Till helgen gör RM serien för Historiska bilar premiär i ny skepnad, serien har körts i skymundan de sista åren och aldrig fått det uppsving det skulle kunna få. Men nu finns det herrar som bestämt sig, en satsning att försöka lyfta RM serien och få tillbaka intresset för de gamla bilarna.
Bakom detta hörs namnet Roger Rooth, ett namn som figurerat i rallykretsar sedan länge, men vem är han då?
- Oj, svårt att berätta om sig själv. Är en rallytok sedan 8-års åldern då jag blev medlem i Ryds MK. I augusti-september 1974 när jag var i Ryds MK:s klubblokal första gången och såg rallyfilm öppnade sig en ny värld, ja det var alltså -74 som rallyintresset kom - då förstår ni att han har erfarenhet och vet vad han pratar om.
- Där och då i klubbens verkstadslokal såg jag en rallybil på nära håll för första gången, en Saab V4:a med korsinsug, precis en sådan som Stig & Per körde med för fabriksteamet, just den bilen jag såg då reg-besiktades första gången den 19:e sept 1974, ja, jag kan t.o.m. registreringsnumret på den bilen, fortsätter Roger som kan prata i evighet om sina Saabar som står honom varmt om hjärtat.
Men du har också haft en egen rallykarriär och inte bara stått vid sidan om och tittat.
- Körde Saab V4:a på 80-talet, var nog en av dom sista som tog SM poäng med en V4:a, det var 1989. Startade Bilsport Rallycup 2001 och fick då träffa en relativt nyanställd ung kille på Albinsson & Sjöbergs Förlag i Karlskrona, det var Mikael Johansson, han är numera en av mina bästa vänner, trots allt han utsätter mig för inför publik en gång om året på Lilla Bilsportgalan i Karlskrona, och resten, ja det är historia som dom brukar säga.
Men hur kom du in och intresserade dig av RM-serien och fick igång den här omstarten?
- Blev invald i Historiska utskottet hösten 2017 och tänkte att det kunde vara intressant att se hur det fungerar, efter samma säsong kollade jag statistiken för RM och ställde frågan på ett möte om vi ska lägga ner serien eftersom nästan ingen visste att den fanns. Det finns faktiskt flera som tror vi startat om det nu efter en tidigare nedläggning, men RM har bara levt i skuggan.
RM serien har kört med startpoäng så det är inte raketforskning att leta upp hur många som startat i samtliga RM tävlingar under ett år.
- I min värld har ett mästerskap inget existensberättigande om antalet som startar i alla deltävlingar är ensiffrigt.
- Utskottets ordförande Erik Uppsäll, han är för övrigt en av dom snabba Saabförarna som jag såg upp till som snorpalt, han ville ha ett förslag på något som inte var nerläggning och det fick han under sommaren 2018. Sedan har det efter diskussioner vid HU:s möte blivit justeringar som har landat i det vi har till 2019. Erik och jag har drivit på varsitt håll med att försöka få tävlingar till RM:et och vi vill försöka göra något av det. Går inte det på 3 år då var intresset för dåligt, men då kan ingen säga att vi inte försökt i alla fall, fortsätter Rooth.
Men vad väntar då i årets RM, lite kort om tävlingarna.
- För första gången går RM i tävlingar som är helt onotade. Den första tävlingen körs ihop med Bilsport Rallycup och Rallyklassikerna i Nybro kommande helg, dom två sista ihop med Rallyklassikerna medan den andra deltävlingen i Ryd körs som en helt ren RM-tävling, inga andra bilar eller serier! Vi hoppas att detta ska fungera och att det lockar arrangörer att kommande år köra "rena" RM-tävlingar, då kan vi öka statusen på Historiskt Rally och då kommer det troligen mer tävlande, är det kul så sprider det sig, så enkelt är det.
Hur högt är målet satt för RM-serien den här säsongen?
- Mer än 14 ekipage som startar i samtliga deltävlingar, gissa varför, garvar Roger och nog kan vi förstå vad han menar.
Hur har era idéer hittills mottagits bland de aktiva?
- Tycker det har mottagits väl, vi har fått många uppmuntrande tillrop och så har vi haft nått enstaka klagomål på åldersgränsen på föraren, men alla regeländringar har tillkommit efter åsikter från tävlande eller före detta tävlande, det är gjort en research som ligger grund till regeländringarna, vi har inte "tyckt detta" själva i Utskottet.
- Vårt mål var att försöka locka tillbaka dom gamla bilarna som försvunnit efterhand som det kommit nyare bilar. Rally är precis tvärt emot Racing, där är dom äldre bilarna flest, många fler än dom nyare, och allra flest är dom i Racing i den klassen som är både äldst och har minst motorer, mer eller mindre raka motsatsen mot Rally.
Kan ju inte undgå frågan, framtiden?
- Framtiden äger dom tävlande helt och hållet, finns det tävlande så är vi i utskottet övertygade om att då finns det arrangörer som vill arrangera.
Det finns en hel del synergieffekter i detta med Historiskt Rally faktiskt.
- Vägslitage, äldre bilar har mindre effekt, ju äldre desto mindre väg sliter dom generellt sett. Då kan man plötsligt använda vägar som man inte kan använda till moderna trimmade bilar p.g.a. vägslitage, då kan helt plötsligt arrangörer ta fram sträckor man använt förr.
- Säkerheten, ju krokigare det är ju lägre blir hastigheten, och ju lägre hastigheten blir, ju mer ökar säkerheten och risken att man slår sig när man missar vägen minskar.
- Åskådare, vi vet att gamla bilar lockar ut många åskådare, många åskådare kan också generera positiva saker för arrangörerna.
- Kan vi om 3 år ha tävlingar som är helt egna med bara RM, då tror vi att framtiden ser mycket positiv ut för Historiskt Rally, det får blir Rogers avslutande ord här!
På lördag är det dags, då rullar RM serien igång i Zabra Rallyt hos Nybro AC!
Publicerad: 2019-04-29 22:51