När "nya grupp H" kom väntade rallyfolket att det skulle kommer ut nya bilar i skogen. Intresset var kanske ändå inte så stort som många tidigare trodde, det är mest gamla modeller som fortfarande poppar upp. Men det finns undantag, ett är den Toyota Yaris som såg dagens ljus under 2022.
Det är bröderna Åndberg från SMK Nyköping, Richard och Robert som setts med den vita Toyota Yarisen, bilen har mest gått sprintar under hösten vilket gjort att många ännu inte fått en skymt av bilen. Därför låter vi nu ägarna själva berätta lite mer.
- Bilen byggdes på en helt ny Toyota Yaris originalbil av 2017 års modell, den rensades, vattenblästrades och kördes till Per-Olof "Poppo" Persson på KBT Safety i Köping.
- Där byggde allt från buren till alla extra fästen, hjulupphängningen och dess väldigt noggranna uträkning på fjädringsgeometrin i bilen.
Bra fjädringsväg på Yarisen.
Det är också där vi hittar lite av vad som ses vara en fördel mot konkurrenterna i klassen.
- Här är det enligt "Poppo" som den stora skillnaden mot t.ex. Toyota Corollan finns, det är längre fjädringsväg och bättre geometri på in och utfjädringen både fram och bak. Bilen har också 20mm längre hjulbas än Corollan och just denna är lite bredare än min förra Corolla.
- Vikten är 1090kg, minimivikten är 1080kg på dessa 2-liters bilar i Grupp HB.
Men efter besöket hos KBT drog bilen till nya händer.
- Efter Poppos allt jobb har Richard Eliasson på Sellholm och bilens förre ägaren Fredrik Alsdal byggt ihop den efter konstens alla regler, och de har inte prutat på något.
Många godbitar under skalet.
Det låter faktiskt som att det nästan är ett fabriksbygge med de bästa prylarna. Där finns Öhlins ben, Sadev 6 växlad låda, Tibuc framvagn, Ferrita avgassystem, Alcon Rally2 bromsar med flytande skivor.
- Det Poppo, Rickard Eliasson och Alsdal har snickrat ihop under fyra års tid är ett fantastiskt bygge, men den är inte färdig än. Det kommer krävas mer utprovning, redan nu har Kristian Johansson på KJM Service gjort om fjäderbenen då vi tyckte den kändes "struttig" bak och lite dålig traction med grusdäck.
- Det blir spännande att se hur den känns efter ombyggnaden, efter nyår var bilen hos bröderna Thörjesson i Småländska Fridafors för ombyggnad av motorn. De ska installera variabelt insug och avgas på ventilsystemet. Det sitter på från början på dessa "black-top" motorer, men man valde att ta bort det vid byggnation. Jag tycker att finns det, då ska det också fungera. Det ger ett mycket bättre register än det är nu med maxeffekt 280hk vid varvtal på 8´300, det är alldeles för mycket för en gammal gubbe att varva.
Det innebär att när nästa start sker är bilen finslipad än mer.
- När alla dessa bitar faller på plats då blir detta bra, jäkligt bra helt enkelt, förklarar Richard och fortsätter.
Yarisen, lite som att titta på en kattunge.
Nu har vi redan hört om en del ombyggnationer och justeringar som gjorts, men hur var bilen att köra jämfört med t.ex. den vassa Toyota Corolla du senaste körde?
- Efter ett uppehåll på 15 år och att då sätta sig i Robin Sandbergs SM-vinnande Corolla var som att lära sig cykla igen, men så otroligt lättkörd den var så jag hittade skapligt fort in i det igen.
Och när du hittat tempot var det dags att sälja.
- Ja det låter säkert helt galet för många. Till mitt försvar, när vi var uppe hos Fredrik och tittade på Yarisen var det som att titta på en kattunge, med andra ord, man åker inte därifrån tomhänt.
- Efter lite övertalning av lillebror Robert som också är ägare av bilen så bytte vi bil med Alsdal, vi testade direkt på motorbanan hemma i Nyköping efter hemkomst och kände att det är bra effekt och som natt och dag mot Corollan i reaktionen i chassit. Styr du med Yaris, då styr det direkt.
Eller som Alsdal säger.
- Är lite R5-känsla i körningen med Yarisen.
Men vad skiljer i övrigt?
- Det tar lite tid att vänja sig vid att sitta i baksätet och köra, sedan inget överhäng bak och man känner minsta lilla sladd direkt. Kanske inte optimalt när man som jag vill köra mer på framhjulen och extremt understyrt.
Vad händer 2023?
Många är ju väldigt nyfikna på bilen, vad är planen att köra 2023?
- Jag kommer att köra Back-SM samt någon tävling i Asfalts-SM, men jag ska också försöka våga mig ut i skogen i hemmatävlingen Gästabudstrofen är tanken.
- Robert som nu blivit A-förare skall köra Svenska Sprintserien. Sedan får vi väl se om min äldste son Max kan få testa bilen på någon sprint, han har ju varit grymt snabb med sin Peugeot i grupp F. Men det är kanske för mycket "ungdomlig entusiasm" i körningen för att pappa ska våga låna ut Yarisen, skrattar Richard och funderar.
- Eller så är jag bara rädd över att få däng av både lillebror och sonen kanske.
Du nämnde tidigt att det också fanns ett annat fenomenet när du tagit ut Yaris, vad är det?
- Vi märkte ganska omgående att när man har en ny och lite tuffare bil, då kommer förfrågningarna om att hyra den, och det är inte alls oss emot.
- Det vore extremt kul att se bilen i händerna med en snabb chaufför i skogen, t.ex. till Rally Lima hade vi funderingar på under vintern. Haft kontakt med ett par stycken som hade långt gående planer på att hyra den. Den ena var en väldigt snabb Småländsk rallyjunior vilket hade varit väldigt intressant att få sett i Lima. Jag hoppas och tror att det blir något framöver för honom i Yarisen, avslutar Richard på snacket kring Toyotan, men det finns mer intressant i garaget så vi har all anledning att återkomma.
Publicerad: 2023-03-21 18:58