NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SverigeSerie 2020 måste tyvärr ställas in!
PRESSRELEASE

Det kommer säkert inte som någon stor överraskning att även vi tvingas ta det jobbiga beslutet att, precis som de flesta andra cuper och serier, ställa in även 2020-års SverigeSerie. Alltför stora osäkerheter och risker kopplade till Coronans framtida påverkan gör det jobbiga beslutet till det enda rätta. Fullt fokus istället på återuppstart 2021.

Kil har varit tvungna att ställa in. Nora kommer att vara tvungna att flytta sin tävling till sent i oktober vilket innebär att den hamnar efter vår planerade final. Men det finns fler osäkerheter och knepigheter i följderna av att Folkhälsomyndigheten överlåtit åt varje enskilt polisdistrikt att tolka reglerna kring smittbegränsning och detta innebär då att det blir olika tolkningar på olika håll i landet, en mycket olycklig situation.

Vi har hoppats och kämpat i det längsta för att ändå kunna genomföra en SverigeSerie som blir schysst och rättvis utan att utsätta vare sig oss själva eller andra för orimliga risker i Coronas spår. Men till sist måste vi krypa till korset och acceptera att det inte är genomförbart.

Polisen i Örebro län (som berör både Rikspokalen och Noratrofén) för till exempel en hård linje och säger att om de kommer och kontrollerar och upptäcker en folksamling på mer än 50-personer någonstans i tävlingsområdet så blåser de av arrangemanget.

Det skulle i praktiken kunna innebära att vi samlar tävlande från hela landet, många av oss med mycket lång resväg, för att bara plötsligt stå där med lång näsa att inte få tävla utan att istället tvingas packa och åka hem igen.

Det återstår också flera andra oklarheter och utmaningar. Coronan är i dagsläget väldigt olika spridd i olika delar av landet och det är högst sannolikt att flera regioner når sin topp under hösten och att andra regioner samtidigt får en andra våg av smitta, detta alltså i samma veva som vi skulle kört våra tävlingar om vi valt att hålla fast vid att genomföra årets serie. Då är det är inte ansvarsfullt att göra det.

Personligen har jag väldigt svårt att se hur rally ska kunna genomföras i enlighet med det generella förbud som finns kring offentlig tillställning med mer än 50 deltagare.

Ett år som detta känns rally inte heller lika angeläget.
Jag säger som många kloka röster före mig sagt. Ett år som detta känns rally helt enkelt mindre angeläget. Allas vårt gemensamma fokus ska istället ligga på bekämpa den hemska smittan och att absolut inte ta eller utsätta någon annan för några som helst onödiga risker, i synnerhet i en sport som rally där så många i våra funktionärsled är i riskgruppen 70+.

Corona och Covid 19 är riktigt otrevligt för de som drabbas svårt.

Inför mitt beslut att ställa in även SverigeSerien så har jag har läst, lyssnat och fördjupat mig mycket om Corona och Covid 19. Även om majoriteten som får Covid 19 får den relativt lindrigt så är det ändå cirka en femtedel av de som drabbas som blir oerhört sjuka, sjuka på ett sätt som det saknas ord att beskriva och där konvalescensen blir jättelång. Och en inte föraktlig andel av de som drabbas svårt dör.

Det enda kloka är att ställa in.
Sett mot den bakgrunden jag beskrivit är det enda vettiga beslutet att ställa in SverigeSerien 2020 och istället ta fullt fokus mot återupptart 2021. Mitt beslut kommer säkert att kritiseras, ännu finns det ju i alla fall i teorin kvar tävlingar som skulle göra det möjligt att genomföra en serie. Men osäkerheten med om det faktiskt kommer att fungera i praktiken och riskerna med att göra det är helt enkelt för stora.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2020-07-03 13:44






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.