NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Robin Adolfsson med co-driver Nicklas Jidflo tog sig upp till tredjeplatsen i tabellen för 4WD Övriga.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Emrik Smedberg och Carl Eriksson fortsatte stabilt med att samla poäng.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Hans Bååth med co-driver Andreas Sigfridsson slutade East Sweden Rally på 23:e plats av 58 startande vilket är ett av duons bästa resultat hittills.
DRIVE VXO Motorsport klättrar i Teammästerskapet i Rally-SM.
PRESSRELEASE

Efter årets tredje deltävling i Rally-SM, East Sweden Rally i Linköping avancerade DRIVE VXO Motorsport fyra placeringar i teammästerskapet.

Robin Adolfsson med co-driver Nicklas Jidflo tog sig upp till tredjeplatsen i klassen 4WD Övriga, Emrik Smedberg tillsammans med Carl Eriksson håller niondeplatsen i otrimmat 2WD. Hans Bååth och Andreas Sigfridsson gjorde sitt hittills bästa resultat och tog sig i mål på 23-plats av 58 startande i den stora klassen Trimmat 2WD.

Teamet samlade ytterligare 20 poäng och avancerar från elfte till åttonde plats i Rally-SMs Teammästerskap.

Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo tog återigen värdefulla SM-poäng. Duon ligger nu på en tredjeplats i klassen med endast 6 poäng upp till andraplatsen.
"Vi körde bra hela dagen. Vi låg innanför ramen för vad som är rimligt utan att ta alltför stora risker. Vi tappade 15-20 sekunder på SS3 och lite till på SS6 när bromsarna inte orkade med. Det fick gå på ren vilja. Vi fick åka brett och sladda av farten när bromsarna inte orkade, det tog oss i mål men med tidstapp naturligtvis. Vi tog verkligen i idag och missade tyvärr tredjeplatsen med 0,5 sekunder och hade 20 sekunder upp till andraplatsen", sammanfattar Robin Adolfsson.

"Utan problem hade vi varit med och fajtas om andraplatsen. Vi fick dock med oss en bra poängskörd efter att ha tagit fulla powerstage poäng på SS7. Med tempot från Linköping kommer vi väl förberedda till Sandviken om två veckor och då kommer vi köra för SM-silver", fortsätter Nicklas Jidflo.

Emrik Smedberg och Carl Eriksson fortsatte med sin stabila körning och plockade återigen viktiga poäng.
"Vi gör inga misstag utan åker på och sätter bra tider på de sträckor där vi kan. Vår utmaning är att vi tappar på krokiga partier där vår Gr N-bil bil förlorar på grund av sin högre vikt jämfört med våra konkurrenters lättare R2-bilar. Vi lär oss dock mycket av detta och jobbar ständigt med att hitta sätt att anpassa körningen för att bli så effektiva som möjligt på de partier som inte riktigt passar bilen. Ser vi till de positiva sidorna så kan vi konstatera att de sträckor där det går att åka ett jämnt tempo, utan alltför många temposänkningar, hänger vi med bra. Vi åker på och samlar poäng även i Sandviken så får vi se hur långt de räcker i totalen. Vi har sju poäng upp till femteplatsen och med lite tur kan vi ta oss dit", säger Emrik Smedberg.

"Vägkaraktären i Linköping var värdefull för oss i utvecklingen av vårt notskrivande. Särskilt sträckorna på övningsfältet som innehåller väldigt många olika varianter på svängar med en och samma radie. I kombination med att vi försöker hitta en effektivare körstil måste vi också skapa förutsättningar för att kunna utnyttja den. Och för det krävs noter som ger Emrik en mer detaljerad beskrivning av vägen", berättar Carl Eriksson. "Vi gjorde stora framsteg med detta i Linköping och det kommer vi ha stor nytta av framöver, oavsett bil."

Teamchefen Hans Bååth med co-driver Andreas Sigfridsson slutade East Sweden Rally på 23:e plats av 58 startande vilket är ett av duons bästa resultat hittills.

"Vi ser detta som ett rejält kliv framåt på vår nivå", säger Hans Bååth. "Vi försöker öka tempot utan att ta alltför stora risker. Samtidigt utvecklar vi bilen som ännu är ganska oprövad i Sverige. Vi är inte så många som kör BMW M3 här, därför har vi sneglat mycket på Finland där bilen är vanligare. Dock skiljer sig vägarna åt en hel del och vi har nu efter dryga två år med bilen utvecklat framförallt fjädringen mot att passa både oss och de svenska vägtyperna. Bilens setup är idag väldigt annorlunda jämfört med när vi började köra den 2018. Vi känner en allt större trygghet i bilens uppträdande vilket är en förutsättning för att tempot skall kunna öka..."

"Jag trodde att vi skulle kunna höja tempot ett snäpp i Linköping" kommenterar Andreas Sigfridsson. "Bilen , noterna och körningen kändes bra i Hässleholm men tyvärr fick vi inte så många mil och framförallt ingen clean sträcka där vi kunde utvärdera tiderna. I Linköping åkte vi fortare än någon gång tidigare under de två senaste åren vi tävlat tillsammans. Det ska bli kul att se vad detta kan räcka till i Sandviken."

Efter tre deltävlingar ligger Robin och Nicklas på tredje plats i klassen 4WD Övriga med endast 6 poäng upp till andraplatsen.

Emrik och Carl lämnar Linköping på en niondeplats i förarmästerskapet för klassen otrimmat 2WD/R2 med sju poäng upp till femteplatsen.

Hans och Andreas är hittills poänglösa i SM men tog sig i mål på 23 av 58 startande i Trimmat 2WD i East Sweden Rally.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2020-09-08 18:42






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.