NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas Edvardsson körde fort i Fiesta R5:an, silver i Sprint SM.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Framgångar även inom banracing.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Sprint SM guld ihop med sambon Matilda i SM Veckan Sommar.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Avslutade året med Malmjärn Runt tillsammans med co-driver Mikael Johansson.
Röjsel summerar en framgångsrik säsong inom rally och racing.
PRESSRELEASE

Den startade med besvikelse och problem, men fortsatte i succé. Säsongen 2018 innehöll både med och motgångar, men övervägande framgång för team Röjsel

Att Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson skulle komma till start i SM-premiären i Vännäs med Kitcar-Opeln blev, efter många bud, klart strax före anmälningstiden gick ut. Många ifrågasatte bilvalet då en motor på ynka 1600cc skulle bli svår att hävda sig med bland SM-eliten. Daniel hade några veckor tidigare gjort ett test med bilen och valet var självklart, trots att han, både 2016 och 2017 sinkats av en Ford Fiesta med "för liten" motor. De bröt dock tävlingen i Vännäs av tekniska skäl men många skulle däremot ändra uppfattning om bil och även se Daniels förartalang när han, med samma bil, vann 2WD-klassen i LBC-ruschen i Lima för andra gången. Strax innan kom ekipaget 4:a i SM-debuten i 4WD mot internationellt motstånd i Östersund Winter Rally med en Ford Fiesta R5. Samma bil som han och Nicklas tog SM-silver i sprint med under SM-veckan i Skellefteå i mars månad, bakom klart mer rutinerade Mattias Adielsson och före minst lika rutinerade Jörgen Jonasson.
- Trots att vintersäsongen började tungt med tekniska bekymmer fick jag ändå chansen att visa vad jag går för. Att jag kan prestera i underläge är helt klart, längtar dock tills jag får prestera med "rätt förutsättningar" sa Daniel efter vintern.

Vintersäsongen satte sina spår hos co-driver Edvardsson, som klev åt sidan på grund av sjukdom. In klev Mikael Johansson och fick lotsa Daniel i SSR och Rally Askersund. Två SM-tävlingar där farten helt klart fanns, men Kitcar-Opeln helt enkelt sa ifrån vid båda tillfällena. Därefter provade Daniel lyckan inom banracing efter 5 års uppehåll när han deltog i Swedish GT på hemmabanan i Anderstorp. Trots att han var sin egen chefsmekaniker, körde helt utan radiokommunikation, fick 30kg vikttillägg och 20 sekunder tillägg vid depåstoppet, körde han in på en 2:a respektive en 3:e plats vid tävlingen, efter att bland annat kört om Thed Björk...

Kitcar-Corsan preppades till SM-veckan i Helsingborg. Tävlingen, som Daniel knappt lagt några förberedelser på, blev hans absolut bästa i hela karriären hittills. Lotsad av sambon Matilda, dock utan noter, vann hann samtliga omgångar överlägset och tog sitt första SM-guld. När förutsättningar är rätt...

Daniel hade beslutat sig för att inte fortsätta köra SM efter sommaruppehållet. Mestadels för att det var teoretiskt omöjligt att köra om segern då han saknade så pass mycket poäng. Istället gjorde han iordning samma Formula Ford som han 2013 vann Nordiska mästerskapet med i klassen Formula Ford Zetec. Bilen körde han i Jubileumsracet på Scandinaivan Raceway i Anderstorp och tog en trippelseger.

Säsongens sista tävling blev rallytävlingen Malmjärn Runt i Hofors i mitten av september. Det var första gången han körde Kitcar-Corsan på tävlingen, som han tidigare har vunnit i den andra Corsan. Bilvalet visade sig dock, första gången denna säsong, vara riktigt dåligt. Tungt fuktigt grus på vägarna gjorde att Daniel, lotsad av Mikael Johansson, tappade cirka 1 sek per kilometer mot tidigare år i den andra bilen. Det märktes även på resultatet då han blev 4:a.
- Att ta mitt första SM-guld och att göra comeback i banracing är helt klart det som sätter prägeln på sommaren. Jag har lärt mig en hel del under årets gång och hoppas att jag kan sätta mycket av det i verk i framtiden, avslutar Daniel.

Daniels framtida karriär går ett år i taget. Även om prestationer under tävlingar, hur bra de än må vara, inte räcker till att komma vidare något nämnvärt på karriärstegen finns ändå tron kvar om att det ska vara fallet. Rätt kontakter och personer som trofast jobbar i kulisserna bakom Daniel är ett måste. Det självklara framtidsalternativet är Junior-VM, som verkar vara den bästa språngbrädan, om det inte vore för den budget som krävs och inte heller är anpassad för företag med marknad inom enbart Sverige. Tills dess att dem rätta ingredienserna är på plats kan Daniel bara göra det han är bäst på. Nämligen köra bil från punkt a till b på kortast möjliga tid, med rådande förutsättningar och göra det med glädje. Han tävlar inte för någon annan än sin egen skull och de som står närmst, såsom familj, vänner och samarbetspartners. Får det är få som verkligen förstår branschen och varför vissa verkar lyckas bättre än andra, utåt sett.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-30 19:40






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.