma i VOC Mekonomen Rally juniorklass. Han har imponerat stort hela året, och stänger serien avvägt med en andraplats och vinner med det klassens Juniorserie i stor stil. Jacob är en man, och Team Johannesson ett team, med en plan. Så håll ögonen öppna för det här namnet i framtiden.

Men det är i bara namnet Jacob Johannesson som ni ska lära er och hålla utkik efter.
– Klassen som producerar supertalanger på löpande band är riktigt på gång igen, det är ingen överdrift. Ni ska också lära er namnen Isak Vikman som vann finalen i Örebro och inte bara vann utan imponerade stort med tider som hade räckt riktig långt i både A och B, och det alltså utan körkort och utan noter, det tål att upprepas hur många gånger som helst för ser ni dessa unga fartfantomer ute i spåret så skulle ni aldrig tro detta.

Och inte räcker det att lära sig dessa två namn heller.
– Nej, ni ska också programmera in Tim Lagerstam och Oscar Östlund i era medvetanden. Tim körde in som klasstrea i Örebro och säkrade med det en andraplats i SverigeSerien totalt. Oscar Östlund var länge med i striden om pallplatserna men rullade på dagens sista sträcka och försvann därför ur resonemanget. Men Oscar har visat att han har vad som krävs och därför ska ni hålla koll även på honom.

VOC Mekonomen Rally, världmästarklassen.
Klassen har producerat en juniorvärldsmästare under året i-och-med Emil Bergkvists seger. Nästa i raden tror jag kommer att heta Elias Lundberg. Men om då nästa heter Jacob, Isak, Tim eller Oscar det står skrivet i stjärnorna.

Nestor Ingvar Nilsson säkrar guldet bland klassens seniorer
I år har vi valt att orda ganska lite om klassens silverryggar, seniorerna.
- I Örebro är det Joakim Larsson som vinner både klassen i tävlingen totalt och dagens PowerStage. Med det säkrar han också ett silver i SverigeSeriens seniorklass 2018. Men i den totala klassen är det ”som vanligt” inget att göra åt klassens nestor Ingvar Nilsson, mannen som kört VOC ända sedan klassen startade för 29 år sedan. Bara det är värt all respekt. Men att han sedan kör in som tvåa i finalen och dessutom vinner seniorklassen totalt i mogen ålder är riktigt imponerande.

Det är annat som imponerar också i seniorklassen.
– Trea både i finalen och i serien totalt är Sigfried Mayr med hustru Renate i högerstolen, imponerande i sig. Men allra mest imponerande är att Siggi och Renate bor ända nere i södra Tyskland och har inte bara långt till alla SverigeSerie deltävlingar utan är dessutom tvingade att åka färja för att komma hit. Ändå står de ofta på startlinjen när det vankas SverigeSerie. Imponerande!

Stort, stort grattis till alla topplacerare i det som är kanske landets allra svåraste serie att placera sig högt i.

Med det så stänger vi årets SverigeSerie. Vi återkommer inom kort med reportage från den utsålda, härliga fest och prisutdelningen som satte slutlig punkt för både SverigeSerie, SommarSerie och VinterSerie 2018.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-08 21:33






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.