Precis som inför Rallye Monte Carlo skickar FIA ut en extra release gällande säkerheten kring de nya Rally1 bilarna när det är dags för Rally Sweden. Med hybridteknik under skalet innebär det batterier och högspänning som kan bli farliga för både tävlande och publik vid en avåkning.
Systemen är hårt testade, både i simulering, tester på bänk och verkligheten sedan såväl Hyundai, Toyota och M-Sport Ford gjort krascher på test. Ingen av avåkningarna har skapat några problem att hantera bilen efter olycka ,batterier har klarat sig oskadda trots hårda påfrestningar.
Men för att tydliggöra för publiken kommer bilarna förses med lampor, en fram i vindrutan samt en på var sida i de bakre sidorutorna - dessa måste också observeras innan utomstående får röra bilarna.
Lyser lamporna med grönt ljus är det helt ok att hjälpa besättningen, röra och flytta bilen efter t.ex. en avåkning eller att de rullat åt sidan med tekniska problem. Skulle lamporna där emot var släckta eller blinka rött, då får bilen inte röras av åskådare, funktionärer eller de tävlande. Röd lampa alternativt släckt ljus indikerar en risk för strömförande detaljer - bilen ska helt enkelt inte vidröras!
Besättningen har också speciella handskar i bilarna som de ska nyttja för att själva ta sig ur bilen om risken finns för strömförande detaljer.
Publicerad: 2022-02-21 20:13